Avatar billede thetoastmaster Juniormester
24. maj 2006 - 15:34 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

postfix ( mysql ) fejl

hej
jeg har et problem med opsætntng at postfix, jeg har brugt denne side til opsætningen,
http://www.khoosys.net/single.htm?ipg=1563
password og sådan er ikke de samme men ellers er den sat op efter siden, køre med mandriva 2006,
dette er fra /var/log/mail/errors
May 24 14:40:47 localhost postfix/postmap[5081]: fatal: dict_open: unsupported dictionary type: mysql: Is the postfix- mysql package installed?  ((den har mysql inde også modulet  /usr/lib/postfix/dict_mysql.so)

Fra /var/log/mail/warnings
May 24 17:17:03 localhost postfix/cleanup[7535]: warning: connect to mysql server localhost: Can't connect to local MySQL server through socket '/var/lib/mysql/mysql.sock' (2) May 24 17:17:03 localhost postfix/cleanup[7535]: warning: 426244BBF3: virtual_alias_maps map lookup problem for james@get2net.dk May 24 17:17:03 localhost postfix/pickup[7534]: warning: maildrop/82AE04BBB0: Error writing message file

dette er hvad der kommer i log filen warnings efter jeg har prøved at sende med SquirrelMail

May 24 17:25:44 localhost postfix/master[7079]: warning: process /usr/lib/postfix/trivial-rewrite pid 7089 exit status 1 May 24 17:25:45 localhost postfix/trivial-rewrite[7952]: warning: connect to mysql server localhost: Can't connect to local MySQL server through socket '/var/lib/mysql/mysql.sock' (2) May 24 17:25:46 localhost postfix/smtpd[7950]: warning: premature end-of-input on private/rewrite socket while reading input attribute name May 24 17:25:46 localhost postfix/smtpd[7950]: warning: problem talking to service rewrite: Success May 24 17:25:46 localhost postfix/master[7079]: warning: process /usr/lib/postfix/trivial-rewrite pid 7952 exit status 1 May 24 17:25:46 localhost postfix/master[7079]: warning: /usr/lib/postfix/trivial-rewrite: bad command startup -- throttling
efter havd jeg kan se er det postfix der ikke kan se mysql serveren, så hvordan får jeg den til det ?
postfix kan åbenbart ikke se mysql.sock, hvordan sætter jeg den op så den kan ?

mvh james
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
24. maj 2006 - 15:37 #1
hov dårligt opsat,, sætter der lige ind her så det er læsbart

hej
jeg har et problem med opsætntng at postfix, jeg har brugt denne side til opsætningen,
http://www.khoosys.net/single.htm?ipg=1563
password og sådan er ikke de samme men ellers er den sat op efter siden, køre med mandriva 2006,

dette er fra /var/log/mail/errors

May 24 14:40:47 localhost postfix/postmap[5081]: fatal: dict_open: unsupported dictionary type: mysql: Is the postfix- mysql package installed?  ((den har mysql inde også modulet  /usr/lib/postfix/dict_mysql.so)

det er hvad der kommer i log filen warnings efter jeg har prøved at sende med SquirrelMail

Fra /var/log/mail/warnings
May 24 17:17:03 localhost postfix/cleanup[7535]: warning: connect to mysql server localhost: Can't connect to local MySQL server through socket '/var/lib/mysql/mysql.sock' (2) May 24 17:17:03 localhost postfix/cleanup[7535]: warning: 426244BBF3: virtual_alias_maps map lookup problem for james@get2net.dk May 24 17:17:03 localhost postfix/pickup[7534]: warning: maildrop/82AE04BBB0: Error writing message file

May 24 17:25:44 localhost postfix/master[7079]: warning: process /usr/lib/postfix/trivial-rewrite pid 7089 exit status 1 May 24 17:25:45 localhost postfix/trivial-rewrite[7952]: warning: connect to mysql server localhost: Can't connect to local MySQL server through socket '/var/lib/mysql/mysql.sock' (2) May 24 17:25:46 localhost postfix/smtpd[7950]: warning: premature end-of-input on private/rewrite socket while reading input attribute name May 24 17:25:46 localhost postfix/smtpd[7950]: warning: problem talking to service rewrite: Success May 24 17:25:46 localhost postfix/master[7079]: warning: process /usr/lib/postfix/trivial-rewrite pid 7952 exit status 1 May 24 17:25:46 localhost postfix/master[7079]: warning: /usr/lib/postfix/trivial-rewrite: bad command startup -- throttling

Efter havd jeg kan se er det postfix der ikke kan se mysql serveren, så hvordan får jeg den til det ?

postfix kan åbenbart ikke se mysql.sock, hvordan sætter jeg den op så den kan ?

mvh james
Avatar billede mfalck Praktikant
24. maj 2006 - 20:16 #2
der er to måder du kan ændre på det:

1) ændre i my.cnf
2) lave et symbolsk link fra den nuværende adresse til /var/lib/mysql/mysql.sock
'
Jeg foretrækker 2 fordi der højest sandsynligt er programmer som bruger den nuværende indstilling.
Den nemmeste måde er at gøre følgende:

# find / -name mysql.sock
# ln -s <sti fundet ovenover> /var/lib/mysql/mysql.sock
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
24. maj 2006 - 21:54 #3
køre jeg ( find / -name mysql.sock ) får jeg denne besked

find: /proc/14797/task: No such file or directory
find: /proc/14797/fd: No such file or directory

???
jeg ved at filen er i /var/lib/mysql/, hvordan skal det
ln -s  kald så se ud ? det skal lige siges at går jeg i
/var/lib/mysql med Mightnight commander ses mysql.sock
sådan her /var/lib/mysql/=mysql.sock, kan ikke lige huske
om den altid har haft det = tegn på sig.
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
24. maj 2006 - 22:21 #4
hov nu ville den køre den komando find / -name mysql.sock
den kommer med dette ( /var/lib/mysql/mysql.sock )
men så vil dit klad jo ikke rigtig virke tror jeg for der er vel ingen
menig i denne komando

ln -s /var/lib/mysql/mysql.sock /var/lib/mysql/mysql.sock

men jeg mener også at jeg har læst et sted at postfix kigger i
/var/run/postfix/ og man skal lave den ln til et sted i dett biblotek, men hvor og hvad heder det/den kald/stig ???
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
24. maj 2006 - 23:38 #5
fik fat i fejle,, fungere nu...
bare smid et svar mfalck
så får du dem,,,
Avatar billede mfalck Praktikant
25. maj 2006 - 08:58 #6
ok :-)