Avatar billede danili_j Nybegynder
21. oktober 2006 - 13:51 Der er 10 kommentarer

Min vens computer fujitsu siemens

Hey jeg skulle instalere windows vista RC1 på min vens fujitsu siemens bærbar vi ved godt det kun er sådan noget evaulerings noget.
Da vi ikke kunne få computeren til at boote fra cddrevet brugte jeg partition magic til at lave en ny partition på 10GB så instalerede vi vista på den partition. Computeren starter fint op partitionen med vista hedder "w" og den anden partition hedder "c" vi booter op på w så vi kan formatere c, vi kommer fint ind og går igang med at formatere c da den er ved det der svare til 98-99% færdig med formateringen får vi af vide at windows ikke kunne fuldføre formateringen vi kan klart nok ikke åbne partitionen da den ikke er fuldt formateret jeg tænker så at vi sikkert bare skal genstarte og det prøver vi så og får beskeden: "Missing operating system". Som sagt kan vi ikke få den til at boote fra cd-drevet og nu heller ikke fra harddisken da den siger at der ikke er et operating system på(siger den)
Avatar billede feliz Nybegynder
21. oktober 2006 - 14:17 #1
Prøv at ringe til Fujisu Siemens support. De burde kunne hjælpe dig med at få den til at boote fra CD'en.. TRor det er den eneste løsning.
Avatar billede danili_j Nybegynder
21. oktober 2006 - 14:21 #2
svaret fra Fujisu Siemens support var at når vista er lagt ind så supportere de den ikke længere og at supporten kun holder sig til der oprindelige opertiv system. Han henviste til forhandleren og han sagde at det kom til at koste fordi at formatere var det samme som at åbne for den og så ryger garentien
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. oktober 2006 - 14:23 #3
Hæh - selv om I har lagt vista på partitionen med drevbogstavet W: - så vil C: altid indeholde din boot.ini og andre små systemfiler. Det drev er nu formatteret, og uden disse filer - intet windows.

I bliver nødt til at finde et værktøj der kan boote fra CD, så I kan køre installationen en gang til... - og så læg operativsystemet på C: drevet (den første partition, også benævnt "0" - bogstaverne kan byttes rundt, så de er ikke helt så sigende :-)
Avatar billede danili_j Nybegynder
21. oktober 2006 - 14:25 #4
ja men problemet lige nu er jo at den ikke kan boote fra cd og tror ikke det værktøj findes
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. oktober 2006 - 14:25 #5
Og lad nu ikke forhandleren bytte rundt på begreberne.

"garantien" vil aldrig kunne ryge en tur, med mindre du åbner maskinen (eller det står skrevet sort på hvidt i købskontrakten). Det er supporten på operativsystemet der er røget en tur, og det er ærgerligt, men det ville alligevel ikke kunne bruges, hvis I vil høre Vista.
Der er stadig fuld garanti på selve hardwaren, og supporten hos F-S burde nok kunne hjælpe jer til at boote fra CD-Rom drevet... - det er rimelig operativsystem uafhængigt...
Avatar billede danili_j Nybegynder
21. oktober 2006 - 14:28 #6
enig men gider ikke diskutere med ham supporteren da han konstant postod hårdnakket det modsatte
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. oktober 2006 - 14:43 #7
Nej, men du er jo i en situation hvor:

1. Du kan ikke boote på noget af det, der i forvejen er på computeren.

Derfor er du nødt til:

2. At finde et andet medie at boote fra. Det kan være 3½" drev (A: drevet), CD/DVD drevet, et USB opkoblet drev (Diskette, CD eller USB key) eller via netkortet, hvis du har et "PE" miljø til rådighed.

Da du næppe har andet til rådighed end CD/DVD drevet er du..

3. Nødt til at få boot fra CD funktionen til at virke.

Og hvis du ikke selv er i stand til det, er du jo nødt til at snakke med supporten igen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. oktober 2006 - 14:44 #8
Jeg antager du HAR været i BIOS og tjekke BOOT-order.

Men ellers trykker du F12 når du ser de første ting på skærmen - herefter får du en boot menu, hvor du kan tvinge den til at vælge CD-Rom drevet.
Hvis det stadig ikke virker, er det formentlig fordi CD´en er brændt så skævt, at drevet ikke kan læse boot sporet - prøv med en anden bootbar CD...
Avatar billede feliz Nybegynder
21. oktober 2006 - 14:51 #9
Som du har sagt til mig over messenger, så kan computeren slet ikke boote fra nogen cd, det er jo ikke pga vista. Så FS skal hjælpe dig med at ordne det. Bare sig at den heller ikke kan boote fra andre cd'er og at den aldrig har kunne det..
Avatar billede danili_j Nybegynder
21. oktober 2006 - 20:59 #10
har ordnet det... vi smed windows ned på en ekstern harddisk og bootede derfra og rettet alle fejelne