Avatar billede lasselakken Nybegynder
07. maj 2006 - 12:33 Der er 8 kommentarer

Ekstern HD - hvilken

Hej!

Jeg skal til at vælge mig en ekstern HD. Jeg er ret varm på Western Digitals My Book Essential Edition 250gb, Men jeg ville lige høre om nogen har tips eller råd i den forbindelse.

Jeg skal bruge mindst 250gb, da jeg gerne både vil have ting til at ligge lagret kun på den og bruge den som backup af mine interne harddiske (jeg har 200gb HD internt).

Jeg har selv pc, men arbejder en gang imellem med musikproduktion på mac, så det ville være smart hvis den kan tilsluttes begge dele (det står der i WD'ens specifikationer, men det er måske slet ikke noget problem generelt eller hvordan???).

Prisen betyder selvfølgelig også lidt og jeg vil helst ikke op over 1000kr. med mindre der er virkelig gode argumenter for det.

Umiddelbart er jeg mest til hele løsninger som WD'en, men hvis det bedre kan betale sig at købe en box og så smide en HD i den hører jeg gerne mere om det!

Desuden mht. backup: Hvordan gør man egentlig det smartest. Jeg tænkte at jeg bare en gang imellem kunne kopiere mine interne HD's over på den eksterne, men er det smartere at anskaffe en slags software til at gøre den slags automatisk??

På forhånd tak for alle slags tips og tricks
/Lasse
Avatar billede lasselakken Nybegynder
07. maj 2006 - 12:39 #1
P.S. Hvis nogen har kommentarer til stabilitet og den slags mht de forskellige eksterne HD's på markedet vil jeg også meget gerne høre om det!
Avatar billede gatten Nybegynder
07. maj 2006 - 13:15 #2
Hey kender ik så meget til mac, men jeg mener at du skal have en extern HD med firewire, hvis den skal bruges til en mac. Jeg har selv en Maxtor One Touch 250 gb som både har usb 2.0 og firewire, og har ik haft nogen som helst problemer med den i de 1-2 år jeg har haft den. Derudover kunne du oz købe en extern netværks HD, hvis du skulle være intresseret i at have din egen server, eller hvis du har mange computere i huset som du vil dele din HD med. Jeg har købt en Synology Disk Station DS-101j som jeg er meget tilfreds med. Har oz kigget på Western Digitals My Book Essential Edition 250 gb, og tænkt på at købe den når min plads er ved at løbe op, men har stadig nogle hundrede gb ledig så det er ik vildt aktuelt. Der er desværre ik kommet nogen bedømmelser af den inde på edbpriser.dk endnu, men både min søster og kæreste har en western og har ik haft nogle problemer med dem.
ang. backup så har min maxtor one touch et backup system som skulle være rigtig nemt at bruge, men eftersom jeg ik bruger min externe til backup så har jeg ik afprøvet det endnu, men du kan jo læse om det på nettet ;)
Håber du kan bruge noget af det jeg har skrevet
Gatten
Avatar billede lasselakken Nybegynder
07. maj 2006 - 13:31 #3
Nåda - kan det virkelig passe at man skal køre firewire for at bruge det på mac??? Umiddelbart kan jeg da ikke se at det skal gøre nogen forskel om det er usb eller firewire man overfører med...

Jeg tjekkede lige maxtor one touch på edbpriser og de findes i både II og III-modeller, men jeg kan ikke finde nogen på 250gb - men måske er det fordi du taler om I-modellen som så i mellemtiden er udgået? Desværre ligger de jo generelt også noget højere oppe prismæssigt.

Yderligere betragtninger modtages stadig gerne med kyshånd :-)
Avatar billede backside Nybegynder
07. maj 2006 - 13:36 #4
Ang. WD, de eneste døde hd´ere jeg har haft med at gøre har alle været WD diske. Sidder lige nu med 3 stk., dog af ældre dato, som alle er døde wd diske.
Men ellers ville jeg gå efter en fornuftig hastighed som det primære, derefter støj.
Avatar billede gatten Nybegynder
07. maj 2006 - 13:51 #5
Har fornyligt været med til at lave en cd, og ham der mixede den havde en mac og kunne kun bruge min externe med firewire, og eftersom at firewire er lavet til mac, og er hurtiger end usb 2.0 så ville det være et plus. Kender ik særlig meget til mac, så ved ik om man sagtens kan bruge usb 2.0 men en anden fordel ved at have en med både usb og firewire er at man så kan have den tilsluttet 2 computere samtidig. Jeg kan godt se at maxtor One Touch ligger i den ik så billige ende, da jeg købte min var den en af de billigeste... Og det er nok den første model jeg har, og som du selv siger derfor at du ik kan finde den i en 250 gb model.
ang. backup ved jeg at der findes programmer som automatisk kan gøre det for dig, men som sagt bruger jeg ik mine externe til backup men som lager, og har derfor ingen erfaring med det, men et godt sted at kigge er www.download.com. Jeg fandt oz lige denne her inde på edbpriser.dk WD Dual-option External Hard Drive 320 gb som skulle have: "easy-to-use backup features" men igen lidt dyr 1.318 kr. men oz lidt større.
Avatar billede lasselakken Nybegynder
07. maj 2006 - 18:34 #6
Jeg tror det med firewire vs. usb på mac må have noget at gøre med andre ting også - jeg har i hvert fald før overført ting fra en vens hd via usb som han normalt bruger med sin mac (også via usb)...

Det jeg er mest bekymret for nu er det med stabiliteten. En backup-disk er jo noget man er nødt til at have ret så stor tillid til. Så Backsides rapport er umiddelbart lidt skræmmende, men kan man ligefrem sige generelt at WD's HD'er er ustabile? Jeg synes ellers normalt at de bliver fremhævet som kvalitet over maxtor og seagate - eller har jeg fået den galt i halsen? Jeg hår forsøgt at finde tests på nettet, der kan afsløre lidt om den slags, men det er ikke nemt. Har nogen gode links til tests af forskellige eksterne HD'er??

/Lasse
Avatar billede gatten Nybegynder
07. maj 2006 - 19:02 #7
fandt ik meget, og har ik tid til at se rigtig efter om der var noget, men hvis du ik har kigget her så kunne det være at der var noget:

http://www.tomshardware.com/storage/external/index.html
Håber du finder noget
Avatar billede lasselakken Nybegynder
07. maj 2006 - 22:56 #8
Hmmm, nej, der var heller ikke det store...

Jeg er ved at være nede på at min eneste bekymring er angående WD'ens stabilitet/holdbarhed, men spørgsmålet er om det er til at sige på forhånd... Man kan jo altid være uheldig at ens HD bryder ned af en eller anden grund uanset hvilket mærke det er. Spørgsmålet er om man kan sige at der er større fare for den slags ved en WD HD en ved andre mærker...