Avatar billede astengaard Nybegynder
29. oktober 2006 - 11:47 Der er 5 kommentarer og
4 løsninger

Ændre formattering af tal

Jeg har et regneark med flere forskellige ark på. På det ene ark importerer jeg en masse tal fra en Internet-side. Disse tal er skrevet på amerikansk format, dvs. punktum som decimal-separator og komma som tusindtals-separator.
Tallene fra denne side skal jeg bruge i et af de andre ark, hvor de skal behandles som tal, men det bliver de ikke, da der er punktum i tallene.

Jeg er nødt til at have regnearket til at stå på dansk formattering, så resten af tallene ser rigtige ud og behandles rigtigt.

Er der en måde jeg kan konvertere de importerede tal til dansk format uden brug af VBA?
Avatar billede excelent Ekspert
29. oktober 2006 - 12:30 #1
prøv denne (konverterer celle B6 i Ark1 til tal DK

=--UDSKIFT(UDSKIFT(Ark1!B6;",";".");".";",";HVIS(ER.FEJL(HVIS(OG(FIND(",";Ark1!B6)>0;FIND(".";Ark1!B6)>0);2;1));1;2))

obs. skal der være tusindetal-seperator (.) så anvend celleformatering efterfølgende
Avatar billede excelent Ekspert
29. oktober 2006 - 13:24 #2
lidt kortere:

=--UDSKIFT(UDSKIFT(Ark1!B6;",";".");".";",";HVIS(ER.FEJL(OG(FIND(",";Ark1!B6)>0;FIND(".";Ark1!B6)>0));1;2))

hvis det blot var et . som skulle udskiftes kunne vi nøjes med:
=--UDSKIFT(Ark1!B6;".";",")
Avatar billede excelent Ekspert
29. oktober 2006 - 19:31 #3
lidt kortere:

=--UDSKIFT(UDSKIFT(Ark1!B6;",";"");".";",")
Avatar billede astengaard Nybegynder
29. oktober 2006 - 23:21 #4
Hvis jeg venter lidt længere så bliver det jo helt kort ;o)

Nej spøg til side...Er det virkelig ikke muligt at markere et område eller et helt ark, og definere at formatteringen er anderledes for dette område?
Avatar billede excelent Ekspert
30. oktober 2006 - 06:16 #5
hehe tvivler nu på den bliver kortere nu
jo du kan godt markere et område og formatere dette i et andet format,
men det har ingen effekt på dine importerede data som opfattes som tekst
en anden løsning kommer her:
anvend den indbyggede Søg/Erstat funktion
start med at søge efter komma (,) og erstat med ingenting
derefter søges efter punktum (.) og erstat med komma (,)
indtast så et ettal (1) i en tom selle og kopier dette
marker nu dine importerede tal med punktum (.)
højreklik i det markerede område og vælg indsæt speciel
marker cirkel ud for Multiplicer og klik ok
så skulle dine data gerne være konverteret til tal
Avatar billede excelent Ekspert
18. november 2006 - 23:21 #6
så går jeg ud fra det virker
Avatar billede excelent Ekspert
24. december 2006 - 12:26 #7
*
Avatar billede excelent Ekspert
19. februar 2007 - 21:08 #8
*
Avatar billede excelent Ekspert
19. november 2007 - 18:35 #9
for at lukke skal du markere box med navn og klikke accepter