Avatar billede goamind Nybegynder
04. september 2006 - 22:05 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Maxtor (6Y080P0) 80GB, ATA-133, 8mb KAPUT!!

Lige for at undgå størstedelen af standard kommentarerne så som "Så kan du lære det" og "Har du hørt om backup", så vil jeg lige sige... "ja, det sker når man netop ikke har fået taget backup".

Nå, jeg har altså en Maxtor 80GB, ATA-133, 8mb (model 6Y080P0), der er stået af. Den fungerer som mit sekundære drev (altså ikke drev med OS på). Midt i en skrivning på disken fryser PC'en og disken klikker et par gange og laver noget mere end normalt læse/skrive støj. Jeg kaster mig over power knappen og får slukket. Herefter kan disken ikke længere genkendes i BIOS eller OS, dog kan jeg en gang imellem se en device i BIOS som "Maxtor Calypso", men kontakt til drevet får jeg ikke.

Jeg har så brugt godt 3 uger på, at læse mig frem til en løsning på at redden dataene på disken. En løsning kunne være, at skifte controller kortet på selve disken. Eftersom jeg en gang imellem ser devicen i BIOS som Maxtor Calypso, er der flere der mener at det kan være controllerens firmware der er corrupted. Jeg har uden held kunne finde et drev med nøjagtig samme firmware version på.

Derfor spørger jeg om nogen ved eller har erfaring med udskiftning af controller på Maxtor diske.

1. Kan man bruge en disk med samme model 6Y080P0, men med en anderledes firmware version (f.eks. YAR41VWO og YAR41BWO)?

2. Kan man bruge 6Y080L0 (2mb cache versionen) med samme firmware som min egen?

Hvis nogen ved de netop har en Maxtor model 6Y080P0 og vil sælge den til mig, så jeg kan løse problemet eller i det mindste udelukke at det er controlleren eller ej, den er gal med.

Point gives til enten den der kan hjælpe til løsningen eller til den der kan sælge drevet til mig. Viser det sig at jeg får løst problemet den ene eller anden vej, vil jeg gerne give flere point væk.
Avatar billede dnx Nybegynder
04. september 2006 - 22:32 #1
Jeg vil bestemt støtte teorien om at det er firmwaren der er røget sig en tur, det er et kendt problem at en maxtor disk med corrupt firmware hedder calypso (eller en lang række andre navne) jeg vil dog anbefale at få en prof til at kigge på disken, og fiksen den.
Avatar billede goamind Nybegynder
04. september 2006 - 23:10 #2
Hvad ville ham profi'en du snakker om så gøre? Mener du jeg bør sende den ind til et data recovery firma? De tager jo halvdelen af mit hus i betaling :)

Jeg er ikke bange for selv at skifte controlleren på disken. Har rodet en del med hardware og lavet nogle små tricks her og der, og det ville være rart at afprøve det først inden.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. september 2006 - 01:39 #3
Tro det er løgn. Jeg har engang reddet data fra en HDD efter et råd jeg fik: Frys den ned. Dog havde jeg kun ca. 5 minutter af gangen, inden den blev varm. Ny nedfrysning.
Inden da, havde jeg akkurat samme problem i opstart og samme klaklyde. Efter 5-6 forsøg, ville den ikke mere, men jeg fik nogenlunde det reddet jeg skulle. Det var en IBM HDD.

Det skal lige nævnes at jeg har forsøgt med 2 andre uden held
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. september 2006 - 07:52 #4
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. september 2006 - 09:26 #5
Maxblast og andre lignende testprogrammer fra producenter, plejer kun at læse nogle informationer, samt køre gennemgribende test af HDD'en. De er normalt ingen hjælp når HDD'en ikke findes af bundkortet. Men ok, det er et forsøg værd.
Avatar billede goamind Nybegynder
05. september 2006 - 11:42 #6
akyhne: Venter lige med at fryse ned, da jeg helst vil afprøve controller swap'et først.

James_t_dk: Hvis disken ikke genkendes af hverken BIOS eller i OS, og det heller ikke hjælper at sætte disken på med en USB/IDE adapter, så vil Maxblast heller ikke finde disken og dermed ingen mulighed derigennem.

Come on guys. Der må være nogen der har prøvet et swap før mig.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. september 2006 - 12:21 #7
Sådan rent teknisk set:

Hvorfor laver man en ny firmware. Fordi man vil gøre styringen mere stabil, optimere skrive/læse tider softwaremæssigt o.s.v. Alt dette uden at skulle konstruere en HDD fra bunden. Derfor firmware!

Set ud fra dette burde alt det hardwaremæssige være det samme. Der kan sikkert godt være lidt forskel på printkortet, men det burde absolut være muligt at sætte et andet printkort i hvadenten det er en nyere eller ældre biosversion. Går faktisk selv og venter på at finde en HDD med ok printkort, da min svorger har en sådan med kortsluttede baner på printet. Det er en gammel 5,25" HDD, så heldet er nok ikke med mig.
Check lige for en sikkerheds skyld at der ikke også er et revisionsnr. på HDD'en, for så er det ikke sikkert den går.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. september 2006 - 12:30 #8
Jeg har forsøgt at forsøge en swap. Købte 4 identiske diske på nettet, men da man havde ændret på hardware layoutet flere gange i den serie af diske, endte jeg op med 3 forskellige typer controller print, og ingen der passede på den defekte disk. Det kan lade sig gøre, uden tvivl, men det kræver at det controller print du skaffer er identisk! Så længe printet er det samme, så tror jeg ikke firmwaren betyder så meget. Man kan på nogle diske opdatere firmwaren undervejs.

Jeg undskylder jeg havde overset at den ikke kunne ses af motherboardet samt at man havde forsøgt med en USB forbindelse (ville selv have prøvet med et nyt kabel).
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. september 2006 - 12:37 #9
james_t_dk: Vi tilgiver dig :-)
Svarede selv i dag på et spm. angående manglende output på et onboard grafikkort, at vedkommende skulle gå i bios og checke om den der var deaktiveret. Liiidt svært, når der ingen skærmbillede er på. *SSS*
Avatar billede goamind Nybegynder
07. september 2006 - 09:09 #10
james_t_dk: Du har ret i, at firmware versionen er underordnet. Fik svar fra teknisk afd. hos Maxtor der svarede ganske grundigt på problemet. I produktkoden 6Y080P0xxxx??x skal kun 6Yxxxxxxxxx??x være identiske. De siger både kapaciteten og firmwaren er helt underordnet for med success at gennemføre dette swap. Det hjælper jo en hel del på udbudet af diske, så nu tager jeg endnu en tørn og leder efter diske. Skal lige hjem og tjekke mailen idag igen, så poster jeg lige deres svar herinde til dem der er interresseret i hvordan det hele udarter sig.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. september 2006 - 09:16 #11
kanon. held og lykke med det!!
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. september 2006 - 11:30 #12
Interessant information. Vi venter spændt.
Avatar billede goamind Nybegynder
07. september 2006 - 19:11 #13
Her er så hvad Maxtor kunne fortælle mig. Ganske interressant egentlig. God service når man tænker på disken er langt over garantien.

"Thank you for your enquiry.

There is a GTLA Number on the model (next to barcode on the bottom of the drive). Format 1Y222J2223322. 1, 2 and 3 stand for numbers, Y and J for letters. The numbers 1 and 3 as well as the letter Y need to be identical to be able to replace the PCB on these drives. In your case, the GTLA number of your drive is 6Y080P0130603, to replace the PCB borad, you will need to find another drive that has the GTLA number 6Yxxxxxxx06xx, "6Y" is drive model number, "06" is PCB borad version. you do not need to worry about drive capacity and firmware version.

Should you require any further assistance please do not hesitate to contact us."

Best regards

Meiling Huang

Technical Support Rep.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
30. september 2006 - 21:55 #14
Vil du afslutte her?
Avatar billede goamind Nybegynder
02. oktober 2006 - 07:54 #15
Åha ja, lige en update.

Jeg har erhvervet mig en disk (6Y200P0120611) der kan bruges til mit eksperiment. Jeg vandt den via Ebay i sidste uge og forventer den dumper idag i dag faktisk. Havde regnet med den senest fredag, så det er spændende. Disken befandt sig i frankrig. Jeg poster lige igen her snarest når jeg er gået i gang med sagerne.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. oktober 2006 - 08:38 #16
Husk at gøre opmærksom på hvem der skal have points. Så vedkommende kan smide et svar.

Er meget spændt på om det virker.
Avatar billede goamind Nybegynder
03. oktober 2006 - 10:07 #17
Jeps, skal jeg nok huske.

Og disken lå ikke i posten i går.... GRRRRRR! Håber den er der idag
Avatar billede goamind Nybegynder
03. oktober 2006 - 21:57 #18
Ingen disk idag. Har kontaktet sælger og venter på svar mht. afsendelsesdato.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
14. oktober 2006 - 10:45 #19
Stadig intet?
Avatar billede goamind Nybegynder
16. oktober 2006 - 21:34 #20
Hey,

Jeg fik min disk fra frankrig, og denne nye disk fungerer også fint, meeeeen det hjalp ikke at skifte PCB. Med min defekte disk og det nye fungerende PCB opførte disken sig 100% som med det gamle PCB. Jeg byttede endda mit gamle PCB over på den nye disk for at udelukke helt. Det virkede fint.

Jeg har så ringet til et data recovery firma (Ja, jeg fandt faktisk et, der ikke tager en mega pris for at redde dataene) og talt med dem om symptomerne på disken og hvad jeg har forsøgt til nu. Jeg fik at vide, at det mest sansynlige er læse/skrive armen der "klikker" ud i 0-position da den forsøger at læse områder på disken der kan være corrupted. De mener ikke det er noget problem at redde dataene og fejlen som jeg beskriver er ekstremt typisk for netop 6Y modellerne fra Maxtor.

Så selvom mit PCB stunt fik slukket for alt håb, så er håbet igen tændt. Lige nu skal jeg så bare lige have fundet et tidspunkt hvor jeg alligevel skal et smut til det sjællandske, så vil jeg dreje forbi nede ved Herlufmagle på sydsjælland og møde op personligt med min disk og få den endelige pris.

Hvis nogen har yderligere kommentarer er de velkomne. Jeg lader sagen stå åben til jeg har udvikling i sagen. OK?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
16. oktober 2006 - 21:44 #21
Ok, men vi vil da gerne vide hvad du i sidste ende kommer til at slippe med.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. oktober 2006 - 21:52 #22
Ja prisen og firmaets navn er ikke irrelevant her. Vi har alle en backup vi ikke fik taget en gang i mellem.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
16. oktober 2006 - 22:02 #23
Og jeg der gik og troede jeg var det eneste fjols i verden ;-)
Avatar billede goamind Nybegynder
17. oktober 2006 - 08:11 #24
akyhne og james: Vi må starte en bevægelse for backup ignoranter :)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
17. oktober 2006 - 08:21 #25
Yes, den er jeg med på. Den skal bare hedde noget med "bevægelse for tidligere backup ignoranter"  Har du i øvrigt overvejet mit oprindelige råd?
Avatar billede goamind Nybegynder
17. oktober 2006 - 13:59 #26
nedfrysningen? Jeg har tænkt på det, men er bange for at gøre yderligere skade på disken.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
17. oktober 2006 - 17:05 #27
Du beskadiger ikke pladerne på den måde.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. november 2006 - 11:12 #28
Kommet videre? Eller skal vi lukke.
Avatar billede goamind Nybegynder
22. november 2006 - 15:08 #29
Har fundet et recovery firma på sjælland ved Herlufsmagle. Navnet kan jeg ikke lige huske. Tjekker lige når jeg er hjemme fra arbejde. De kan redde mine data med rimelig sikkerhed udfra min forklaring. Snakkede fint med dem derovre og kunne få det til en max pris på kr. 3400,-

Må sige det er rimelig fair når man tænker andre jeg har undersøgt vil have minimum kr. 10.000,-

Vender lige tilbage i aften med navnet på firmaet, og lukker tråden her nu. Tak for alles kommentarer.

Nu skal jeg ikke være fedtet, så hvis I poster nogle svar vil jeg give jer point alligevel.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
22. november 2006 - 15:56 #30
Vil bare gerne høre firmaets navn, skal ikke have points.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. november 2006 - 16:55 #31
Du fordeler som du har lyst, men behold nogen selv.
Avatar billede goamind Nybegynder
23. november 2006 - 23:20 #32
Hey, Firmaet hedder Quattro-IT / QuattroDataRecovery og findes på http://www.diskhelp.dk/
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. december 2006 - 09:52 #33
Skal vi lukke?
Avatar billede goamind Nybegynder
22. december 2006 - 23:41 #34
Vil lige nævne, at jeg igen ringede til Quattro og talte godt med en af dem derovre. Disken er nu sendt afsted dertil, hvor den så bliver analyseret for typen af fejl. Hvis de mener de selv kan redde dataene, så får jeg en pris. Kan de ikke selv klare det kan jeg vælge enten at få disken retur eller sende den til et laboratorie i England. Sidst nævnte vil koste minimum 8000,- og op efter. Vælger jeg at få disken retur skal jeg ikke betale noget (kun fragten tilbage).

Jeg skal nok poste herinde så snart der nyt (hvis det har interresse. :-)

GOD JUL til jer alle!
Avatar billede goamind Nybegynder
13. februar 2007 - 15:04 #35
Nå, nu har Quttro-IT fået analyseret i første fase. Indtil videre ingen held med at komme i kontakt med drevet. Nu står disken i kø til test i koldrum. En af de nærmeste dage får jeg besked.