Avatar billede insideout Nybegynder
16. juli 2006 - 11:30 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Trådløst netværk, hvad skal jeg bruge/vælge?

Hi

Jeg har fået ny computer (hp Pavilion dv8235ea) med WLAN, jeg vil gerne have sat et netværk op i lejligheden, jeg har en adsl tele2 freeway 2024/512 forbindelse og der sidder et Billion Ethernet adsl moden på mit telefonstik.
Den gamle stationære computer (min søn skal have den på sit værelse)skal bygges om og udstyres med et eller andet trådløst kort så den også er trådløs på nettet.

Måske får jeg en eller anden enhed (media maskine) som ikke er trådløs men kræver kabel, derfor kan jeg vel ikke ”kun” nøjes med en AP men skal have en AP med router?

Men sådan en med f.eks. fire porte kan besøgende med en computer uden trådløs enhed komme på nettet med kabel ikke?

Vil I ikke være rare at forklare mig lidt om dette emne og evt. guide mig i hvad jeg skal købe.

Er der nogen mulighed for at et netværk kan nå min kolonihave som ligger 300 meter fra mit stuevindue på 1 sal hvor AP/router skal stå?

Jeg har kikket på ” Linksys WRT54G - Wireless Access Point & Router - 54Mbps” men jeg famler lidt i blænde her så jeg er åben for råd, prisleje ligger vel omkring max. 800 kroner.

MVH
Henrik
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
16. juli 2006 - 14:27 #1
Linksys WRT54G vil nok dække alle dine behov, men du skal ikke regne med at du kan fange den 300 m borte. Jeg har selv en af samme mærke og de kører udmærket. Under alle omstændigheder bør du nok vælge en router frem for en AP da du så får sikkerheden med i købet.
Avatar billede insideout Nybegynder
16. juli 2006 - 15:49 #2
Ok den med de 300 meter er jeg blevet klar over efter at have læst lidt mere på nettet, det bliver min kone glad for at høre :-).

Linksys WRT54G er jo både AP og router så jeg forstår ikke helt kan du/I ikke uddybe lidt please :-)
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
16. juli 2006 - 15:57 #3
Der findes jo både deciderede Access Points (AP) og routere som også inderholder AP'er. Routeren indeholder også en hardware firewall, og gode access restrictions muligheder. Er det godt nok eller vil du have mere?
Avatar billede tronic_ Nybegynder
16. juli 2006 - 19:27 #4
Hvis du køber en WRT54G skal du ikke købe fra V.5 og op.
Jeg har selv en V.5.1 og den kan ikke forwarde porte, så min NAS virker kun lokalt.
Desuden kan den pt. ikke bruges hvis man fx. vil spille CS.
Du kan læse mere om den her http://www.tomsnetworking.com/2006/06/08/linksys_wrt54g_v5_really_is_a_lousy_router/
Avatar billede insideout Nybegynder
16. juli 2006 - 20:00 #5
Jep takker, har læst om dette hvor det anbefals at finde en forhandler der har en version 3 eller fire, jeg har ikke lyst til dette, så jeg har kikket meget på wrt54gx men den ser ikke ud til at være på lager nogen steder og den er jo også lidt dyr og måske overkill.

Hvad søren skal jeg købe? hjælp en nobe med dette please :-)
Avatar billede tronic_ Nybegynder
16. juli 2006 - 21:06 #6
Jeg kigger selv lidt på
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=209173
Men den Wrt54GX ser også ok ud.
Jeg venter med at bestemme mig til linksysinfo.org er oppe igen.

men du kan kigge lidt her http://www.tomsnetworking.com/lans_routers/charts/index.html?chart=121
Avatar billede sjh Nybegynder
16. juli 2006 - 21:18 #7
Jeg har lige købt en D-Link DGL-4300 GamerLounge Wireless 108G Gaming:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?Bedom=true&ID=129281

med den, kan jeg gå ind til naboen i næste opgang (med min bærbar) og signal falder kun 1 strig.. ca 10 meter

Jeg har så købt 3Com OfficeConnect Wireless 108Mbps 11g USB Adapter:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=126717

med den kan min MediaCenter se flere åben nætværk end min bærbar kan..

Den router er jeg mere glad for end min gamle Linksys.. (men linksys er heller ikke noget dårligt valg)

Du kan se/prøve routeren her : http://support.dlink.com/emulators/dgl4300/ (Dog har et problem med den flash menu.. men det er rettet i den nye firmware)
Avatar billede sjh Nybegynder
16. juli 2006 - 21:22 #8
Skulle måske lige sige at den koster lidt over 800 kr.. men så får du også 1 giga lan.. ;)
Avatar billede insideout Nybegynder
05. maj 2009 - 17:12 #9
Svar til point sorry men vil have den væk.