Avatar billede koch Nybegynder
16. september 2006 - 10:57 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

skærm vil pludselig kun vise 4 bit farve og opløsning på 640x480

Jeg har geninstalleret en ny xp på min computer og jeg fik windows opdateret efter installation og installeret virusprogram. Nu vil den pludselig kun vise 4 bit farve og en opløsning på 640x480! Jeg har foretaget systemgendannelse til i går inden jeg opdaterede windows, men det hjalp ikke!

Jeg kan godt vælge andre skærmindstillinger i kontrolpanelet, eks. 32 bit farve og højere opløsning, men det hjælper ikke. Når jeg klikker ok forbliver indstillingerne de samme som før!

Jeg kan ikke se nogle fejl på noget hardware i enhedshåndtering! Men kan det være grafikkortet?

Eller virus?

Er rimelig blank!

På forhånd tak.
Avatar billede peet49 Nybegynder
16. september 2006 - 11:01 #1
Du skal indstallere driver til bundkort og grafikkort igen.
Avatar billede koch Nybegynder
16. september 2006 - 11:03 #2
Giver det også mening selvom det har virket? Jeg forsøger...
Avatar billede c-holst Novice
16. september 2006 - 11:28 #3
Nu skriver du ikke hvilket grafikkort du har, men til både ati og nvidia kort er de nyeste drivere ikke altid de mest optimale såfremt man har et ældre grafikkort.
det kunne ligge her
Avatar billede koch Nybegynder
16. september 2006 - 11:59 #4
Grafikkortet er et gammelt geforce, ca. 6-7 år gammel! men det virkede jo en periode efter jeg installerede xp på ny... Har geninstalleret xp før uden problemer!Så mon ikke det er grafikkortet der skal skiftes måske?

/Jacob
Avatar billede peet49 Nybegynder
16. september 2006 - 12:52 #5
Det er driver, du mangler, en genindstallaering kan ikke genskabe driver til bundkort/grafik o.lign. medmindre de er en del af xp
Avatar billede c-holst Novice
16. september 2006 - 15:33 #6
tror snarere problemert ligger i, at du har opdateret til den seneste driverversion 91 et eller andet

så er der grafikkortsdriveren, også her skriver de, at de nyeste drivere understøtter kort fra tnt til gf7900... men nærlæser man, kan man godt udlede, at det ikke er sandheden, og mange har oplevet diverse problemer med opdatering af netop denne driver i forbindelse med ældre kort.
så kig her
http://www.nvidia.com/object/winxp-2k_archive.html
og prøv fx at hente denne her
http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_61.77.html
genstart i fejlsikret og slet den nuværende driver via tilføj fjern...

genstart og reinstaller den du har hentet
Avatar billede c-holst Novice
17. september 2006 - 10:00 #7
Avatar billede koch Nybegynder
17. september 2006 - 19:14 #8
Kanon, det var det! Jeg hentede filen som c-holst skrev og det virkede. Kunne ikke starte i fejlsikret tilstand, så jeg installerede driveren og genstartede normalt.. Tak for hjælpen. Smider du et svar c-holst? deler pointene mellem jer, ok? Tusinde tak...
Avatar billede peet49 Nybegynder
17. september 2006 - 19:23 #9
Du kan roligt afvise mit svar.
Avatar billede c-holst Novice
17. september 2006 - 20:08 #10
den slags kan jo ellers godt lave ravage i tingene, men godt du fik den op at køre.

hvorfor kan du ikke starte i fejlsikret?
Avatar billede koch Nybegynder
17. september 2006 - 21:04 #11
Jeg får bare ikke muligheden for at starte i fejlsikret. Mener man plejer at få muligheden for at taste f8 for at startei fejlsikret tilstand, men den mulighed får jeg ikke... Eller er det mig der husker forkert?
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
17. september 2006 - 21:27 #12
Det kommer ikke nødvendigvis som en valgmulighed, men det er da bare at gøre det :-)
Avatar billede koch Nybegynder
18. september 2006 - 12:28 #13
Nåeh, kanon... tak