Avatar billede gadz Nybegynder
04. november 2006 - 20:34 Der er 4 kommentarer

Multicast i støre netværk over flere router

Jeg sider og roder med noget med noget stream i et støre netværk med flere router.
Mit problem er multicast, hvordan få jeg routet det rundt i netværket??
Avatar billede svindler Nybegynder
04. november 2006 - 22:28 #1
Det ville hjælpe lidt at vide noget mere om dine krav og det udstyr du skal have det til at virke i.
Hvis det er et spørgsmål om at transporteret det fra router A til router B henover et netværk du ikke har kontrol over, kan det f.eks gøres vha GRE tunneller.
Hvis det skal dække alle dine lokationer, så kan det kun skaleres, hvis dine routere kan håndtere det fornuftigt. Der må du ty til manualerne eller specificere grejet. Hvis det er Cisco grej, kan jeg hjælpe dig med relevante links.
Avatar billede gadz Nybegynder
05. november 2006 - 10:56 #2
Vi kan lige tage den meget simpelt.
Der køre en multicast streamning 239.20.30.40 port 1234.
Den sider på et net der heder 192.168.0.0 255.255.255.0
Der er jo ingen problemer med at se det der bliver streamet ved at kalde på 239.20.30.40
Så skal jeg have routet multicast ud på 192.168.2.0, 192.168.3.0, 192.168.4.0 og 192.168.5.0 /255.255.255.0 nogle steder skal det vidre til ander net.
detværked er rent extrem switch´e, lidt blandet summit 400 og 48si
Avatar billede gadz Nybegynder
05. november 2006 - 12:15 #3
fandt lige en cisco tengning af det jeg skal lave http://www.cisco.com/univercd/illus/s/97/s5897.gif
Avatar billede svindler Nybegynder
05. november 2006 - 22:50 #4
Nu har jeg ikke en stand forskid på Extreme netværksgrej, men kommandoerne i det her, http://www.extremenetworks.com/services/documentation/ExtremeWareCLIRef622_Chapter20.asp, ligner meget det setup, jeg har prøvet på Cisco routere og switche.

PIM klarer at fortælle dine routere om, hvilke streams, der er tilgængelige.

Fidusen i at skalere det er at få switchene til at understøtte det, så du ikke behøver at floode trafikken ud på alle switchporte i et broadcastdomain/vlan, bare fordi een maskine skal bruge streamen. Dette klares med igmp snooping.