Avatar billede jonah.hex Nybegynder
25. september 2006 - 12:52 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

DV-AVI (PAL) til DVD

Jeg har et Samsung video kamera som jeg importer video fra, til min pc. Jeg gemmer det i DV-AVI (PAL) og 1 time fylder 14GB.
Jeg bruger så Windows Movie Maker til at lave lidt redigering. Jeg vi så gerne gemme det og brænde det på en DVD, men her problemet at det fylder for meget til at jeg kan få det til at være på 1 skive. Jeg har prøvet at gemme det i de andre formater Movie Maker tilbyder men kvaliteten er simpelthen for dårlig.
Hvad skal jeg bruge/gøre for at få de 14GB komprimeret til en kvalitet der kan bruges til en DVD.

Er det også muligt at få lagt menu ind, hvis man f.eks har 3-4 filer man vil have med på DVDen
Avatar billede uffesteenberg Novice
25. september 2006 - 22:33 #1
Er ikke umiddelbart om DV-AVI er det samme som alm. AVI, men det går jeg ud fra. I så fald ville jeg mene det er lidt for hårdt at konvertere/formindske 14 gb til de 4,7 gb der kan være på en alm. DVD... lad os se hvad de andre siger... vender tilbage med anbefalinger af programmer, hvis folk mener det kan lade sig gøre...
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
27. september 2006 - 10:29 #2
det kan lade sig gøre
http://www.abmedia.dk
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
28. september 2006 - 08:36 #3
Når du overfører fra DV kamera, uden et hardware MPEG encoder kort, kommer videoen over i ukomprimeret .AVI format. Så du kan sagtens komprimere til DVD, Mpeg eller andet format uden synligt tab. Da (alt) andet end standard AVI format er komprimeret, vil der være tab.
Movie Maker, Ulead DVD-"et eller andet", Nero Vision (Express), og alle de andre programmer der som regel følger med kameraet, giver som regel dårlig kvalitet.

Det skyldes programmerne bruger nogle dårlige, og hurtige algoritmer, for at du ikke skal få spat af ventetiden.

Jeg bruger selv 2 værktøjer til formålet: TMPGEnc 4.0 XPress som er et konverteringsprogram til forskellige formater, og TMPGEnc DVD Author som er et DVD Author program.

De er dyre, men selvfølgelig også gode. Hhv. 99,95 og 89,95$

De kan hentes som demo her: http://tmpgenc.pegasys-inc.com/en/index.html

Hvis du kun investerer i et rendering/encoder program som TMPGEnc 4.0 XPress, og derefter konverterer til DVD med et andet program, er du lige vidt da du i de fleste DVD Author programmer, som dem jeg nævnte, ikke kan undgå endnu en komprimering. TMPGEnc DVD Author kan også komprimere, men man kan undgå det ved at sige nej til komprimering hvis videoen er for stor.
En anden måde at undgå komprimering med TMPGEnc DVD Author, er at bypasse advarslen om at videoen ikke kan være på DVD'en og køre DVD videoen igennem DVDShrink.

Hvis du vil prøve ovenstående programmer, hjælper jeg gerne med indstillinger.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
28. september 2006 - 08:46 #4
TMPGEnc Plus er også et udmærket program, bruger nogenlunde samme engine som TMPGEnc 4.0 XPress, men det du får oven i hatten er: klipning, deinterlace, Cropping, justering af støj, avanceret farvekorrektion, lydjustering, Resize, Ghostreduction, sharpness, fade lyd, fade billede, undertekster.

Jeg glemte at med TMPGEnc 4.0 XPress på en 2,5 GHz maskine tager en konvertering op til 6-12 gange videoens spilletid, men så er der heller ingen synlige tab. Især hvis der er meget bevægelse, kan den lange renderingstid betale sig! Og hvor tit har man lige timevis af hjemmevideo der skal konverteres ;o)

Jeg bruger i øvrigt selv Movie Maker til overførsel fra DV til AVI, og ikke til andet.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
28. september 2006 - 21:28 #5
akyhne, Kanon

Det ser ud til at det er noget jeg kan bruge
dvs, jeg bruger Movie Maker til at hente min video ind med og får en 14GB fil?.
Så er det lige kæden hopper af, skal/kan jeg bruge Movie Maker til at lave simpel redigering?, hvis jeg gør det fylder det jo stadig 14gb og derfor er der vel endnu ikke noget tab.
Derefter vil jeg gerne lave en simpel menu, hvilket pogram?
Derefter skal det på DVD (14gb ned til 4,3gb)hvordan skal det foregå.
Er det nødvendig at købe 3 programmer, er der ikke et af den der har det hele så jeg kan nøjes med at købe et?

husk et svar
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
29. september 2006 - 01:29 #6
Du skal lave tingene i 5 step:

1. Komprimeringsfri overførsel.
2. Beskæring/klipning
3. Effekter
4. Komprimering
5. DVD oprettelse med menu

Punkt 2, 3, 4 og 5 går i mange programmer ind under det samme. Ja sågar med punkt 1 også!

Til punkt 1 kan du bruge et hvilket som helst program der kan hente fra DV til AVI. Og der findes mange der er gratis.
Punkt 2 og 3, og sågar punkt 4 kan næsten alle DVD Author programmer klare, men de har så problemet med dårlig komprimering.

Hvis du ikke har det store behov for smarte effekter, anbefaler jeg følgende metode i 3 step.

1. Hent video - et hvilket som helst program
2. Rediger/klip video - TMPGEnc 4.0 XPress
3. Lav DVD - Et program der ikke komprimerer, men bare laver menu

Jeg kigger lige lidt videre.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
29. september 2006 - 02:45 #7
Jeg kan simpelthen ikke finde et DVD Author program som ikke vil regenerere videoen, udover TMPGEnc DVD Author, så hvis det hele bliver for dyrt, foreslår jeg at du kigger på nogle af Ulead's produkter. De kan, som TMPGEnc's programmer, hentes i demoversioner: http://www.ulead.com/products/runme.htm#dvd
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
02. oktober 2006 - 16:54 #8
Ok
Så bliver det TMPGEnc
Bruger du den nyeste version af alle programmer
gider du ikke skrive hvad du bruger ud for de 5 punkter

husk svar hvis du vil have point
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
02. oktober 2006 - 17:31 #9
1. Mener jeg plejer at bruge Windows Movie Maker.
2. TMPGEnc 4.0 XPress
3. Bruger aldrig effekter, udover fade og just. af farver m.m.
4. Hører under hvad TMPGEnc 4.0 XPress gør
5. TMPGEnc DVD Author.

1. Det er ligemeget hvilket program du bruger, da data bliver overført 1:1, uden komprimering. Mener der er et program der hedder DV2AVI eller lignende. Checker lige.
2-4 går under samme software hos mig: TMPGEnc 4.0 XPress

Hent først demoer, og se om programmerne opfylder dine behov. Jeg hjælper gerne med vejledning!
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
02. oktober 2006 - 17:32 #10
WinDV, som der henvises til på http://www.abmedia.dk kan sagtens bruges.
Avatar billede fuglen1 Novice
05. oktober 2006 - 11:11 #11
akyhne: Skal du være 100% sikker på at videoen ikke bliver omkodet så er det dvdlabpro.

Har dog os selv ude for Tmpgenc dvdauthur har komprimeret selvom den ikke burde gøre det.

Men jeg giver dog ret Tmpgenc 4.0 xpress sammen Tmpgenc dvdauthur/dvdlabpro er nogle gode men ret dyre programmer. Dvdlabpro koster os 99$
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
06. oktober 2006 - 10:28 #12
hvad får man mere ved
TMPGEnc 4.0 XPress, end version 3
og det samme ved
TMPGEnc DVD Author 2 end version 1,6

jeg downloader og leger lidt med dem, så vender jeg nok tilbage med nogle råd om diverse indstillinger
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. oktober 2006 - 10:44 #13
I 4.0 Express er der et par filtre mere, samt mulighed for undertekster. Jeg mener også at ver. 3 ikke kan lave VOB til andre videotyper. Har begge installeret, men har ikke lige tid til at checke nu. Den store forskel på DVD Author 1.6 og 2.0 er at 2.0 kan komprimere videoen, hvis den er for stor til DVD'en. Ikke ønskeligt for mig. Oplever jeg at have fået lavet en DVD folder der er for stor, bruger jeg DvdShrink til at formindske. Derudover er der selvfølgelig tale om en nyere "engine", mulighed for flere menuer som download.

Bemærk at du kan købe begge programmer som en pakke, og spare omkring 40$
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
06. oktober 2006 - 12:17 #14
Jeg fandt dette, det ser ud til Movie Maker bruger TYPE 1, er det noget der har nogen betydning, eller skal man bruge WinDV til at capture til TYPE 2

Due to your DV capture software, you can save your DV data as TYPE 1 or TYPE 2, but if your appliction have no this kinds of option to select DV Type, normally, it will be DV TYPE 1 that formatted.

By a free capture software "WinDV", you can capture directly your DV data on DV TYPE 2 format
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. oktober 2006 - 14:04 #15
Fra http://www.microsoft.com/whdc/archive/dvavi.mspx

Type-1 Method
The native DV interleaved stream that is produced and consumed in I/O with a DV device contains DV compressed video and pulse code modulated (PCM) audio data. This single interleaved stream can be stored in an AVI file as "ivas" stream (for interleaved video/audio stream). Microsoft refers to this format as a type-1 DV AVI file.

Because the type-1format stores data as a single AVI stream, type-1 DV AVI files are not compatible with VfW. DirectShow, however, easily handles type-1 data streams by routing the streams to a DV Splitter filter that produces a DV-encoded video stream and one or more PCM audio streams for playback or subsequent processing.

Type-2 Method
Interleaved DV data can also be split into a single video stream and one to four audio streams within an AVI file. Microsoft refers to this format of storing DV data as type-2. This format has the advantage of being backward compatible with VfW, because it contains a standard video "vids" stream and at least one standard audio "auds" stream.

Notice that the type-2 file format requires a small amount of additional processing to split and multiplex the DV stream during the functions of capture and transmit to IEEE 1394 DV devices.

Efter TMPGEnc's manual, har programmet det bedst med TYPE-2, da der under visse omstændigheder kan opstå import problemer med TYPE-1
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
11. oktober 2006 - 10:29 #16
Jeg kunne ikke installer 4.0 Express, pga maskine var for gammel, prøver senere på en af mine andre maskiner.
3.0 Express kunne installeret, men er det meningen at det først skal laves til MPEG inden man bruger DVD Author ?.

Jeg syntes heller ikke at det var så let at rediger i som movie maker. Movie Maker laver en stump film for hver gang man stopper en optagelse. Derved er den nemt at trække de film stykker ned på tidslinien og lave en film ud af det.
Det er også nemt at sætte en simpel effekt mellem film stykkerne.

3.0 Express, gør det modsat, her klipper man det ud man ikke vil have i filmen og så syntes jeg ikke at jeg kunne finde nogle effekter til at sætte ind mellem de forskellige optagelser.

Det er måske bare fordi jeg gør noget forkert
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
11. oktober 2006 - 10:59 #17
TMPGEnc 4.0 Express er ikke et redigeringsprogram, men et konverteringsprogram. Og som jeg skriver 29/09-2006 01:29:59 - Hvis du ikke har det store behov for smarte effekter. Programmet har ingen effekter, udover fade, men masser af filtre.
Avatar billede fuglen1 Novice
11. oktober 2006 - 11:01 #18
jonah.hex: Du skal encode til mpg inden du bruger Tmpgenc dvdauthur
da tmpgenc dvdauthur kun tager imod mpeg2filer

Tmpegnc 4 xpress er faktisk lidt sværer ved at redigere i end tmpgenc 3xpress id et jeg har opserveret.
Du hare dog stadig mulighed for at redigere i moviemaker men skal gemme i dvavi for at der kommer kvalitet forskel med microsoft eget format wmv der os er mpeg4.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
11. oktober 2006 - 22:00 #19
kanon koncept

Men var det ikke dårligt at bruge Movie Maker pga kvalitet
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
11. oktober 2006 - 22:55 #20
Du brugte i dit indledende spørgsmål WMM, og var utilfreds med kvaliteten. Min erfaring er den samme, især med diverse effekter sat til. WMM har en mærkelig tendens til at ødelægge en scene hvor du har brugt et filter eller lignende. D.v.s. har du en indledende 7 sekunders scene, hvor du sætter en tekst på, bliver hele dette klip i en mærkbar dårligere kvalitet. Bruger du en overgang mellem 2 klip er problemet det samme. Hvorfor det er således ved jeg ikke. Om kvaliteten bliver bedre i DV Avi format, skal jeg ikke kunne sige.
Dit mål er at kvaliteten af dit input ikke bliver forringet i dit output. Det gør det ikke i TMPGEnc Express selvom du bruger filtre, men du kan ikke bruge programmet til at lave effekter, såsom flydende overgange o.s.v.
TMPGEnc 4.0 Express skulle kunne lave Scene Detection, men jeg har aldrig brugt det, og ved ikke hvordan det fungerer. Jeg gør, som du selv har gjort, markérer og klipper det ud jeg ikke vil bruge. Det er en anderledes måde at tænke på end traditionelle redigeringsprogrammer. Men du kan jo stadig putte så mange klip sammen som du vil, med forskellige indstillinger/filtre for hvert klip.
Bruger du Windows Moviemaker til effekter, skal du stadig have videoen igennem Express, for at lave et mpeg2 DVD format. Det var bl.a derfor jeg delte redigeringen op i 5(3) punkter.
nærlæs 29/09-2006 01:29:59
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
20. oktober 2006 - 19:20 #21
hej der
hvad med Pinnacle Studio version 10.5, er der nogen af jer der har erfaringer med dette
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
20. oktober 2006 - 20:14 #22
Kun med ældre versioner. Det er et lidt besværligt program at arbejde med.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
21. oktober 2006 - 11:12 #23
ok
men er det færdige resultat af ens film ok, eller der de andre programmer fra tmpgenc meget beder til jobbet
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
21. oktober 2006 - 16:01 #24
Som sagt kender jeg ikke Pinnacle Studio version 10.5. Jeg ved ikke hvilke muligheder programmet har. Du skal også lige vide at de 2 programmer ikke er i samme genre. Pinnacle Studio version 10.5 er et videoredigeringsprogram, hvor Express hovedsagelig er et konverteringsprogram.