Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
30. maj 2006 - 13:01 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

PCI SATA raid controller giver problemer.

Hej gutter og gutinder.

Her for en måneds tid siden, besluttede jeg mig til at sætte en lille server op, bestående af gammelt hardware jeg havde liggende i skabe og skuffer. Det blev til en lille fix athlon 1800+, med 512 mb ram og 12 GB harddisk.

Jeg fik installeret trådløst netværk på den, og fandt ud af at den ville virke fint som en video jukebox, og forbandt den derfor til mit TV.

For at den kan fungere som video jukebox, skal der naturligtvis ligge nogle film på den, så jeg har taget backup af mine DVD skiver på min egen maskine (fylder omkring 4 GB per film), og lagt dem på min 300 GB S-ATA disk.

Den S-ATA disk ville jeg så sætte i min server, men fandt hurtigt ud af at der ingen S-ATA controller er på det gamle bundkort, så jeg købte en Silicon Image 3112 SATA controller.

Den virker fint, den blev installeret korrekt, den finder harddisken og alt er lykken, på nær en ting:

I windows siger harddisken at filsystemet er ukendt, at der er 0 bytes ledig plads og 0 bytes tilgængelig. I computer administration/diskadministration siger den at der er 279MB ledig og klar til formatering (der er ikke noget filsystem på, står der).

Harddisken er formateret med NTFS og har omkring 200 GB data liggende.

Serveren kører med Windows 2000 Service Pack 4.

Jeg har forsøgt at sætte harddisken tilbage i min egen maskine, og der finder windows xp fint al dataen som jeg havde forladt den. Nogen idéer til hvad jeg kan gøre for at komme til dataene når disken sidder i win2k maskinen?

Håber på det bedste, på forhånd tak!
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. maj 2006 - 13:07 #1
Jeg mindes svagt noget om at der på SATA kortet er en jumper, som bestemmer om den skal køre RAID eller almindelig SATA. Kan det have noget med dette at gøre ?
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
30. maj 2006 - 13:24 #2
No idea, det eneste der står om jumpere i det medfølgende materiale er:

J1 - Primary SATA Port
J2 - Secondary SATA port
JP4 - HDD Busy LED Connector
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
30. maj 2006 - 13:24 #3
Harddisken er sat til at køre i RAID(0), da der jo kun er den ene.
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
30. maj 2006 - 21:05 #4
Nå, jeg har formateret disken, og ligger nu og roder lidt frem og tilbage med den. Hvis ikke jeg får det til at virke, må jeg gøre brug af min fortrydelsesret og sende controller kortet retur i morgen.