Avatar billede 13thsky Nybegynder
29. april 2006 - 16:00 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Mobil telefoner programmes i?

Hvad programmeres de fleste applikationer til mobiltelefoner i?

og er der nogen der ved hvor jeg kan finde noget historie eller statistik på applikationer til mobiltelefoner?
Avatar billede never_mind Nybegynder
29. april 2006 - 16:10 #1
det må være java der er mest udbredt, men ellers er der jo f.eks symbian som der kan udvikels til
Avatar billede pinball Nybegynder
29. april 2006 - 16:13 #2
Avatar billede pinball Nybegynder
29. april 2006 - 16:14 #3
Avatar billede pinball Nybegynder
29. april 2006 - 16:19 #4
Avatar billede arne_v Ekspert
29. april 2006 - 22:10 #5
Styre systemet og selve mobil telefon applikation er normalt skrevet i C.

Spil og lignende "ekstra applikationer" er ofte skrevet i Java (J2ME).
Avatar billede 13thsky Nybegynder
29. april 2006 - 22:48 #6
Arne_v kan jeg få det dokumenteret nogle steder? Skal bruge det til en rapport..
Avatar billede arne_v Ekspert
29. april 2006 - 23:25 #7
det er faktisk svært at finde nogle gode kilder om den slags

styre systemer og embedded systemer er næsten altid skrevet i C eller C++ idag

de fleste spil og lignende laves i J2ME for at kunne bruge samme app på
alle devices

Google finder bl.a.:

http://en.wikipedia.org/wiki/Symbian

generelt

http://www.symbian.com/developer/downloads/project_opx.html
http://www.allaboutsymbian.com/archive/t-34547.html

med Symbian og C++

http://developers.sun.com/techtopics/mobility/developers/business/articles/kingpin/
http://www.adtmag.com/article.aspx?id=11017
http://www.itnews.com.au/newsstory.aspx?CIaNID=16375
http://www.thefeaturearchives.com/topic/Operating_Systems/Moto_and_Linux.html

omkring Java
Avatar billede 13thsky Nybegynder
30. april 2006 - 18:44 #8
ok, det gav mig da en hel del.. Takker Arne_v

Men efter alt det her, er jeg blevet i tvivl om Symbian og J2ME..
Symbian er så vidt jeg ved et operativ system til mobiltelefoner, ikk? Men mange applikationer er symbian applikationer, hvordan hænger det sammen?
Er symbian både et operativ system og et udviklingsmiljø ligesom J2ME?

Er der en med kendskab, der gider forklare mig hvordan det hænger sammen?

/13
Avatar billede arne_v Ekspert
30. april 2006 - 18:49 #9
Symbian er et styre system.

En symbian applikation er en native EXE til Symbian.
Avatar billede 13thsky Nybegynder
30. april 2006 - 19:31 #10
En native EXE til symbian?
Jeg er ikke helt med.

Jeg har netop downloadet et symbian spil (.sis). Hvad er det udviklet i?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. maj 2006 - 01:12 #11
en .sis fil er så vidt jeg ved et installations kit til Symbian

jeg ved ikke hvad programmet er lavet i men C++ var et godt bud
Avatar billede never_mind Nybegynder
01. maj 2006 - 01:17 #12
korrekt en sis er selve install filen, og siger intet om hvad indholdet er lavet i af programmerings sprog
Avatar billede jes_petersen2 Nybegynder
01. maj 2006 - 08:59 #13
Hvis du vil lave applikationer til bred distribution (f.eks. spil), snakker vi JAVA og KUN java!
Symbian er p.t. alt for smalt til, at du kan sælge det til et bredt marked..
Vi sælger mobile content og har små 500 applikationer i vores databaser - og de er alle JAVA..
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juni 2006 - 01:18 #14
tid at få afsluttet her ?
Avatar billede 13thsky Nybegynder
19. juni 2006 - 11:56 #15
ups arne_v
Det var meningen du skulle have point også. Jeg kan lige oprette et nyt spørgsmål hvis det er og overføre point til dig denne vej.

/13
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juni 2006 - 12:36 #16
det ville da være pænt af dig
Avatar billede 13thsky Nybegynder
20. juni 2006 - 09:14 #17
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. juni 2006 - 16:53 #18
13thsky lever åbenbart i fremtiden.. Der er kun 716579 spm på Eksperten lige nu.. :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juni 2006 - 18:33 #19
jeg fandt det rigtige spm. via spoergsmaal oprettet af 13thsky