Avatar billede phreazdialer Nybegynder
09. september 2006 - 14:32 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

En række websites skal deles mellem 2 webservers.

Hej,

Jeg er ved at ændre på mit netværks setup, og er stødt på et problem som jeg håber nogen kan hjælpe med.

Jeg har et TDC ADSL Erhvervs abonnement, med én statisk IP. Forbindelsen kører direkte i en Netgear WGT624 Router, og derfra til en switch hvor alle servere og arbejdsstationer er tilsluttet.

Routeren er konfigureret så indkomne requests på port 80 forwardes til Webserver1 (192.168.0.254) som hoster en række websites, hvilket virker som det skal.

Jeg ønsker at oprette et nyt og temmelig server krævende website, og for at minimere presset på Webserver1, og dermed opretholde en fornuftig performance, vil jeg hoste det nye site på en nyoprettet Webserver2 (192.168.1.2).

Grunden til jeg har valgt at benytte et andet subnet til den nye webserver er at den er i firmasammenhæng, hvor den eksisterende er af mere privat karakter, og jeg ønsker dermed at holde det lidt adskilt, så jeg evt. nemmere kan splitte det hele op på to internet forbindelser på et tidspunkt. En anden grund er at det kræver et større setup med flere servere både database, web og mail server, alle med load balancing.

Serverne er sat op og konfigureret, men mit problem består i at routeren kun kan sættes op til at forwarde portnumre, altså kan port 80 af gode grunde kun forwardes til én IP adresse.

Findes der en eller anden måde man kan "linke" de to IIS'er sammen på, så den først kigger om den ønskede hjemmeside eksisterer på Webserver1, og hvis ikke forwardes man til Webserver2? Eller skal jeg ud i noget med at installere en intern DNS server til at håndtere forespørgslerne?

I så fald det kræver en DNS server, behøver jeg det skåret ud i pap i form af en udførlig step-by-step guide, da jeg er totalt newbie indenfor DNS opsætning/begreber osv. Såfremt det bliver DNS løsningen har jeg forestillet mig at bruge den som følger med Win 2000 Server, men er naturligvis åben for andre forslag.

Jeg er virkelig i knibe her, og ved at det kan ende med at blive lidt af et projekt, så jeg udlover de maksimale 200 points til den som kan hjælpe.
Avatar billede coderdk Praktikant
09. september 2006 - 14:50 #1
Du skal have en IP-adresse mere...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. september 2006 - 15:20 #2
Jeg har læst at en Apacheserver kan sættes op til noget "reverse proxy", hvor den baseret på domænenavn, og ikke IP, kan videresende requests til andre servere. Den fungere i dette tilfælde som en "gateway" på ISO-model lag 7. Det er der så sikkert også andre produkter, der kan.
Avatar billede honne Praktikant
09. september 2006 - 15:25 #3
Man kan få flere IP adresse fra TDC, jeg har lige fået 16 Stk. for 1000 Kr. Det er et engangs beløb. Så det er jo ikke så galt :-)
Avatar billede coderdk Praktikant
09. september 2006 - 15:27 #4
Avatar billede leif Seniormester
09. september 2006 - 15:41 #5
honne -> Det er faktisk ikke antallet der bestemmer prisen man ansøgningen der koster. Om du bestiller 4,8,16,32 eller flere giver du stadig 800,- excl. moms
Avatar billede phreazdialer Nybegynder
09. september 2006 - 15:45 #6
Jeg ønsker at anvende IIS6, da det er den jeg kender. Har ikke mod på at skulle konvertere til Apache nu, desværre, selv om det lyder som en cool feature.

Med hensyn til en ekstra IP adresse, så har tanken strejfet mig, men jeg er ikke sikker på at min Netgear WTG624 kan håndtere mere end én IP, og så er man vel ude i noget med flere routere og to netværk som ikke kan snakke sammen?
Avatar billede michaels102 Nybegynder
10. september 2006 - 00:50 #7
Hvorfor ikke sætte server 2 op på en anden port. Hvis den er privat betyder det vel ikke noget at folk lige skal skrive www.domæne.dk:1010 eller hvad for en du nu ville vælge at bruge, og så ville det være gratis. eller en underside som henviser til server 2
Avatar billede phreazdialer Nybegynder
10. september 2006 - 02:20 #8
Hej Michael, det var selvfølgelig en mulighed, men jeg kunne nu godt tænke mig at bruge port 80 uanset hvilket site der tilgåes, for at gøre det så enkelt som muligt for brugerne.

Jeg har dog selv (næsten) løst problemet, efter at jeg har studeret DNS opsætning det meste af dagen i dag, og til sidst kastede mig ud i et forsøg på at konfigurere.

Jeg har gjort følgende:

1. Routeren forwarder port 80 trafik til webserver2 (192.168.1.2)
2. På webserver2 har jeg installeret den medfølgende windows DNS server, og konfigureret den som følger:
Forward Lookup Zones:
-- domain1.dk
-- domain2.dk

For domain1.dk har jeg oprettet følgende records:
-- www A 192.168.0.254
-- webmail A 192.168.0.254

For domain2.dk har jeg oprettet følgende records:
-- www A 192.168.1.2
-- admin A 192.168.1.2
-- webmail A 192.168.1.5
-- mail MX 192.168.1.5

Når jeg forespørger på adressen www.domain1.dk bliver jeg forwardet til webserver1 som jeg skal, men hvis jeg ikke sætter www. foran, bliver jeg på den server der kører DNS, altså den samme som webserver2, og så er det IIS på den server der griber forespørgslen. Jeg synes snart jeg har prøvet alle muligheder i DNS serveren, men kan stadig ikke få det til at virke uden www.

Når jeg forespørger på www.domain2.dk bliver jeg via DNS serveren forwardet til IIS på den samme server som DNS'en kører på altså webserver2, og det virker som det skal. Forespørger jeg uden www. foran griber IIS'en den med det samme, hvilket i princippet er godtnok så længe DNS serveren kører på samme server, men jeg går ud fra det er samme problem som med det andet domæne, så jeg vil selvfølgelig også gerne løse det så korrekt som muligt, hvis jeg engang skulle finde på at flytte DNS serveren.

Er der nogen der ved hvordan jeg skal rette den formodentlig lille detalje i DNS serveren, betragtes problemet som løst, og vedkommende får de 200 points.
Ved samme lejlighed kunne det være lækkert at lave en form for "wildcard" så man bliver forwardet til den rigtige webserver selv om man f.eks ved en fejl taster f.eks wwww.webserver1.dk eller abcdefg.webserver1.dk
Avatar billede michaels102 Nybegynder
10. september 2006 - 06:32 #9
Avatar billede phreazdialer Nybegynder
10. september 2006 - 15:01 #10
Eksterne DNS servere er sat korrekt op, det samme er Host Headers i IIS på webserver1, da det hele har virket upåklageligt da routeren dirrigerede alt port 80 trafik direkte til den server, og alle sites har kunnet åbnes både med og uden www foran.

Efter jeg har dirrigeret port 80 trafik til webserver2 og sat DNS server op på selv samme webserver2 som dirrigerer visse domæner til webserver1 fungerer alle sites hvis man skriver www foran, men ikke hvis det undlades, så jeg tror det er et spørgsmål om en lille ændring af den interne DNS server, og det er der jeg kommer til kort.
Avatar billede phreazdialer Nybegynder
12. september 2006 - 02:49 #11
Jeg har nu endelig selv fundet den løsning jeg var ude efter. Det viste sig at man ikke umiddelbart kan anvende wildcards i MS DNS, men efter en fix lille tilføjelse i Reg databasen så får man alligevel mulighed for det:

HKLM\SYSTEM\CURRENTCONTROLSET\SERVICES\DNS\PARAMETERS
add the dword value: LooseWildcarding
Set it to 1

Med hensyn til det andet problem med www or not www (Shakespeare?), så er problemet gået i sig selv, så jeg ved ikke om det er DNS serveren der har været lidt længe om at reagere, eller hvad der har spillet ind.
Avatar billede phreazdialer Nybegynder
12. september 2006 - 02:52 #12
Jeg takker alle som har bidraget med mere eller mindre kreative forslag, men da ingen af dem har nærmet sig den løsning jeg var ude efter ved jeg ikke helt med de udlovede points :-s
Det er jo meningen at de skal gå til den som kommer med den endelige løsning, og det er jo i sidste ende mig selv, så jeg snupper dem igen, men hvis nogen føler sig snydt i den forbindelse, så lad os tale om det, så finder vi nok på noget :-)
Avatar billede phreazdialer Nybegynder
12. september 2006 - 02:53 #13
Hmm, nå jeg ka vist ikke selv ta dem tilbage, hva gør man så?
Avatar billede coderdk Praktikant
12. september 2006 - 15:34 #14
Jo du kan :) Du skal bare selv smide et svar og acceptere det :)
Avatar billede phreazdialer Nybegynder
07. februar 2007 - 12:15 #15