Avatar billede cobain79 Nybegynder
10. oktober 2006 - 10:43 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Tror processor er død, hvordan finder jeg ud af det?

Hej for godt et 4 måneder siden opgraderede jeg min gamle pc, købte:
1) nyt bundkort: Asus a7v8x-x
2) 2 gb ddr kingston ram
3) nyt pci experess-16 grafikort
4) ny psu

Det hele virkede fint indtil for kort siden, så ville min pc ikke starte.

Jeg har sendt ind mit bundkort som jeg trode var problemet, det har jeg fået ombyttet til et ny :-) men min pc virker stadig ikke :-(

Jeg har testet harddisken in en anden pc og den virker fint

Rammene er jeg også rimelig sikker på hvilket jeg også er på grafikkortet.

med psu har jeg prøvet min gamle og det hjalp heller ikke, så den kan jeg vel også godt udelukke.

Så er der vel kun cpu tilbage som er en p4 2,8 Ghz
men hvordan finder jeg ud af om det er den?

når jeg prøver at tænde for min pc, så starter cpu blæseren som det eneeste og inetet mere kommer igang, der er ingen advarselstoner fra pc speaker.
Avatar billede combo Nybegynder
10. oktober 2006 - 11:07 #1
Desværre, den er sikkert død.
Du kan kun teste ved at prøve med en anden cpu, du skal sikkert alligevel købe en ny.
HUSK..... du skal sikre dig at den nye cpu får en god køling, CPUen afrenses med isopropylalkohol, med en blød, ren og fnugfri klud og der skal efterfølgende ikke sættes fedtfingre på den!!.
Tilfør et tyndt lag kølepasta (tyndt!) afrens fladen på din køler om monter denne efter forskriften, som fulgte med den.
Sådan kan det gøres. Pøj pøj med opgaven.

Ps.: Husk nu at pille strømkabel af strømforsyningen og aflad dig selv, inden du piller ved følsomme elektroniske kredse!!
Avatar billede combo Nybegynder
10. oktober 2006 - 11:56 #2
Jeg tjekkede lige.
Din mobo er egnet til soket A dvs. til en AMD cpu!!!!
se ftp://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/socka/kt400/a7v8x-x/e1198_a7v8x-x.pdf
manual for Asus a7v8x-x.
Avatar billede off-line Nybegynder
10. oktober 2006 - 20:31 #3
AMD producerer ikke CPUér til de MB mere. Så du bliver sikkert nød
til, at købe både MB og CPU. Det måtte jeg gøre. Købte en AMD 64 3500+
og MB til 339 sokkel, og den er allerede forældet. Men jeg kan glæde
dig med, at prisen på en CPU er faldet med ca 50% siden jeg købte.
Avatar billede cobain79 Nybegynder
11. oktober 2006 - 17:47 #4
jeg har kigget i manualen og set det er socet a, åbenbart til AMD, men hvordan kan det så være jeg har kørt i nogle måneder uden at der har været problemer?
Avatar billede cobain79 Nybegynder
11. oktober 2006 - 22:33 #5
Hmm undskyld jeg har kigget i en forkert manual på et bundkort som jeg ikke engang ejer, tror asus har sendt mig en forkert manual med, så det bundkort jeg har hedder p4gpl-x som understøtter p4. Så nu er mit sprg stadig om hvordan jeg med sikkerhed kan vide om cpu'en er brændt af, skulle det give nogen lyd i pc speaker som ex når rammene ikke virker?
Avatar billede combo Nybegynder
12. oktober 2006 - 09:33 #6
jeg fandt lige en manual til dit mobo
http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=P4GPL-X

og svaret er stadig det samme,
for at teste om din cpu er brændt af er du nødt til at udskifte det med en anden. For mig virker det ikke sandsynlig at noget af de andre komponenter er defekte, da du jo har "testet" dem.

Du kan jo også inden du farer ud for at købe en ny, adskille din computer og samle den igen. For måske er der en løs forbindelse i systemet. Men det er også kun et sidste desperat forsøg.

med hensyn til Amd er det rigtigt at de er udgået af produktion, men man kan skaffe dem eks. igennem Ebay.
Avatar billede combo Nybegynder
12. oktober 2006 - 10:42 #7
Post beep
her er et link til hvad computerens opstart beep lyde betyder
http://www.computerhope.com/beep.htm