Avatar billede retaxes Nybegynder
07. juli 2006 - 19:29 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

memory problem

Når man sætter 4 ens ramblokke på hver 1Gb skulle man vel forvente at man fik 4Gb i hukommelse.
Jeg har sat sådanne 4 blokke på hver 1Gb, men såvidt jeg kan se i Windovs får jeg "kun" 3,37Gb, er det normalt?
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2006 - 20:04 #1
Puha, en dejlig masse ram. Det lyder lidt underligt, du skulle gerne have 4,096 Gb
Er du sikker på dit bundkort kan køre med 4 Gb?
07. juli 2006 - 20:43 #2
Emnet har før været 'oppe' ->
XP har en form for begrænsning på 3Gb - så alt over 3G (fysisk RAM) er 'spild'...

Lidt om det bla. herfra:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;328269
http://www.hardwareonline.dk/traad.asp?fID=0&tID=331438
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juli 2006 - 22:12 #3
det første link siger bare at /3GB ikke virker i WinXP, hvilket intet har med
hvor meget fysisk RAM der kan bruges at gøre (den angiver fordelingen mellem
process og system adresse rum i virtual memory)

det andet link er ikke specielt klar i konklusionen

og der er et eller andet mystisk fordi jeg antager at det er i control panel
system at den viser 3.37 GB og det er "ægte" GB d.v.s. at det er mere end
3 GB
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. juli 2006 - 22:45 #4
jeg skulle måske fotælle hvilke ramblokke der er tale om.
Som skrevet står er det 4xKingston Ram PC3200 CL3 184 pins.
På etiketten står der KVR400X64C3A/1G

Jeg har haft nulstillet bios, sat den til Load Optimized setup.
Motherboard er et *Sapphire PC-A9RD480Adv og er forholdsvis nyt. Den har plads til 4 rambolkke á 1Gb.
OS er WinXP med SP2.
Avatar billede fromsej Praktikant
08. juli 2006 - 15:56 #5
Hvor højt tæller den op i BIOS?
Har du prøvet med en klods af gangen, for at se om den melder tilbage med en GB?
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. juli 2006 - 21:23 #6
fromsei> Jeg skal indrømme at jeg ikke har set hvor meget ram der tælles op i POST, men mon ikke den tæller op til 4Gb, måske endda til 4,096Gb.
Jeg har byttet om på et par af dem, men har ikke prøvet dem en ad gangen, det er lidt besværligt ad skille pc ad for hver gang den skal testes.
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
09. juli 2006 - 02:19 #7
Det er ikke fordi der i BIOS er dedikeret RAM til grafikkort?
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. juli 2006 - 09:39 #8
jake >det kunne godt være, så det vil jeg undersøge.
Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2006 - 22:37 #9
I papirne til mit mainboard står der "Due to chipset resource allocation, the system may detect less than 4 GB system memory when you installed four 1 GB DDR memory modules.". Prøv at checke din manual.
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. juli 2006 - 23:43 #10
der står ikke noget lignende i min MB-manual, men din forklaring lyder sandsynlig så jeg må bare leve med at jeg ikke kan udnytte al rammen.

Læg et svar så vi kan få afsluttet denne tråd.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. juli 2006 - 02:17 #11
ikke viser != ikke bruger
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juli 2006 - 09:55 #12
er der nogen der vil ha' fortjente point, som mener at de er i nærheden af rigtig løsning, så læg et svar så tråden kan lukkes.
18. juli 2006 - 10:28 #13
Ping...

Deles med andre - incl dig selv...
Avatar billede fromsej Praktikant
18. juli 2006 - 16:51 #14
Jeg har vist ikke gjort mig fortjent til nogen.*S*
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. august 2006 - 21:14 #15
du får point og spm. bliver lukket