Avatar billede bamse2000 Nybegynder
18. september 2006 - 07:44 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Haistiged: WLAN vs LAN

Hej alle,

Lad mig først sige, at jeg har søgt herinde efter svar, men der er godt nok mange, som har problemer med dette, så jeg kunne ikke lige overskue dem.

Mit spørgsmål er kort: Med en D-link router opnår jeg over 1000kb/s når jeg bruger kabel, men kun 300kb/s over det trådløse (selvom det er 54Mbps).

Jeg har læst at den taber reelt halvdelen, men jeg er nede på halvdelen af en 11Mbps og ikke 54Mbps.

Nogen tips til måske krypteringen, 'performance' til routeren (beacon intervals osv) eller andet? Jeg vil gerne kunne opnå de +1000kb/s

På forhånd tak!

mvh
Bamse
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. september 2006 - 08:12 #1
Der er mange ting der sætter hastigheden på trådløsn ned i forhold til den opgivne hastighed og du skal også huske at der er forskel på megabit og megabyte pr sekundt.

For det første er tcp/ip fuld duplex. Dette betyder at derskal være plads til både en sende og en modtage kanal. dette igen betyder at f.eks. 11 Mbit reelt bliver til omkring 5 mbit

Derudoverskal du vide at der er en del overlay, hvilket igen sætter hastigheden et par mbit ned.

Et trådløst accesspoint virker sim en hub, hvilke betyder at hvis derer to maskiner, så deles båndbredden. Er det 10 maskiner, så er du nede på en tiendedel.

Støj og metal dæmper og reflekterer og det nedsætter også hastigheden. Et lystofrør der støjer på den forkerte frekvens kan også nedsætte signalet og dermed hastigheden.

Har di brug for hastighed, så bør du gøre det via kabler
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. september 2006 - 09:42 #2
Du er inde på noget af det rigtige, for beacon er det trådløse nets "pulsslag". Hver gang der kommer en puls, så synkroniseres de trådløse enheder, og er beacon interval lige i overkanten for de fysiske forhold der nu engang eksisterer, så vil enhederne komme ud af sync. mellem 2 pulser, og der kommer ingen trafik igennem når det sker.
Husk også på at jo kortere beacon interval, jo mere overhead på linien, og derfor er tricket at finde en beacon interval der ikke er større end at enhederne altid er i sync., men heller ikke lavere.

Du kan prøve at sætte beacon interval ned til 50, og hvis det giver en forskel, så kan du sætte den op med 10 af gangen til 60, 70 osv. indtil du mærker en nedgang i trafikken. Du vælge så den foregående setting, den du havde inden nedgangen i trafikken.

En anden ting er forstyrelser fra andre net. Hvis din nabo har et trådløst net, kan det forvirre dit trådløse netkort. Løsningen på dette er at anvende en kanal, som ingen andre i din nærhed anvender.
Avatar billede bamse2000 Nybegynder
18. september 2006 - 10:07 #3
dragon> tak, det vil jeg prøve i eftermiddag

buffer> Det er iorden, hvis jeg mister halvdelen, men jeg kører jo med 54Mbps, så jeg burde kunne hente med +1000Kb/s?

>>bamse
Avatar billede bamse2000 Nybegynder
18. september 2006 - 10:08 #4
forresten, er der andre ting end "beacon intervals"?
Avatar billede bamse2000 Nybegynder
18. september 2006 - 19:16 #5
Jeg har forsøgt med forskellige BI (1 og helt op til 6000) uden held, så nu står den bare på de 100 (standard).
Istedert kørte jeg en DRTCP test og øgede min TCP receive window og nu kører den med 400kb/s - der er dog stadig 600kb/s mere jeg vil have fat i ;)
Avatar billede bamse2000 Nybegynder
18. september 2006 - 21:35 #6
Med WPA2-SPK encryption er jeg nu oppe på 800kb/s (trådløst) kontra 14000kb/s (med kabel).

Det er til at leve med, men jeg kunne nu godt tænke mig at vide, hvad jeg ellers kan gøre...
Avatar billede bamse2000 Nybegynder
23. oktober 2006 - 22:20 #7
lukket