Avatar billede udvikler Nybegynder
11. august 2006 - 18:51 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Er der mere jeg mangler til at lave mit stykke elektronik

Jeg er igang med at lave et digitalt ur. Størrelsen og udseendet skal være ligesom en ipod. Jeg har nedenfor skrevet alle
de ting som JEG ved at jeg skal bruge og hvorfor de skal med. Det jeg vil have hjælp med er at høre om jeg mangler mere?

Cover - til at holde det hele sammen, så det ser pænere ud.
Skærm - til at vise mit program/digitale ur
Knap - til at tænde for den
Printplade - til at fordele strøm til alle komponenterne
ROM chip - til at lægge mit program ind i
Processor - til at afvikle programmet
Compiler - til at generere kode til processoren
Batteri - til at have strøm

og forresten koder jeg mit program i c++

Men mangler jeg mere for at få det til at virke ordenligt?
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
11. august 2006 - 18:52 #1
Kendskab om elektronik.
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
11. august 2006 - 18:53 #2
Eller måske: "Kendskab TIL elektronik".
Avatar billede udvikler Nybegynder
11. august 2006 - 18:57 #3
Ehm hvad mener du? Jeg spørger om jeg mangler mere til at kunne lave mit digitale ur.
Hvis din kommentar pyntede på at jeg ikke ved meget om elektronik fordi jeg har lavet en fejl i mit spørgsmål ang hvilken del der gør hvad så sig det da. Lad vær med at snakke i gåder :-)
Avatar billede udvikler Nybegynder
11. august 2006 - 21:26 #4
Ingen der kan hjælpe? :)
Avatar billede scb Praktikant
11. august 2006 - 21:51 #5
Et urkredsløb ;-)
F.eks DS 12887 fra Dallas
Det er forbandet svært i software at lave et ur som er mere nøjagtigt end +- 1 min pr uge, (sådan ca).
Skal det også kunne vise dato, og ugedag (skudår) skal der alt for meget programmering til, så brug en urkreds, så er det kun at hente data og vise dem i et display...
-SCB
Avatar billede udvikler Nybegynder
11. august 2006 - 22:31 #6
Kan du forklare hvad et urkredsløb er og hvad det gør - og hvordan det ser ud? og evt. et link til hvor du sagde man kunne købe det.

Har nemlig lige søgt på google under alt det, fandt intet! :)
Avatar billede udvikler Nybegynder
12. august 2006 - 16:28 #7
Kunne du hjælpe? :)

- Andre er også velkommne med hjælp!
Avatar billede rynke10 Novice
12. august 2006 - 18:15 #8
Saadan en her?
Den bruger et krystal og er noget mere praecist end du vil kunne lave med et program.
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/2680
Og du kan koebe den lige her
http://www.elektronik-lavpris.dk/eshop/index.asp
Avatar billede udvikler Nybegynder
12. august 2006 - 19:53 #9
Jo tak god side, men ehm.. jeg kan dog ikke finde et urkredsløb nogle steder, men jeg fandt dog andre brugbare ting + jeg fandt ud af hvordan en krystal så ud :)

og forresten findes der et irl billede af et urkredsløb et sted? :) altså et ikke-tegnet billede.. google har hverken billeder eller noget godt info om dem.
Avatar billede udvikler Nybegynder
12. august 2006 - 22:00 #10
Jeg har nu fundet ud af at det ikke behøver at være et digitalt ur jeg vil lave. Mit udgangspunkt var jo bare at ville lave en elektronisk ting. Dvs noget man kan tænde for også står der noget som fx "Velkommen" også kan man slukke den igen. Grunden til at jeg har ombestemt mig er at jeg har indset at et ur er mere kompliceret en jeg havde regnet med.

Tak for hjælpen gutter!

lukket :)