Avatar billede tkreutzfeld Praktikant
24. juli 2006 - 18:25 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

kan ikke afvikle .aspx på localhost

hvis jeg taster http://localhost/(den mappe jeg har sitet i) som indeholder en default.aspx fil, går browseren i selvsving og står og prøver at åbne sitet men der sker ikke noget - nogen idé om hvad der er galt?

Jeg bruger Win XP Pro, IIS 5.1, ASP.NET, MSDE (sql), og MSDE Manager.

Jeg har lavet en virtuel mappe til den side jeg gerne vil teste lokalt, men har også prøvet at sætte "standardwebside" i IIS til at være den mappe hvor siden er i (altså undermapper til C:\Inetpub\wwwroot).
Nogen idéer til hvor det går galt for mig?

MVH
Tanja
Avatar billede tkreutzfeld Praktikant
24. juli 2006 - 20:11 #1
Giver det mening det jeg skriver? Bær over med mig, jeg er helt noob indenfor det her. Er der mere jeg skal oplyse for at det giver mening?
Avatar billede verakso Nybegynder
24. juli 2006 - 20:28 #2
Du skriver at du bruger XP og .NET, men hvis du har installeret .NET efter IIS, så er den ikke klar over du har net.

Dernæst sætter XP/IIS ikke automatisk default.aspx op til at være en default side.

Derfor, prøv at skive http://localhost/default.aspx - virker det?

Hvis ikke kan du køre aspnet_regiis.exe -r, den finder du i eks.
%WINDIR%\Microsoft.NET\Framework\vX.XXXX
Hvor %WINDIR% er systemvariablen for dit Windows bibliotek og vX.XXX er din .NET version

Hvis du kører aspnet_regiis.exe med parameteren -r så registreres denne version vX.XXX af .NET frameworket på din IIS og alle underfølgende biblioteker.
Avatar billede verakso Nybegynder
24. juli 2006 - 20:33 #3
En anden ting du kan tjekke er, om default.aspx er sat op til at blive vist som standard side.

Start computer administratatrionen af IIS, højreklik på Standardwebsted og vælg egenskaber. Klik på fanen Dokumenter, her kan du så se, ændre, slette eller tilføje dem side der skal være standard på serveren.

Eks. hvis din startside heder home.aspx, kan diu sætte det her.
Avatar billede tkreutzfeld Praktikant
24. juli 2006 - 20:37 #4
Tak for input! :o)

Begge dele er gjort - jeg har kørt aspnet_regiis.exe og jeg har sat default.aspx til at blive vist
Avatar billede verakso Nybegynder
24. juli 2006 - 20:39 #5
Virker det?
Avatar billede tkreutzfeld Praktikant
24. juli 2006 - 20:53 #6
nej, det var min sidste løsning inden jeg oprettede spørgs. - men så måtte jeg kaste håndklædet i ringen og råbe hjææælp her, heh
Avatar billede tkreutzfeld Praktikant
24. juli 2006 - 21:12 #7
Måske skulle jeg skrive lidt mere uddybende hvad det er jeg gerne vil og hvad jeg ind til videre har gjort.

Det vil jeg gerne opnå: At teste Umbraco CMS lokalt på min pc

Det har jeg ind til videre gjort:
-Installeret IIS 5.1 på XP Pro
-hentet og installeret .NET Framework 1.1
-hentet og installeret MSDE200A (installeret via DOS command promt)
-købt og installeret Vale Software MSDE Manager 4 (til at lave databaser)
-lavet en folder til "hjemmesiden" under c:\inetpub\wwwroot\’sidens navn’
-oprettet og givet rettigheder til aspnet til de respektive mapper
-via IIS, lavet en ny virtuel mappe til "siden" og givet læserettigheder og rettigheder til at køre scripts
-lavet en ny database med tilhørende login og user, som er sat til at være db_owner osv.
-rettet umbracos Web.Config fil så den leder i den virtuelle mappe og så den får fat i den rigtige database med user og login
-fundet ud af at jeg skulle køre aspnet_regiis.exe via DOS promt, godt -i (har det betydning frem for -r))

Nu skulle jeg så kunne skrive http://localhost/'virtuel folders navn' og her går der kuk i det...den står bare og blinker og rumler og prøver at åbne den, men kommer ikke frem med noget.

-Pyyha det var en lang smøre, heh
Avatar billede tkreutzfeld Praktikant
24. juli 2006 - 21:19 #8
har lige prøvet regiis.exe med parameter -r i stedet, det var desværre heller ikke løsningen, ævs...
Avatar billede tkreutzfeld Praktikant
25. juli 2006 - 00:06 #9
Hvis det her "har brug for" flere point, putter jeg gerne mange flere i, bare sig til! :o))
Avatar billede verakso Nybegynder
25. juli 2006 - 00:13 #10
Jeg tror heller ikke at problemet ligger der, men mere i Umbraco, og evt. rettighederne til der hvor dit virtuelle bibliotek ligger.

Jeg ved at der er en del der har problemer med at få Umbraco så mit gæt er at det ligger i din configuration af Umbraco.

Men jeg er nysgerrig, hvorfor har du ikke brugt SQL 2005 Express, der kommer nogle okay managers og værktøjer med her.

Desuden skal der jo ikke som sådan laves en database, det skulle Umbraco SQL scriptet sørge for.

Der er en del andre der har skrevet et par guides i hvordan man får det op og køre, så hvis du ikke selv kan komme videre skal jeg gerne grave et pat links frem.

Ellers spørg i deres nye http://forum.umbraco.org :)

Hvis du har hentet den seneste pakke og installeret den lige ud af landevejen, altså ikke noget med at ændre sites navn, eller sådan nået, så burde det også køre.

Igen så vil jeg tro at fejlen ligger i rettigheder, eller kludder i setupet - så er der ikke andet at gøre end at stare forfra.
Avatar billede tkreutzfeld Praktikant
25. juli 2006 - 00:29 #11
Jeg har bladret igennem her:http://en.wikibooks.org/wiki/Umbraco/Installation og fulgt denne: http://en.wikibooks.org/wiki/Umbraco/Installation/Installing_Umbraco_on_Windows_XP_Professional - som umiddelbart virker rigtig god :o)

Jeg har også spurgt i umbraco forummet, men de måtte give op - de vidste ikke hva dder var galt. Jeg tror ikke det er umbraco dene er gal med, nok snare mit setup der er ged i, heh. Som sagt er jeg totalt noob i det her og burde jo nok holde fingre fra det, men hey, nu er jeg startet og er det stædigste æsel i verden ;o)

Jeg har sågar startet forfra et par gange, men uden held...
Avatar billede tkreutzfeld Praktikant
25. juli 2006 - 00:31 #12
ehh, ved faktisk ikke hvorfor jeg ikke har brugt SQL 2005 Express...måske fordi det ikke var den der stod i tuten og når man er komplet nybegynder er det rart at have noget der er beskrevet at holde sig til ;o)
Avatar billede verakso Nybegynder
25. juli 2006 - 12:45 #13
Jeg kunne godt se at du har været forbi forumet, og det ser umddelbart ud som om at der er flere ting der er gået galt samtidigt.

Først fungerede ASP.NET ikkke korrelt, derfor kom det ud som tekst i dit første skærm dump. Så fungerede ASP.NET, men der er sket noget med Umbraco, måsle fordi ASP.NET først er registreret efter Umbraco er installeret.

Så igen vil jeg gætte på at det er rettighederne den er gal med.
Men hvis du har prøvet at fjerne det hele og installere det i den korrekte rækkefølge, så er det lidt svært at komme videre på den her måde.

Specielt fordi at det kørte op uden problemer her hos mig, men jeg har også fået hjælp af Visual Studio til at sætte maskinen ordentligt op med .NET :)
Avatar billede verakso Nybegynder
25. juli 2006 - 13:01 #14
Stædig som et æsel? Det er da heste du maler, og jeg kan se at det kom til at fungere ca. halv fire i morges, så god fornøjelse.
Avatar billede tkreutzfeld Praktikant
25. juli 2006 - 22:04 #15
Heh, ja jeg valgte at overgived mig og afinstallere og prøve med :net 2.0 og SQL 2005 Express. Det er jo faktisk din fortjæneste, så smider su ikke lige et svar så du kan få dine point? :o))
Avatar billede verakso Nybegynder
26. juli 2006 - 11:03 #16
Jeg er bare glad for at det virker, da jeg selv roder en lille smule med Umbraco - rart at der er andre der også vil give det en chance