Avatar billede DaneX Praktikant
19. maj 2006 - 11:27 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Harddisk: Problemer med S-ATA II disk på alm S-ATA system?

Jeg har ladet mig fortælle, at det ikke er helt problem frit, hvis man køber en S-ATA II disk (300 MBps) til et system som kun er til alm S-ATA (150 MBps).

At der til tider opleves at computeren og/eller Windows pludselig ikke kan finde den.

Er der nogen der kan verificere at der eksisterer sådanne problemer?
Avatar billede peet49 Nybegynder
19. maj 2006 - 11:31 #1
Der sidder normalt en jumper på HD, den sætter HD til 150 eller 300
Avatar billede DaneX Praktikant
19. maj 2006 - 11:59 #2
Ja det gør der. Men han siger, at der stadig kan opstå problemer alligevel.
Avatar billede peet49 Nybegynder
19. maj 2006 - 12:12 #3
Jeg tror nu ikke, det er problemet: men problemer opstår jo engang imellem, også selv om HDèrne er ens.
Avatar billede DaneX Praktikant
19. maj 2006 - 12:14 #4
Ok men jeg kan jo prøve at høre forretningen, når jeg køber den, om de vil tage lortet tilbage, hvis jeg kommer ud fra de problemer.
Ellers er det vel bare ærgeligt for mig. Gider ikke til at opgradere mit system allerede igen for SATA-II.
Avatar billede peet49 Nybegynder
19. maj 2006 - 12:19 #5
Jeg har begge typer i min, der har indtil nu ikke været noget, den har kun kørt i en måneds tid og uden fejl. Jeg tror næppe, du skal forvente, at forretningen vil tage disken retur, når den har været monteret.
Avatar billede DaneX Praktikant
20. maj 2006 - 09:29 #6
Well jeg købte en og indtil videre virker den da. Må bare håbe det holder så.
Avatar billede peet49 Nybegynder
20. maj 2006 - 12:57 #7
Takker for point - mit virker også stadig.
Avatar billede DaneX Praktikant
21. maj 2006 - 12:09 #8
Ja så gav det allerede problemer her.
Windows ville ikke starte helt op, når jeg havde S-ATA II disken i.

BIOS ville finde den men Windows ville ikke komme ind til login billedet. Skærmen forblev bare sort.
Men når jeg tog stikket fra til S-ATA II disken så var der ingen problemer.

Jeg prøvede med Norton Ghost Boot CD'en og den kunne heller ikke finde den.
ERD Commander Boot CD'en kunne dog godt finde den. Og efter at have været derinde og prøve at flytte et par filer rundt, har jeg nu godt kunne starte Windows op (hvor jeg er nu).

Men hvem ved hvor længe det holder? Jeg har i hvert fald tænkt mig at flytte nogle af de mere vigtige data fra S-ATA II disken over til de andre diske i tilfælde at det går galt igen og jeg så ikke får Windows til at starte op så længe den er sat til igen.
Avatar billede spa42 Nybegynder
24. maj 2006 - 13:34 #9
Er selv ved at installere en sata 150, installerede du de specielle drivere under opstart af xp installationen? Jeg har en WD disk, der skal man lave en boot disk, som skal installeres sammen med xp.........., hvad har du gjort?
Avatar billede DaneX Praktikant
24. maj 2006 - 19:48 #10
Jeg gjorde intet.
Både BIOS og Windows fandt selv min disk, da jeg satte den i.