Avatar billede degnens Juniormester
11. august 2006 - 13:54 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Database kan ikke åbnes

Min kollega får pludselig følgende fejlmeddelelse, når hun skal åbne vores medlemsdatabase i Access:

"Databasen er i en uventet tilstand. MS Office kan ikke åbne den.

Denne database er blevet konverteret fra en tidligere version af MS Access ved hjælp af metoden DAO CompactDatabase i stedet for kommandoen konverter database i menuen...

Hvis den oprindelige database ikke længere er tilgængelig, kan du oprette en ny database og importere tabellerne og forespørgslerne for at bevare dataene. De andre database objekter kan ikke gendannes."

Jeg har en backup af databasen, der er fra lige før sommerferien. Heri tænkte jeg at jeg kunne importere de opdaterede tabeller og forespørgsler, så vi bevarede strukturen, formularer mv. fra backuppen, og dataen fra den seneste fejlkonverterede version - og på den måde gendanne en fuldt fungerende og opdateret version. Men når jeg vil importere fra den ødelagte database, får jeg bare samme fejlmeddelelse igen. Hvad gør jeg? Og er der nogen som har et bud på, hvorfor denne fejl overhovedet pludselig opstår. Os bekendt er der ingen, der har forsøgt at konvertere fra tidligere versioner eller noget.??

Jeg giver 100 point til en løsning, da jeg ikke bare tror dette er svært, men det er også af overordentlig stor betydning og vigtighed for os, at få de seneste data tilbage igen.

Lars
Avatar billede degnens Juniormester
11. august 2006 - 14:05 #1
PS: jeg kan se at det er helt samme problematik som er blevet spurgt om i spørgsmål http://www.eksperten.dk/spm/252215 i 2002. Men dengang blev problemet heller ikke løst. Der er dog nogen, som foreslår at kopier databasen til et andet drev - men det virker heller ikke for mig. Jeg får samme fejlmeddelelse også ved kopien.

Lars
Avatar billede degnens Juniormester
11. august 2006 - 15:22 #2
PPS: Jeg har nu fundet en backup af databasen på vores hovedkontors server i Oslo. Den er fra i går. Men når jeg forsøger at åbne den får jeg følgende fejlmeddelelse:

"Databasen "Filnavn" skal repareres eller er ikke en databasefil.

Du eller en anden bruger har måske afsluttet MS Access uventet mens en Access-database var åben.

Skal MS Access forsøge at reparere databasen?"

Det var denne besked min kollega fik i morges, da hun forsøgte at åbne kartoteket. Hvis man svarer nej, lukker Access igen og der sker ikke mere. Hvis man svarer ja er det, at man få den fejl, som nævnes først i dette spørgsmål.
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2006 - 09:37 #3
Prøv at importere hele databasen fra Oslo ind i en ny database og så koprimere/reparere!~)
Avatar billede fynbohans Nybegynder
13. august 2006 - 12:41 #4
Har du selv prøvet at konvertere den oprindelige base eller den fra Oslo?
Avatar billede fynbohans Nybegynder
13. august 2006 - 13:05 #5
Og er det en mdb eller en mde?
Avatar billede degnens Juniormester
14. august 2006 - 09:24 #6
Jeg har prøvet at importere hele databasen fra Oslo ind i en ny database, men når jeg forsøger det får jeg bare samme fejlmeddelelse som hvis jeg prøver at åbne databasen fra Oslo.

Jeg har selv prøvet at reparere database fra Oslo - eller rettere en kopi af den. Men derefter får jeg samme fejlmeddelelse som min kollega, som jeg beskrev i indledningen til dette spørgsmål.

Det er en mdb.
Avatar billede fynbohans Nybegynder
14. august 2006 - 11:40 #7
Som sagt: prøv at konvertere basen.
Det gør du ved at åbne Access, vælge Databasefunktioner, vælge version og derefter hente
basen.
Avatar billede degnens Juniormester
14. august 2006 - 12:25 #8
Det kan jeg ikke. Når jeg forsøger at konvertere får jeg beskeden: Du har ikke de nødvendige tilladelser til at bruge objektet "databasens navn". Få systemadministratoren eller den person der oprettede dette objekt, til at give dig de nødvendige tilladelser.

Men det er mig selv, der har oprettet den oprindelige database - og jeg har ikke lagt adgangsbegrænsninger ind, så vidt jeg ved. Og alle vi kolleger har kunnet åbne databasen uden problemer i årevis?
Avatar billede fynbohans Nybegynder
14. august 2006 - 14:05 #9
Noget tyder på fejlen stammer fra Office-pakken, så enten må I prøve en geninstalletion
eller installere en service-pakke. Hvilken version er det og er basen lavet i samme version?
Endelig kan under Databasefunktioner/Sikkerhed se om du er administrator.
Avatar billede degnens Juniormester
15. august 2006 - 13:24 #10
Det er forskellige computere, databasen er forsøgt åbnet på. Med samme reaktioner. Det kan vel være alle Office pakker på samtlige computere, der pludselig har samme problem? Det må vel være noget, der er sket med selve filen? Vi kører alle med Access 2003, Servicepack 2. Og det har vi gjort i hvert fald det sidste år, hvis ikke snarere to.

Hvordan skal det se ud, hvis jeg er administrator? Under sikkerhedsmenuen i underpunktet bruger- og gruppekonti står der dialogboksen angivet "Administrator" som navn. Er det det?
Avatar billede schoesler Nybegynder
22. august 2006 - 23:56 #11
Halløj, jeg har en del erfaring i mystiske fejlmeldinger og den du nævner har jeg set før... Hvis du har mulighed for det kan du sende en kopi af databasen og jeg vil forsøge at fikse den. e-mail jan@schoesler.com
Avatar billede degnens Juniormester
23. august 2006 - 08:46 #12
Den fylder 18096 KB. Går det mon?

Lars
Avatar billede schoesler Nybegynder
23. august 2006 - 08:57 #13
Ja, det går, ellers kan den overføres via SKYPE (jan_schoesler)

Zip den og prøv
Avatar billede degnens Juniormester
03. april 2008 - 13:28 #14
lukker. måtte opgive til sidst