Avatar billede nielsen73 Nybegynder
21. september 2006 - 09:49 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Harddisk mystik

Hejsa!
Har en 250GB hd som jeg havde opdelt 3 partitioner til mandrake linux. Vil bruge hd'en i en winxp maskine i stedet, så jeg satte den i den pc, gik ind i administration->computeradministration->diskhåndtering og ville formatere. MEN da jeg havde slettet de tre partitioner stod hd'en tilbage som en 128GB hd!! Der er forsvundet ca. 50% af kapaciteten. (Linux partitionerne var standardvalg fra mandrakeinstallationen - 5, 1 og 236GB).
Kan man ikke "nulstille" hd'en på pc'en? Har prøvet at formatere den på de 128GB, men der skete intet. Er nu i gang med at lade systemet undersøge den. Prøver at køre chkdsk bagefter. Andre forslag?
Avatar billede nva Praktikant
21. september 2006 - 09:50 #1
Har du SP1 eller SP2 på din pc?
Avatar billede nielsen73 Nybegynder
21. september 2006 - 10:24 #2
sp2
Avatar billede maddan Nybegynder
21. september 2006 - 11:04 #3
prøv med eksempelvis partition magic - så vil du kunne se de resterende gb og herfra kan du også formattere så windows fremover vil kunne finde dem
Avatar billede nva Praktikant
21. september 2006 - 11:14 #4
Har lånet det her af halifax fra et andet spg.

Fra MS artikel til XP om diske større end 137 GB:
Your computer must meet the following requirements to use 48-bit LBA ATAPI support:
48-bit LBA-compatible BIOS.
137-GB hard disk or larger. (=128 GB i formateret stand)
You must have Windows XP SP1 installed.  (nu helst SP2)
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;303013&Product=winxp

Læs evt. mere "Windows and Big Hard Drives"
http://www.chrisshort.net/archives/2005/01/windows-and-big-hard-drives.php

Når du har min. SP1, og helst SP2, installeret kan du gra Diskhåndtering oprette yderligere en partition, og formatere, på den ikke udnyttede plads, så du herefter har alle GB til rådighed.

Windows indeholder ikke et værktøj til at samle hele størrelsen som een stor disk. Til det formål skal bruges 3. parts programmer som Partition Magic.
Men du kan fint køre med disken delt op i flere drev.
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2006 - 11:15 #5
Du kan nulstille din disk med KILLDISK - guide på http://www.helgec.dk/killdisk.html
Avatar billede polle007 Nybegynder
21. september 2006 - 11:18 #6
Hvilken størrelse rapporterer BIOS?

jeg kan ikke killdisk skulle have nogen indflydelse på dette problem
Avatar billede nielsen73 Nybegynder
21. september 2006 - 11:33 #7
Tror faktisk det kun er sp1. Chkdsk gav intet.
Prøver at opdatere til sp2. Ser lige størrelsen i BIOS derefter.
Hjælper det ikke prøver jeg partition magic.
Hjælper det ikke prøver jeg killdisk.
Vender tilbage hurtigst muligt. Foreløbig tak.
Avatar billede nielsen73 Nybegynder
21. september 2006 - 11:36 #8
BIOS ser den sgu kun som 137GB! Så er det vel den der skal opgraderes?
Avatar billede thov Forsker
21. september 2006 - 12:00 #9
Linux partitioner kan være svære at komme af med, men Ranish Partition Manager 2.44 klarer det http://www.ranish.com/part/
Programmet køres fra DOS, er comp uden diskettedrev, så hent UltimateBootCD, her er Ranish programmet også.

P.S. Inden du booter på CD/diskette, så er det en go' ide at frakoble andre harddiske - så er du sikker på at du ikke gør noget galt.
Avatar billede nva Praktikant
21. september 2006 - 14:09 #10
Hvis din bios er af ældre dato bør den nok opdateres, men det er jo ingen garanti for at det så virker. Men pas på og vær omhyggelig - det kan gå grueligt galt.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
21. september 2006 - 14:53 #11
med win2000 og xp (og frem) spiller BIOS ingen rolle, da windows ikke benytter BIOS oplysningerne til at få oplysninger af data på den måde. (jeg har haft monteret en stor disk i et bundkort med 32GB grænse og kunne sagtens tilgå hele pladsen)
Avatar billede polle007 Nybegynder
21. september 2006 - 14:55 #12
BIOS spiller netop en rolle, når det er en almindelig IDE harddisk
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2006 - 14:58 #13
"polle007" forstår jeg din kommentar ret når du skriver "jeg kan ikke killdisk skulle have nogen indflydelse på dette problem" mener du dermed at kILLDISK ikke sletter og nulstiller spørgerens harddisk??
Avatar billede niels_hansen Praktikant
21. september 2006 - 15:12 #14
polle007 14:55:52 nej det gør det ikke, og det gør det heller ikke med en SATA disk, SCSI har slet ikke problemet med maks størrelse, da de styres på en anden mere intelligent måde.
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2006 - 22:11 #15
RESPONS