Avatar billede sbj1 Juniormester
30. september 2006 - 19:14 Der er 49 kommentarer

Jeg kan ikke starte min bærbare HP PC op

Pludselig kan jeg ikke starte min bærbare HP Pavillion notebook op (ze2347EA) uden at der fremkommer følgende fejlmeddelelse, som bliver at køre og køre (gentage sig selv):

Intel UNDI, PXE-2.0 (Build 082)
Copyright (c) 1997-2000

For Realtek RTL8139(X)/8130/810X PCI Fast Ethernet Controller v2.1.3. (020326)

PXE-E61 Media test failure, check cable
PXE-M0F : Exiting PXE ROM

I BIOSen er boot rækkefølgen  HARDDRIVE, ATAPI CD-ROM drive, FLOPPY DISKETTE DRIVE og NETWORK ADAPTOR.

Jeg har prøvet at ændre rækkefølgen, så den starter op på CD rom drevet først, med operativ CD i lagt. Og den begynder da også at starte  op på Windows CDén, men når kun til det billede hvor man vælge om man vil reparere eller installere windows. Uanset hvilken af mulighederne jeg vælger kommer der en fejlmeddelelse om, at den ikke kan finde harddisken.
(se tråden:  http://www.eksperten.dk/spm/705006  )
Jeg har ikke diskettedrev på min PC.

Jeg har prøvet at slå PCI netkort fraudenresultat

Hvad skal jeg gøre?

http://www.eksperten.dk/spm/705006
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2006 - 19:48 #1
Jeg skrev jo til dig tidligere at det var pga. du kører SATA - http://www.helgec.dk/sata.html
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2006 - 19:49 #2
S`rry - ser nu det var ikke dig der spurgte i det link du henviser til
Avatar billede sbj1 Juniormester
30. september 2006 - 19:53 #3
Hej Helge C.
Det er ikke mig du har skrevet til før.
Jeg har et problem med ovennævnte fejlmeddelselse vedr. PCI og dernæst problemet med fejlmeddelelsen om den manglende harddisk. Det er en anden du har skrevet til i den tråd jeg refererer til.

Er det en SATA disk jeg har på min model HP (se modelnr. ovenfor)?

Hvis JA, hvad skal jeg gøre,når jeg ikke har intern eller eksternt diskettedrev.

jeg har prøvet at boote med Application and Driver Recovery CDen som medfulgte uden resultat. Der er ikke nogen speciel CD med vedr. bundkort e.l.
Avatar billede sbj1 Juniormester
30. september 2006 - 20:18 #4
Såvidt jeg kan se er det en 80GB EIDE harddisk ATA (4200 o/m) som er i min PC
Avatar billede sbj1 Juniormester
30. september 2006 - 20:20 #5
80GB EIDE harddisk ATA 100 (4200 o/m)
Avatar billede sbj1 Juniormester
30. september 2006 - 20:44 #6
Nu har jeg taget harddisken ud, og den korrekte betegnelse er:
Seagate, Momentus 4200.2, 80GB AT DISC DRIVE
Avatar billede haverslev Novice
30. september 2006 - 20:58 #7
Tror ikke det har noget med disken at gøre, men derimod netkortet.

Gå i BIOS og se om du kan finde noget med "Onboard Lan Boot Rom" "boot on lan" eller noget i den stil.
Hvis den staår til "enable" så prøv at ændre den til "disable" og gem dine indstillingerne i bios.
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2006 - 22:49 #8
Den oplyste model står da godt nok opført som en ATA model så det er da sært at XP ikke kan se den - problemet må ligge i BIOS - kan du se om disken bliver detecteret under boot - er det en ny computer - har du prøvet i BIOS at sætte LOAD SETUP DEFAULT
Avatar billede sbj1 Juniormester
30. september 2006 - 23:22 #9
Jeg har været i BIOS
Hovedoverskrifterne i min BIOS er:
MAIN: Oplysninger om dato, klokkeslæt,prosessortype, serienr.
SECURITY: Adm.passwor og poweron password  og device security
ADVANCED: Language support, boot order (CD rom drev, harddisk, floppy og network adaptor, Videomemory,Embedded wieless LAN device, Embedded bluetooth device, Battery setting.
HARDDRIVE SELFTEST
EXIT
Jeg kan ikke se noget der ligner "onboard Lan Boot Rom"  "load setup default" eller noget i den stil. Jeg har prøvet at disable ovennævnte wireless LAN uden resultat.

Når jeg booter med harddisken som første prioritet, kommer denne fejlmelding med det smme og bliver ved med at stå at blinke og gentage sig selv:
----------------------------------
Intel UNDI, PXE-2.0 (Build 082)
Copyright (c) 1997-2000

For Realtek RTL8139(X)/8130/810X PCI Fast Ethernet Controller v2.1.3. (020326)

PXE-E61 Media test failure, check cable
PXE-M0F : Exiting PXE ROM
----------------------------------

Jeg har også prøvet at køre "harddrive test", men det vil den ikke og siger bare "No IDE Device".

Jeg vil gerne ind i windows (entet som repareret eller som (ny)installerete), også selv om det koster data på harddisken.
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2006 - 07:24 #10
Jeg læser den besked som at din computer forsøger at boote fra netværket fordi den ikke finder andre bootbare medier (måske tager jeg fejl) jeg tror bestemt der er en menu der hedder LOAD SETUP DEFAULT / OPTIMIZE SETTING / FACTORY SETTING ?? kort sagt noget der sætter BIOS tilbage til fabriksinstillingen - se efter om menuen ikke står i bunden af billedet eller som undermenu under "EXIT"
Du skal se efter om dine drev (harddisk og cd-drev) bliver vist på den sorte skærm straks efter boot
Avatar billede haverslev Novice
01. oktober 2006 - 10:31 #11
Det er korrekt at den ikke kan finde bootbar medier, fejle tyder nemlig på at den vil køre en netværksboot
Intel UNDI, PXE-2.0 (Build 082)
Copyright (c) 1997-2000
For Realtek RTL8139(X)/8130/810X PCI Fast Ethernet Controller v2.1.3. (020326)
PXE-E61 Media test failure, check cable
PXE-M0F : Exiting PXE ROM

Hvis en "load default" "load optimize" osv. ikke virker, og du ikke kan finde noget med Onboard Lan Boot Rom" "boot on lan" så prøv om du kan finde netværkskortet i bios og disable det, ved godt du måske skal bruge det senere, for at komme på nettet.
Dette er blot for at udelukke nogle ting og måske vil den nu starte op på disken
Avatar billede haverslev Novice
01. oktober 2006 - 10:34 #12
Det hedder "network adaptor" den du skal disable
Avatar billede sbj1 Juniormester
01. oktober 2006 - 12:30 #13
Når jeg trykker på power knappen kommer der et HP logo. Hvis jeg lader PCén forsøge  at boote harddisken, er det eneste der sker, at ovennævnte fejlmeddelelse om PCI kommer frem og står og blinker/gentager sig selv. Som tidligere nævnt kan jeg få den til boote CD rom drevet, og fange f.eks. operativ CDen, men efter kort tid kommr meddelelsen om, at den ikke kan finde harddisken. (Se ovenfor).

Lige når jeg har trykket har trykket på powerknappen, har jeg følgende valgmuligheder:
ESC: Change boot
F10: To enter SETUP (her kommer jeg ind i BIOS)
F12: to boot from LAN

I min PhoenixBIOS Setup (version F.13)er der ikke nogen egentligt menu i bunden af billedet, men kun betydningen af diverse kommandoer (F1=help, ESC=exit, diverse pile vælg item, F5/F6=chanhe values, Enter=Execute command, F9=Setup defaults, F10= save and exit).
Undermeniuen til EXIT er:
EXIT saving changes
EXIT discarding changes
LOAD setup defaults

Jeg kan simpelthen ikke finde noget kommandoer eller formuleringer, der ligner de gode forslag I har.
Avatar billede haverslev Novice
01. oktober 2006 - 13:15 #14
Prøv blot at gå i bios, når du er derinde så tryk på F9 og derefter F10
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2006 - 16:16 #15
"F9=Setup defaults" Det var jo det jeg skrev til dig 30/09-2006 22:49:04
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2006 - 16:19 #16
Hvorfor svarer du ikke på mit spørgsmål "Du skal se efter om dine drev (harddisk og cd-drev) bliver vist på den sorte skærm straks efter boot"
Det er meget lettere at hjælpe hvis man ved hvor problemet ligger
Avatar billede sbj1 Juniormester
01. oktober 2006 - 17:38 #17
Jeg har prøvet at trykke F9 og så F10 under hver hovedoverskrift (se ovenfor). PCén reagerer bare ved at sige "bip" hver gang.

Til Helgec: Jeg troede jeg svarede på dit spørgsmål ved at skrive: "Når jeg trykker på power knappen kommer der et HP logo. Hvis jeg lader PCén forsøge  at boote harddisken, er det eneste der sker, at ovennævnte fejlmeddelelse om PCI kommer frem og står og blinker/gentager sig selv." (Se ovenfor)
Med andre ord jeg kan ikke se harddisk/cd-drev på den sorte skærm.
Avatar billede haverslev Novice
01. oktober 2006 - 17:45 #18
Ser dit bios billede således ud ?
http://www.computerhope.com/help/phoenix.htm
Avatar billede sbj1 Juniormester
01. oktober 2006 - 18:06 #19
Den underste del af billedet er den sammme, og MAIN og SECURITY er stprt set identiske, men ADVANCED er ikke nær så deltaljeret.
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2006 - 18:59 #20
Er det en ny computer eller har disken tidligere virket?
Avatar billede sbj1 Juniormester
01. oktober 2006 - 19:37 #21
Nej, det er ikke en ny computer. Harddisken og PCen iøvrigt har virket fint, indtil PCI fejlmeddelelsen pludselig står og blinker i forbindelse med en (op)start af PCén.

Eneste problem PCén har haft for et stykke tid siden var at den ved tryk på power knappen, blot lyste gulorgange lidt et par sekunder i powerknappen, hvorefter maskinen lyset i knappen slukkede igen, uden at PCén startede op overhovedet. (På det tidspunkt kunne jeg ikke engang komme ind i BIOS.
Denne del virker dog fint nu (jvf. ovenfor) og har formentlig været en løs forbindelse e.l. til strømstik e.l. på PCén
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2006 - 20:08 #22
OK! Jeg ville starte med at fjerne dækslet der giver adgang til harddisken - nu har du mulighed for at finde ud af om - strømforsyning og datakabel sidder ordentlig fast du har også mulighed for at mærke om harddisken overhovedet snurrer og endelig kan du fjerne harddisken og sætte den til din stationære via USB (kræver adapter til ca. 150,00 kr) og så finde ud af om harddisken overhovedet dur mere
Avatar billede sbj1 Juniormester
01. oktober 2006 - 20:32 #23
Jeg har åbnet til harddisken og bagved. Jeg kan ikke se kabel e.l. Det ser ud som om harddisken sidder direkte i stik på bundkortet.
Jeg kan ikke mærke/høre at harddisken snurrer.
PCI fejlmeddelelsen kommer lynhurtigt efter tryk på power knappen (hvis jeg ellers ikke trykker F10 for at komme ind i BIOS).
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2006 - 20:48 #24
Det må da være muligt at fjerne den skide harddisk for at se om det giver en ændring i bootmønstret
Avatar billede haverslev Novice
01. oktober 2006 - 21:20 #25
Lige et spørgsmål:
Har du været igang med at "update" biosen og fejlen er kommet derved ??
Avatar billede sbj1 Juniormester
01. oktober 2006 - 22:30 #26
Opstart uden harddisk giver også PCI fejlmeddelelsen med det samme.
Og nej, jeg har ikke været i gang med at update BIOSén. Det er normlat slet ikke noget jeg (tør) beskæftige mig med, bortset fra den forcemajure situation.
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2006 - 22:49 #27
Så tror jeg du må forberede dig på at bundkortet på et eller andet niveau gør knuder, jeg aner ikke om det er muligt at afbryde strømmen til CMOS på en bærbar evt. ved at fjerne hovedbatteriet en nat, men prøv det eller må vi håbe der kommer en Laptop nørd forbi i morgen
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2006 - 21:12 #28
RESPONS??
Avatar billede sbj1 Juniormester
21. oktober 2006 - 07:47 #29
Jeg har prøvet at fjerne batteriet uden resultat. Jeg er ikke kommet videre, og der er desværre ikke kommet nogen Laptop specialister forbi siden du sidst skrev til mig.
Hvis du har ret i det med bundkortet, så kan det vel ikke betale sig at skifte dette? Hvor køber man den adapter du skrev om, så harddiskens data kan blive overført til anden PC?
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2006 - 08:34 #30
Helt tilbage i dit indledende spørgsmål skriver du "Og den begynder da også at starte  op på Windows CDén, men når kun til det billede hvor man vælge om man vil reparere eller installere windows" Computeren kan altså boote på en CD - jeg ville prøve at downloade og brænde en Live-cd (DAPPIX) boot op på DAPPIX og se så om den kan genkende din disk - virker computeren med Live-cd udover harddisken er det disken og ikke bundkortet der er problemet - husk at brænde DAPPIX som et boot-image
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2006 - 09:23 #31
Jeg mener "john_stiger" arbejder erhvervsmæssigt med bærbare computere, du kan da overveje at bede ham om et kig på tråden http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=john_stigers
Avatar billede sbj1 Juniormester
22. oktober 2006 - 09:29 #32
Den kan godt boote på en Live-cd (DAPPIX). Der fremkommer et start-skærmbillede for KNOPPIX 5.0. Der står "Tast F2/f3 for engelse Boot options" og så kan man vælge at starte Linux fra CDén.
Herefter fremkommer et skærmbillede med en pingvin i øvrste venstre hjørne og følgende tekst:
"Velcome to the KNOPPIX live Linux-on-CD
Scanning for UDB/firewires: done
Enabling DMA accelleration for: hdc      [HL-DT-ST DVD-RW GWA-4082N]
Loooking for CD in:  /dev/hdc"

Efter et stykke tid står der:

"Can´t find konppix filesystem, sorry. Dropping you to a (very limited) shell.
Additional builtin comands aviable:
cat  mount  umount
insmod  rmmod  Ismod"

Og så sker der ellers ikke mere.
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2006 - 10:36 #33
Kan du ikke prøve at boote en anden computer med den Live-cd, bare så vi sikrer os at cd-en er OK. Som jeg læser den fejlmelding er det cd-en eller cd-drevet der er problemet ("Can´t find konppix filesystem)
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2006 - 10:38 #34
Har du diskettedrev i dyret?
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2006 - 10:41 #35
Glem mit sidste spørgsmål
Avatar billede sbj1 Juniormester
22. oktober 2006 - 11:20 #36
Jeg har nu prøvet at boote CDén på min stationære. Her fremkommer samme startskærmbillede fra KNOPPIX 5.0, men næste billede er der 2 (to) pingviner i øverste venstre hjørne, og så stopper den ikke som på HP notebooken, men i stedet kører den en lang række "ting, så der til sidst er et helt skærmbillede yldt med diverse oplysninger. Afslutningsvis skrives der finish og, at instruks om at jeg skal udtage CDén, hvorefter PCén lukker ned.
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2006 - 12:15 #37
Det lyder helt forrykt det du der skriver, det skal slutte op med at du ser et skærm som figur 1 på http://www.helgec.dk/dappix.html
Avatar billede sbj1 Juniormester
22. oktober 2006 - 19:37 #38
Det ser i hvert i fald ikke ud, sådan som du viser på dit link.
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2006 - 19:57 #39
Så er det fordi du enten har downloadet eller brændt den forkert, men lad os nu blive færdig - download og brænd INSERT http://www.inside-security.de/insert_en.html det er også en Live-cd, men meget mindre og også lidt mere bøvlet, meld tilbage så snart du har bootet på den så finder vi ud af om den disk den duer
Avatar billede sbj1 Juniormester
22. oktober 2006 - 23:07 #40
Når jeg booter denne live CD på min notebook, så gennemkører den ligesom en række tests(med en masse hvis tekst på sort skærmbaggrund og en pingvin i øverste venstre hjørne) og ender op med et blåt skærmbillede hvor der står "Inside Security".
Udover nogle grafer m.v. i nederste højre hjørne, så står der:
Insert:Linux 2.6.16.27 on i 686.
Tidspunktet angives
Uptime angives
Ram Usage: 35,1M/376M - 9%
Swap Usage: 0% -0%
CPU Usage: 0%
Load (skifter hele tiden) fx. kan der stå 002.015.0.08
Processes: 52 Running: 1
Networking: Up: 0 k/s, Down  0 k/s
Filesystems:
/ramdisk:284M/292M

Så den reagerer i hvert fald på denne CD og kan tydeligvis indlæse informationer herfra.
Avatar billede sbj1 Juniormester
22. oktober 2006 - 23:26 #41
I forlængelse af min info ovenfor, kan jeg se at der en omfattende menu, med en masse muligheder i "Inside Security".
Hvis der noget jeg skal gøre her for at diagnogistere problemet, må du gerne guide mig i hvad jeg skal foretage mig i "Inside Security".
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2006 - 07:35 #42
Der kommer en miniguide senere i formiddag
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2006 - 08:18 #43
Boot op på INSERT -> Klik den store hjælpeskærm væk ->  højreklik med musen et tilfældigt sted på skrivebordet -> vælg menuen, Terminal Session -> Aterm - super user.

Du får nu en konsol at arbejde i, vær opmærksom på at det er UK tegnsætning så se efter at der også står det på skærmen som du mener du skrev, i de kommandoer jeg nu skriver skal du naturligvis undlade ""

Skriv, "cd /mnt"  -> klik enter -> "ls" -> klik enter ( der bør nu stå noget a.la. cdrom - hda1, hvis der ikke står noget a.la. hda? eller sda?, så er din harddisk defekt). Vi antager at du stadig har din harddisk.

Skriv "mount /dev/hda1 /mnt/hda1" -> klik enter -> skriv "cd hda1" klik enter -> skriv "ls" -> klik enter -> hvis din disk ikke er defekt kan du nu se hele din windows installation

Hvis alt er gået efter planen så meld tilbage, så forsætter vi herfra

For at få UK tegnsætning ............... - (bindestreg) = tasten + ...................... / (skråstreg) = tasten -
Avatar billede sbj1 Juniormester
23. oktober 2006 - 10:49 #44
Når jeg skriver "cd/mnt" står der på næste linie "bash:cd/mnt: No such file or directory"
Når jeg så skriver "ls" står der md blå bogstaver: " GNUstep bin"
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2006 - 11:20 #45
Jeg skal køre i to timer - du skal skrive præcis som jeg har gjort, altså huske mellemrum
Der skal ikke stå cd/mnt - der skal stå cd /mnt
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2006 - 11:21 #46
Du kan evt. sende mig en mail så mailer jeg tilbage med mit telefonnummer
Avatar billede sbj1 Juniormester
23. oktober 2006 - 12:01 #47
Mellemrum er nu noteret.
Når jeg skriver "cd /mnt" og klikker enter, og skriver "ls",og klikker enter, så står der "hdc" med lyseblå bogstaver.
Når jeg å skriver "mount /dev/hda1 /mnt/hda1" så står der: "You must specify the filsystem type"
Jeg prøver lige at maile til dig.
Avatar billede sbj1 Juniormester
23. oktober 2006 - 14:04 #48
Mange tak for hjælpen på telefonen.
Jeg prøver lige at kigge lidt på harddisken, og så prøver jeg "fdisk -l" og se om jeg få forbindelse til harddisken.
Jeg kommer tilbage.
Avatar billede Viper_z Nybegynder
05. maj 2009 - 17:05 #49
Sbj1/

Hej, jeg har noget lign samme problem som "sbj1" dog har jeg en Toshiba SA50-512.

Jeg har en extern kasse hvor jeg har sat mine brugte hd fra mine tidl laptops i, virker fint. Dog min toshiba som gik ned. Og ikke kan starte op igen.

Kommer med fejlmeddelsen.

px e61 failure, check cable.

Jeg har gjort følgende for at udelukke.

Skiftet ram--- stadig samme fejlmeddelse.
Taget harddisken ud af laptoppen----, isat den externe. Skriver at hardisken er lukket??" dette har jeg hørt før, hvor harddisken går i noget "closed mode"?? har jeg læst.. var mere for at se om det var harddisken der er i stykker.

Computeren starter fint op, og når jeg kommer frem til win xp logoet så ender det med at den går i sort. Ellers får jeg bare den fejlmeddelse lige før xp logo kommer frem.

Jeg har været i bios, startet op fra cd, har den orginale men der sletter jeg jo det hele på harddisken. Har også en anden mulighed men er for mere ovede brugere, hvor jeg kan reparer systemet. Men dette siger mig intet. Jeg syntes jeg har prøvet alt, endda forsøgt at lave en bootdisk fra usb. Men lader til at det ikke kan lade sig gøre...

************************************
Kan min harddisk være i stykker?, hvis jeg sætter en anden toshiba hd i, melder den samme fejl, så kan jo kun være noget kabel...??

Eller vil det hjælpe med en boot cd, aner bare ikke hvordan jeg får lavet en sådanne..

på forhånd tak for hjælpen!!

Viper_z