Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
01. juni 2006 - 10:48 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Langsomt trådløst netværk

Hej eksperter

Jeg har endeligt fået sat et trådløst netværk op med en lille server, jeg vil bruge som video/musik jukebox. Imidlertid tog det mig 4+ timer at overføre en 13 GB stor .rar pakke med min musik til serveren. Så noget er galt med mit netværk.

"Serveren" kører Windows 2000 SP4
Afsenderen kører Windows XP

Netværket er Linksys, med WMP54G netkort og WAP54G Access Point.

Jeg har de nyeste drivere installeret.

I følge DU Meter svinger overførselshastigheden mellem 500 KB/sec og 1,4 MB/sec, mens signalkvaliteten konstant ligger i top og forbindelsen er på 54 mbit/sec.

Efter hvad jeg har kunne læse mig til andre steder, burde det være forvendteligt at jeg ville have en overførselshastighed på omkring det halve af forbindelsens hastighed, altså 27 mbit/sec.

Alle computere står inden for en 5 meters radius af access pointet, der er ingen trådløse telefoner i lejligheden (kan ikke garantere for hvad min nabo har, men computerne står tæt på access pointet så det må være minimalt hvad der er af interferens).

Nogen der har nogle forslag til hvordan jeg kan få en bedre udnyttelse af min båndbredde? Efter hvad jeg kan regne mig frem til, burde jeg kunne forvente at overføre med omkring 3 MB/sec.
Avatar billede korsg_ Nybegynder
01. juni 2006 - 11:05 #1
Hvilken form for kryptering kører du? hvis du altså kører noget.
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. juni 2006 - 11:06 #2
Som du selv er inde på er der forskel på megabit og megabyte. en teoretisk overførsels hastighed på 27 Mbit giver max 3,3 Mbyte pr. sekund og når man kender trådløst net med det overlay der er så er en overførselshastighed på 1,5 egentlig rimelig.

Du skal også vide at trådløse net er temmelig følsomme overfor miljø påvirkninger som som støj, dæmpning og reflektioner.
Støj kommer fra alle elektriske apparater, lige fralystofrør, mikrobølgeovne til mobiltelefoner og elektromotore i ventilationssystemer. Støjes der på den forkerte frekvens så vil det forringe dit signal kraftigt.
Metal dæmber og reflekterer. Metal tage, alukraft isolering i vægge, metal hegn rundt om bygninger, metalmøbler (selv stoleben) kan give problemer hvis de er placeret forkert i forhold til accespoint/router.

Prøv at eksperimenter med placeringen. Prøv at før logbog over hastigheden så du kan identificerer hvornår signalet er dårligt så du evt kan identificerer kilden til støj.

Har du brug forstabile forbindelser med gode overførselshastigheder, så er der kun kabler
Avatar billede kenp Novice
01. juni 2006 - 17:34 #3
køre begge maskiner trådløst? hvis ja så fordeles hastigheden igen. Men du skal også huske på at din trådløse router skal stå go krypter trafikken, således at det også bruger cpu kraft.. så reelt på de fleste kommer du ikke over maks 2,5 mb pr. sekund. det er dog set med enkelte at man har kunne komme op på lidt over 3 mb pr. sekund, det var med en linksys wrt54gs med speedboster.
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
02. juni 2006 - 00:04 #4
Korsg - WPA-personal, der står ikke om det er 64 eller 128 bit.. hmmmm..

Bufferzone - netværket køre 54 mbit/sec, de 27mbit/sec er den halvdel der ryger til overlay, resten burde jeg kunne udnytte, altså ca. de. 3 MB/sec jeg skrev jeg selv var kommet frem til. Støj er ikke et problem, signal kvaliteten er i top, og der er fri adgang til routeren, ingen trådløse telefoner, microbølge ovne, elektromotorer eller staniol i nærheden :)

Kenp - Ja, begge maskiner har WMP54G netkort installeret, at access pointet skal kryptere dataen burde ikke hæmme båndbredden, det er ikke ligefrem de store mængder data der ryger igennem. Men selvom det gør, så kommer jeg ikke nær 2 mbit overhovedet. Gennemsnitshastigheden ligger langt under 1 mbit/sec.
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. juni 2006 - 00:16 #5
halvdelen ryger ikke til overlay, halvdelen ryger fordi tcp er fuld duplex og kræver både en sende og en modtager kanal. Så du har max 27 Mbit hvorfra du skal trække overlay
Avatar billede kenp Novice
02. juni 2006 - 08:37 #6
jo at den skal krypter og sende det vidre til 2 computere trådløst så skal du ½ igen din forbindelse. så det er helt som det skal være..

Du skal også tænke på at dit accesspoint er en computer som skal have nok cpu og ram for at trække hurtige forbindelser.

Så din forbindelse er helt som man kan forvente det med de produkter man køber som privat.
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
02. juni 2006 - 10:14 #7
Det lyder godtnok underligt, men det lader til I begge er enige... Tak for svarene.
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
02. juni 2006 - 12:42 #8
Forresten misforstod jeg vidst hvad du mente med overlay, hvis du mente headers og stuff i TCP protocollen, så udgør det kun omkring 8% (eller en tolvtedel).
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
02. juni 2006 - 12:43 #9
er stu forlænge siden jeg har haft netværksundervisning hehe