Avatar billede kosl99 Praktikant
31. maj 2006 - 11:29 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Memory i Server2003 st.

Jeg har en ny intel server med dual xeon processor, som jeg skal have nogle virtuelle servere til at køre på.
Main serveren har 8 gb ram, men når jeg starter win2003st. registrerer denne kun at der er 4 gb ram. Min bios registrere fint de 8gb.
Kan server2003 ikke se mere end 4gb?
Avatar billede kosl99 Praktikant
31. maj 2006 - 11:34 #1
Ja, nu var jeg lidt hurtig, ser jo lige i spec. at en server2003st. max kan se 4gb ram.
Så næste spørgsmål er så lige, kan man komme ud over dette med lidt snilt "fusk"?
Avatar billede leif Seniormester
31. maj 2006 - 11:36 #2
http://www.microsoft.com/windowsserver2003/evaluation/features/comparefeatures.mspx

Nej, ikke lovligt, ved ikke om der findes en metode til det.
Avatar billede bufferzone Praktikant
31. maj 2006 - 12:25 #3
Du kunne jo overveje at virtualiserer. Med en VMware ESX Server vil du kunne køre to virtuelle (eller flere hvis du ønsker) på samme fysiske server ogdermed ydnytte dine ressourcer meget fint. Udover udnyttelsen får du en række andre fordele

- Du kan overtildele ressourcer. Fordi en server relativt sjældent har behov for 100% og fordi to servere endnu sjældnere har behov for 100% samtidig, kan du faktisk overbooke dine fysiske ressourcer.
- Du får, på godt og ondt, endnu et lag at arbejde med. F.eks. tager der relativt kort tid at lave  power down/power up på en virtuel server i forhold til en fysisk.
- Du får mulighed for at etablerer virtuelle miljøer, der er identiske med dine produktions miljøer, til test. Du kan have en kopi af dine produktions servere liggende, som du så starter op og indlæser f.eks. en servicepack på, hvis det går godt kan du indlæse på din produktions server. På denne måde kan du teste alt uden atskulle have dyre ressourcekrævende ting stående fysisk. Det virtuelle test miljø kræver kun ressourcer i den korte periode hvor der testes.
- osv osv osv.
Avatar billede morhan Novice
31. maj 2006 - 12:34 #4
Uanset hvor meget man end virtualiserer, så kan host systemet ikke adressere med end 4 GB. Så jeg kan ikke umiddelbart se det kan være en løsning
Avatar billede bufferzone Praktikant
31. maj 2006 - 12:39 #5
VMware ESX Server er linux baseret og ligger under dine windows servere. Dette betyder at du udnytter alle 8Gb ram selvom du kun fordeler 4Gb pr windows server. Du kan oven i køber have 4 virtuelle windows servere med hver 4 Gb ram tildelt på en fysisk server med kun 8Gb ram da rammen ikke undyttes 100% af alle hele tiden