Avatar billede lakse Nybegynder
20. september 2006 - 10:55 Der er 7 kommentarer

Convertere AS400 data

Er det muligt at trække data ud af en AS400 og convertere det til feks. SQL. Vi har en gammel AS400 som vi gerne vil have lukket ned og de data der ligger på den bruges kun som udtræksdata.
Kan disse data ligges i en anden database?
Avatar billede mandrake666 Nybegynder
20. september 2006 - 11:00 #1
Du kan bruge en std. ODBC driver til AS/400, og connecte direkte fra en SQL database.
Avatar billede ozzi Nybegynder
20. september 2006 - 15:53 #2
Efter endt konvertering, er AS/400'eren så til salg/afhentning?
Jeg står også gerne til rådighed for en total konvertering af Jeres historik data til f.eks. SQL hvis I ikke allerede har løst dette problem vha. ovenstående.
Avatar billede kjulius Novice
20. september 2006 - 19:25 #3
Du kan som mandrake666 skriver bruge en ODBC driver (en del af Client Access Express for AS/400 programpakken), hvis du har en sådan. Denne ODBC driver til AS/400 skal så installeres på din nye database server.
Hvis det drejer sig om en Windows maskine, er denne ODBC driver som sagt en del af Client Access Express, som er et betalingsprodukt. Hvis din AS/400 har produktet installeret, er der ingen problemer. Den skal bare installeres fra enten installations-CDen eller fra din AS/400 server hvor der normalt vil ligge et installationsprogram på adressen \QIBM\PRODDATA\CA400\EXPRESS

Hvis din nye database server er en linux server, er ODBC driveren til gengæld gratis og kan downloades her:
http://www-03.ibm.com/servers/eserver/iseries/linux/odbc/

Ellers er den bedste mulighed nok at bruge kommandoen CPYTOIMPF (Copy to Import File) til at kopiere filerne til kommaseparerede filer (CSV filer), som de fleste andre databaser har mulighed for at importere.

Du kan så bruge f.eks. FTP til at overføre disse CSV filer til den nye database server, og importere data ind i databasen der.
Avatar billede lakse Nybegynder
21. september 2006 - 07:51 #4
Tak for alle jeres input. Vi har i mellemtiden fundet ud af at den ene disk i raid'et er stået af. Det betyder at vi skal have nye diske i systemet før vi kan rulle en totalbackup tilbage. derefter skal vi have vores data ud på en eller anden måde. Kjulius....tak for den detaljerede forklaring. Jeg mener vi har alt hvad der nærmest kan købes til sådan en fætter. 6 flytte kasser med bøger og en med cder.
OZZI...har du et firma som vi kan fakturer o tilfældet af koverteringen.
det skal siges at der på baggrund af den nye situation hvor diskene er stået af, at der ret politisk i firmaet skal tages en beslutning på næste trin. Ønsker man at beholde eller er det "end of life". Jeg vender tilbage når jeg har nyt omkring projektet. Mht til salg tror ved jeg ikke om man ønsker at få diske ud med den type data.
Avatar billede ozzi Nybegynder
24. september 2006 - 08:09 #5
LAKSE: Ja jeg har firma og er momsregistreret. Hvor geografisk i Danmark er I placeret. Jeg er i Storkøbenhavnsområdet men kører over hele Danmark.

Kan ligeledes bistå i at reetablere Jeres RAID og data fra backup.
Avatar billede lakse Nybegynder
20. oktober 2006 - 12:51 #6
Ozzi: Tak for hurtige respons. Jeg må tilstå jeg ikke har kigget i den her post siden jeg menet sagen var skrinlagt fra management's side. Den nye oplysning er at man ikke starter AS400 op igen. PT.  Det vil sige jeg ikke får brug for hjælp lige nu. Men ellers tak for henvendelsen:=)
Avatar billede lakse Nybegynder
04. august 2008 - 10:43 #7
lukker