Avatar billede xirb Nybegynder
11. maj 2006 - 20:39 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Website "kender" ikke klasser fra fx et Class Library

Hej!
Jeg er nybegynder og skal lave et projekt, hvor jeg både gerne vil teste nogle klasser vha. en konsol-app. og vil lave et lille website, der tester nogle andre klasser.

Jeg bruger VS.2005. Jeg gør flg.:
- Opretter ny Solution
- Opretter nye klasser heri, fx Udlån i filen Udlån.cs
- Opretter nyt Console-app.-projekt med bl.a. en Program.cs der fungerer som en slags controller (der tester nogle klasser)
- jeg trykker Add->Excisting Item.. og vælger Udlån.cs

Hurra! Nu kan jeg efterfølgende fint oprette nye objekter i min Console-app. ud fra klassen Udlån (og det kan endda starte op når jeg sætter console-app. som Startup Project).

MIT PROBLEM ER at gøre noget tilsvarende for websitet:
- Jeg Opretter nyt projekt: website
- Opretter fx en knap og får en codebehind-fil til den event der skal indtræffe ved klik på knappen
- jeg trykker Add->Excisting Item.. og vælger Udlån.cs
- i den event, der hører til tryk på knappen forsøger jeg så at oprette et objekt ud fra Udlån-klassen, men NEJ. "Stavekontrollen" genkender ikke Udlån og compileren skriver:
The type or namespace name 'Udlån' could not be found (are you missing a using directive or an assembly reference?)

Hvad gør jeg forkert?
- Hvordan kan jeg bruge de eksisterende klasser i website-projektet?

På forhånd MANGE tak!
Avatar billede xirb Nybegynder
11. maj 2006 - 21:11 #1
Den første linje med:
- Opretter ny Solution
Skulle nok have været:
- Opretter nyt projekt i form af Class Library (som så også bliver den nye Solution)
Avatar billede nielle Nybegynder
11. maj 2006 - 21:40 #2
Det er ikke den rigtige måde du tilføjer på.

I stedet for at bruge Add Exsisting Item, skal du gå ud under References ude i højre side. Der skal du vælge Add Reference. Dette bringer en dialog op hvor at du kan tilføje en reference til dit Class Library. Dette finder du under en af fanerne Projects, Browse eller Recent.

Nå du har oprettet en reference mellem det nye projekt (dit Console projekt) og det gamle (dit Class Library projekt), skal du efterfølgende skrive ”using NavnetPåNameSpacet” oppe under de andre using i toppen af filen. Herefter bør du være i stand til at begynde at oprette objekter af typen Udlån.
Avatar billede xirb Nybegynder
11. maj 2006 - 22:46 #3
Tak for tippet!
Der kan jeg så åbenbart ikke tilføje almindelige *.cs-filer, men kun .dll'er og deslige, ikke sandt?

Hvordan får jeg lavet mit class library til en dll så?
Avatar billede nielle Nybegynder
11. maj 2006 - 22:52 #4
Korrekt, og det er helt fint på den måde. :^)

Din Class Library laver helt automatisl en DLL. Du kal bare lige have kompileret først. Det gør du under Build > Build solution (eller du kan bare trykke F6).
Avatar billede nielle Nybegynder
11. maj 2006 - 22:53 #5
Prøver lige igen:

Korrekt, og det er helt fint på den måde. :^)

Dit Class Library laver helt automatisk en DLL. Du skal bare lige have kompileret først. Det gør du under Build > Build Solution (eller du kan bare trykke F6).
Avatar billede xirb Nybegynder
11. maj 2006 - 23:51 #6
Smukt! Det ser ud til at virke nu.
Tak for tippet.
Det er dælme svært at finde ud af, hvis nman ikke lige ved det, synes jeg..

Smid lige et svar så jeg kan lukke. :)
Avatar billede nielle Nybegynder
11. maj 2006 - 23:53 #7
Bare man kan lære noget nyt hver dag ;^)

Svar :^)