Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
12. maj 2006 - 09:26 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Installer xp på sata uden floppy

Hej.

Jeg har ledt i øst og vest for at finde ud af hvordan pokker jeg kan installere xp uden et floppy drev.

Jeg har prøvet at lægge driveroplysninger ind i txtsetup.sif og lave en kopi af xp, men det er som om den ikke vil fange satadriveren.
Jeg har også prøvet at lægge det ind i winnt.sif, men det hjalp heller ikke.

Hvis jeg smider driveren på min usb pind, siger xp at der er en fejl i linje 1, men det er c'p fra ms's egen guide, så det er nok fordi man ikke kan gøre det jeg prøver.

Så nu ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal gøre.
Jeg ved at xp SKAL bruge en driver til min via sata raid controller, før xp kan se drevet.
Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg kan gøre det uden brug af floppy.
Det burde kunne lade sig gøre mvh. winnt på usb pinden, men kan ikke rigtig finde nogen guide til den opsætning.

Al hjælp er velkommen!

Mange tak på forhånd.
Avatar billede never_mind Nybegynder
12. maj 2006 - 09:29 #1
http://www.nliteos.com/ er utrolig nemt at integrere drivere med det program (og det virker)
Avatar billede skaw Nybegynder
12. maj 2006 - 09:38 #2
har du læst manualen igennem under opstart skal man vælge raid type

der er også nogle der ska sættes op i bios

før man kan vælge et raid system
Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
12. maj 2006 - 09:49 #3
skaw: jeg skal ikke lave et raid array. skal bare have installeret controller drivere, så jeg kan installer windows på sata.

never_mind: okay, vil kigge på det.

kan xp ikke læse fra en usb flashram pind på nogen måde?
Avatar billede never_mind Nybegynder
12. maj 2006 - 09:53 #4
jo det kan den godt, men det hjælper intet, der søges (af ukendte årsager) kun på a drevet efter drivere
Avatar billede skaw Nybegynder
12. maj 2006 - 09:53 #5
XP henter oplysninger om drev fra bios kan du se  HDD der?
Avatar billede skaw Nybegynder
12. maj 2006 - 10:01 #6
der er nogle bundkort hvor man skal have et floppydrev for at komme videre
du må nok ud at låne et af naboen surt
Avatar billede never_mind Nybegynder
12. maj 2006 - 10:03 #7
skaw nej man laver en cd med drivere på, så overflødiggør man brugen af s drev.
Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
12. maj 2006 - 10:18 #8
okay never_mind. så må jeg sku gøre et eller andet forkert, for je ghar ellers prøvet at lave en kopi-cd, men det virker ikke. Både ved at lave en cab af sys filen og ved at lave en $OEM$ mappe osv. Den finder stadig kun mit drev når jeg har en floppy :(
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2006 - 10:27 #9
Guide på <http://www.boegebjerg.dk/lars/sata2.htm>

Du smider alle de filer der vedr. din SATA disk ind i mappen i386 - du redigerer filen "TXTSEUP.SIF" så den passer med dine drivere - du opretter en ISO fil af din nye og redigerede XP - brænd ISO filen som bootimage og så bør det køre
Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
12. maj 2006 - 10:34 #10
helgec: ja det troede jeg også, men det gør det bare ikke. jeg har naturligvis ikke afprøvet det realtime endnu. prøver mig frem med en VM fra ms og den finder ikke mit sata. men det kan jo lige så godt være VM'en der fejler i at finde min sata controller. det tvivler jeg nu bare lidt på.
Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
12. maj 2006 - 10:37 #11
Nu I er her, ved I hvad der er forskel på "Regular PNP Mode" og "Textmode" i nLite, når man vælger at integrer en driver?
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2006 - 10:53 #12
helgec: ja det troede jeg også, men det gør det bare ikke.>>> Jeg har godt nok lavet adskillige så det forstår jeg ikke
Avatar billede never_mind Nybegynder
12. maj 2006 - 10:57 #13
jeg ahr aldrig haft problemer med nlite, den klarer selv tilretninger og fjerner derved risikoen for fejl fra brugerens side
Avatar billede no_stress Nybegynder
12. maj 2006 - 11:20 #14
Jeg har lige haft samme problem.
Min løsning var at bruge nlite(som never_mind også forslår).
Jeg ved ikke hvad forskellen er på "Regular PNP Mode" og "Textmode" men jeg valgte Textmode og det virkede fint
Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
12. maj 2006 - 11:29 #15
Mærkeligt.. har lige afsluttet en kopi cd med nlite. kørte den igennem Microsoft Virtual PC og den finder stadig ikke sata. jeg har self ikke brugt de sata drivere der kommer fra (sn)A(k)SUS da de er tussegamle. men jeg har brugt dem fra via's side flere gange, bare fra floppy. tror jeg vil prøve en skive og se om det er den ms vm der er for dum til sata, hvilket ikke er helt usansynligt, når det nu er et ms produkt ;p
Avatar billede never_mind Nybegynder
12. maj 2006 - 11:32 #16
jeg tror ikke at MVP ser den faktiske hardware, det er ikke tilfældet med vm ware (default), der har den jo sin egen bios, og kører disken enten som SCSI eller IDE
Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
12. maj 2006 - 11:39 #17
okay, så kan det lige så godt være mig der ikke har sat mvp forkert op jo..
Avatar billede mash Mester
13. maj 2006 - 03:21 #18
det nemmeste er da at smide et floppy drev på under install :P
Avatar billede never_mind Nybegynder
13. maj 2006 - 03:25 #19
det er bare ikke alle nye computere der har en port til et floppydrev
Avatar billede mash Mester
13. maj 2006 - 03:26 #20
usb floppy ? koster ikke det store :)
Avatar billede never_mind Nybegynder
13. maj 2006 - 03:29 #21
men langt fra sikkert det kan ses som et a drev under install
Avatar billede mash Mester
13. maj 2006 - 03:40 #22
ja den skal jo være legacy usb comp. hedder det vist ,jeg har nu ikke haft problemer med det.
Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
31. maj 2006 - 13:44 #23
Til jer der har hjulpet, smid et svar hvis I vil have lidt points :)
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2006 - 14:17 #24
:o)