Avatar billede janomel Nybegynder
29. april 2006 - 23:51 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Forhandler versioner af MS software

Hej,,,,

Jeg håber at i kan kaste lidt lys over en sag...

Det drejer sig om, en lille "snak" jeg har med en, som sige følgende.....

Jeg har en forhandler version, som jeg har fået derfor, er alt mit Microsoft software lovligt og jeg har et software bevis for det.. ((Hvad f... det så lige er))

Altså jeg købte på et tidspunkt en PC med en OEM windows på. Skiftede så senere ud til 2 nye pc 'er og købte efterfølgende 2 x WinXp pro og de andre maskiner køre Ubuntu, SME server etc... Så jeg skulle da gerne være dække ind.. (Og bruger openoffice, nvu osv, pga. økonomi)

Altså kan en forhandler bare, installer f.eks. MS 2000, WinXp, MsOffice m.v. på pc'er eller hvordan skal man forholde sig til det...

Hvis det er sådan, Må mine venner som er forhandler så bare komme forbi og så installer software på min maskine. F.eks. i forbindelse med køb af hardware m.v.
Avatar billede kjeldb Nybegynder
30. april 2006 - 00:48 #1
Når en Microsoft forhandler installerer en OEM version af f.eks. XP på en ny PC, så medfølger der en lille label, som skal placeres på maskinen. Den er beviset for at styresystemet er leveret som OEM og at det er lovligt. Forhandleren skal købe denne OEM version hos en Microsoft distributør.
Software som en forhandler har til rådighed, må ikke kopieres eller installeres hos andre, og således kun benyttes i egen virksomhed og til eget brug.
Når han siger "forhandler version", så skal det lige defineres hvad det er?
Der er ikke noget der umiddelbart hedder en forhandler version, men Microsoft partnere har ofte et abonnement (Action Pack), som indeholder versioner af Microsoft's software, men kun til eget brug.
Du bør spørge til hvilken version det er og hvilken licens der er tale om.
(Microsoft Small Business Specialist)
Avatar billede janomel Nybegynder
30. april 2006 - 16:25 #2
Jeg kender heller ikke til de ord, der bliver brugt, i den forbindelse. Og det nærmeste jeg kan komme  ind på det, er at det er at grad bøje, den skrevende tekst.

Det som en forhandler har, er til brug i virksomheden og på dennes adresse. Og ikke andre steder.

Men jeg vil da gerne have teksterne, hvor det står, så jeg kan vise det. For jeg er remlig overbevist om at det er mig der har ret.

Ved en OEM version, må man da ikke bare installer det på en ny maskine, hvis man skifter den gamle ud. En OEM følger jo computeren. JEg har da set at nogle sælger OEM versioner i forbindelse med f.eks. en mus. Men det er vidst på grænsen af det som Microsoft ligger optil i deres regel sæt. De kan jo ikke forbyde noget, det er jo over hos myndighederne. Men de har da nogle regel sæt der skal følges.

Det som jeg ikke lige kan tolke ud fra deres hjemmeside, i forbindelse med en OEM, er om det kun er en komplet pc der kan have en OEM eller om de må sælge en OEM i forbindelse med f.eks. et Bundkort, mus eller anden tilbehør.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
01. maj 2006 - 11:53 #3
Et styresystem OEM skal altid sælges med en komplet pc.
Men Office OEM må f.eks. gerne sælges med en mus.