Avatar billede echsphilee Nybegynder
23. april 2006 - 07:41 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

pci-express sli - enheden kan ikke starte

Hejsa!

Jeg har bygget mig et sli-system, og kan ikke få det til at virke. Det ene af grafikkortene har "fejlkode 10 - enheden kan ikke starte" i enhedshåndtering.
Mit system ser således ud:

Bundkort: DFI LANPARTY UT NF4 SLI-DR Venus http://us.dfi.com.tw/Product/xx_product_spec_details_r_us.jsp?PRODUCT_ID=4515&CATEGORY_TYPE=LP%20UT&SITE=US

Grafikkort: Leadtek WinFast PX7800GTX TDH MyVIVO
http://www.leadtek.com/3d_graphic/winfast_px7800gtx_tdhvivo_1.html

CPU: AMD Athlon64 X2 3800+
Ram: 2 gb. pc3200 ddr
Windows XP Pro sp2

Har prøvet med forskellige drivere til både chipsæt og grafikkort, både fra DFI og Nvidia. Der er nyeste firmware i grafikkortene og nyeste bios i bundkortet. Systemet har været formatteret et par gange og jeg tror at sli er aktiveret i bios. Jeg skriver "tror" fordi bios'en ikke har en decideret option a la "sli enable/disable". Istedet har man mulighed for at vælge hvordan den skal bruge pci-e portene, ved indstillingerne 16-1-2-16 eller 8-4-nc-8. Det må jo være hastigheden på pci-e portene, og da sli kører 8x hastighed har jeg valgt mulighed nr. 2. Man kan desværre ikke læse noget om denne konfiguration nogen steder, da den simpelthen mangler i manualen, også online.

Nå, det var noget af en smøre. Jeg håber at en eller anden sidder med de vise sten :-)

På forhånd tak
Kasper
Avatar billede echsphilee Nybegynder
23. april 2006 - 11:40 #1
lille rettelse til de to indstillingsmuligheder. De hedder "8-4-nc-8" og "2-1-1-16"
Avatar billede echsphilee Nybegynder
23. april 2006 - 14:56 #2
Er der slet ingen idéer?
Avatar billede echsphilee Nybegynder
23. april 2006 - 22:01 #3
jeg lader spørgsmålet stå en dag eller to, så lukker jeg.
Avatar billede megadragon Nybegynder
24. april 2006 - 11:02 #4
Hvor stor en stømforsyning har du?
Avatar billede megadragon Nybegynder
24. april 2006 - 11:05 #5
og bruger du de 2 mitterste PCI-E sockets?
Avatar billede echsphilee Nybegynder
24. april 2006 - 17:12 #6
strømforsyningen er 580W med de rigtige pci-e udgange til grafikkort, og nej, jeg bruger ikke de to midterste porte.
Kan også lige nævne at jeg i går prøvede med win2000 med samme resultat. har også prøvet at installere grafikkort-drivere i fejlsikret tilstand. no dice.
Avatar billede megadragon Nybegynder
24. april 2006 - 17:32 #7
prøv at bytte om på grafikkortene, eller kun have én af dem i af gangen, for at se om de er en af grafikkortene det er galt med
Avatar billede echsphilee Nybegynder
24. april 2006 - 19:51 #8
har jeg desværre prøvet. Begge grafikkort kører fint i begge porte, bare ikke sammen.
Avatar billede megadragon Nybegynder
24. april 2006 - 19:53 #9
hvad sker der når du bytter om på dem?
siger windows at det er den samme der ikke virker? eller er det den der sidder i et bestemt slot?
Avatar billede echsphilee Nybegynder
24. april 2006 - 22:01 #10
der kan godt være forskel på om udråbstegnet i enhedshåndtering er ved det ene eller det andet kort, men skærmkablet sidder jo kun i til det øverste kort (pci-e 1). Da jeg ikke på noget tidspunkt har problemer med grafikken i Windows går jeg derfor udfra at det er kortet i pci-e 4, der ikke vil starte.
Avatar billede megadragon Nybegynder
24. april 2006 - 22:10 #11
Vil lige spørge for en sikkerheds skyld.
har du husket at sættet broen på?
Avatar billede echsphilee Nybegynder
24. april 2006 - 22:18 #12
ja det har jeg :-) skal den vende på en bestemt måde? har nu faktisk prøvet at vende den så det er nok heller ikke det.
Avatar billede megadragon Nybegynder
24. april 2006 - 22:19 #13
Har du husket at sætte 4-pin strømstikket ned i bunkortet lige over PCI-E socket nr 1?
Avatar billede echsphilee Nybegynder
24. april 2006 - 22:20 #14
jeg har også stillet spm. her. ved ikke om det har nogen interesse.
http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=51759
Avatar billede megadragon Nybegynder
24. april 2006 - 22:26 #15
Jeg ved ikke om det har noget med windows opdateringerne at gøre. Men jeg mener jeg har læst et eller andet sted at man kun skal prøve at køre SLI over windows XP. Så prøv at opdatere Windows alt det du kan inde fra MS' hjemmeside

Hvis det ikke hjælper, så ved jeg ikke hvad der er i vejen
Avatar billede echsphilee Nybegynder
24. april 2006 - 22:34 #16
:-(

Har jeg desværre også prøvet. Måske er sidste udvej at RMA'e bundkortet. Det ville bare være rart at vide at det var det...

på ovenstående link er der en gennemgående beskrivelse af hvordan man får et sli-system op at køre. Der nævnes det også at man skal downloade alle kritiske opdateringer til xp inden man lægger grafikkort-driverne på. Så du har fuldstændig ret.

Hvis ikke der kommer nogle guldkorn i løbet af imorgen skal du have point'ene hvis du vil ha' dem. måske kan du lægge et svar?
Avatar billede megadragon Nybegynder
24. april 2006 - 22:38 #17
Jeg behøver ikke at få nogle point, men kunne dog godt tænkt mig noget Karma

Jeg håber du finder ud af det, jeg ved godt hvor trælst det er at skulle til at sende noget retur
Avatar billede echsphilee Nybegynder
25. april 2006 - 22:20 #18
jeg lukker her. jeg sender kortet retur i morgen og vender tilbage når jeg har fået installeret det nye kort, hvor alt forhåbentlig virker.
Avatar billede echsphilee Nybegynder
20. maj 2006 - 08:44 #19
Det virkede ikke. Samme fejl. Tilsyneladende er det altså ikke bundkortet, der er defekt og begge grafik-kort virker perfekt enkeltvis. Hvad f..... skal jeg så gøre?
Avatar billede echsphilee Nybegynder
02. juni 2006 - 22:49 #20
Har prøvet med et ECS sli-bundkort. Samme problem, så fejlen må på en eller anden måde ligge i grafikkortene.