Avatar billede iubgr Nybegynder
18. august 2006 - 09:43 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Håndtering af data

Hej

Jeg modtager et regneark med omsætningstal, som for et kvartal har 5 kolonner:

Medarbejder - konto - jan - feb - marts

Under de 3 sidste kolonner finder jeg omsætningstallene.

Er det muligt på enkel måde, at ændre ovenstående, så jeg i stedet har følgende fire kolonner:

Medarbejder - konto - periode - beløb

Med sidstnævnte opstilling har bedre mulighed for analysere mine data - synes jeg!

Håber nogen af jer har en ide - gerne uden VBA!?

Mvh

IUBGR
Avatar billede piphans Nybegynder
18. august 2006 - 09:46 #1
kan du ikke bare indsætte en ekstra kolonne hvor du lægger de tre måneder sammen, og så evt. bagefter skjule de tre kolonner med månederne
Avatar billede x-lars Novice
18. august 2006 - 09:46 #2
Har du prøvet Data > Subtotal...?
Avatar billede supertekst Ekspert
18. august 2006 - 09:51 #3
Periode kunne indsættes som navn på fanebladet.
En ekstra kolonne tilføjes m/formel =Sum(de-tre-måneder) og skjul de tre måneder
Avatar billede mrjh Novice
22. august 2006 - 11:29 #4
Ved ikke om jeg helt har forstået opgaven, men prøv flg.
Opret et nyt ark og indsæt overskrifterne i 1. række
Indsæt flg. formler i A2,B2,C2 og D2 i den rækkefølge
og kopier herefter ned. Ark10 skal lige rettes til dit eget ark

=INDIREKTE("Ark10!A"&2+AFRUND.GULV((RÆKKE()-2)/3;1))
=INDIREKTE("Ark10!B"&2+AFRUND.GULV((RÆKKE()-2)/3;1))
=INDIREKTE("Ark10!"&TEGN(99+3-TÆL.HVIS($A2:$A$1000;A2))&1)
=INDIREKTE("Ark10!"&TEGN(99+3-TÆL.HVIS($A2:$A$1000;A2))&2+AFRUND.GULV((RÆKKE()-2)/3;1))
Avatar billede mrjh Novice
22. august 2006 - 11:30 #5
Forudsætter også at dine oprindelige data ligger i A2 til E et eller andet
Avatar billede iubgr Nybegynder
23. august 2006 - 09:09 #6
mrjh - det virker fint fsva kolonne a og b på det indsatte ark.Men i kolonne c og d fejler formlerne. Jeg kan desværre ikke helt gennemskue formlerne, så jeg må nok bede om lidt hjælp?
Avatar billede mrjh Novice
23. august 2006 - 09:59 #7
Hvordan fejler de ? Hvis dataene er som jeg har beskrevet burde det virke. Er dit dataområde anderledes skal det lige tilrettes i formlerne ?
Avatar billede supertekst Ekspert
23. august 2006 - 11:51 #8
Hvis du - alt andet lige - skulle være interesseret i en VBA-løsning - så er der en klar.
Skal blot indsættes i dit kvartalsark - ingen kopieringer.
Avatar billede iubgr Nybegynder
23. august 2006 - 12:36 #9
mrjh - jeg følgende data sæt i mit eksempel

Medarbejder konto  Jan  Feb  Mar
a          1      10  20  30
a          2      20  40  60
a          3      30  60  90

Disse data findes på Ark10

På det ark hvor dataene hentes over får jeg så de rigtige informationer i rækkerne 8 til 10.

Som jeg ser det
Avatar billede iubgr Nybegynder
23. august 2006 - 12:37 #10
så det er noget vedr. tegn funktionen som jeg ikke kan gennemskue?
Avatar billede mrjh Novice
23. august 2006 - 12:54 #11
Hvor præcist er dine data i Ark 10 (området A2:E100 f.eks.)
Og hvor præcist indsætter du dataene i det nye ark (området) ?
Avatar billede iubgr Nybegynder
23. august 2006 - 13:05 #12
På Ark10 har jeg data i området a1:e4, dvs. incl kolonneoverskrifterne

På det nye ark er dine formler indsat i cellerne a2:d10 - i række har jeg kolonneoverskrifterne. På dette ark har jeg i kol a indsat din første formel og kopieret denne nedad til række 10, i kolonnne b har jeg indsat din anden formel og kopieret denne ned til række 10 osv
Avatar billede mrjh Novice
23. august 2006 - 14:05 #13
Ok. Du skal bare ændre dette i de 2 sidste formler
TÆL.HVIS($A2:$A$1000;A2) til TÆL.HVIS($B2:$B$1000;B2)
Avatar billede iubgr Nybegynder
23. august 2006 - 14:43 #14
mrjh - det er helt perfekt. Tak for hjælpen og inspirationen, jeg har virkelig lært med disse for mig nye funktioner.

Opretter du et spm?
Avatar billede mrjh Novice
23. august 2006 - 14:53 #15
et svar :-)
Ja det er bare at prøve løs af excels mange gode funktioner som kan kombineres på kryds og tværs