Avatar billede strikemusic Nybegynder
09. november 2006 - 21:03 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

2 virtuelle servere på en maskine

Er der nogen der har en køreplan til hvordan man sætter det op
jeg havde forestillet mig en host med to virtuelle servere 1 webserver og en mailserver disse to skal jo isagens natur have adgang til internettet. Kort og godt er at jeg har to fysiske maskiner der kører henholdsvis mail og web jeg ønsker nu at lægge de to over som virtuelle maskiner mit spørgsmål er hvad kræver det af software evt. hardware og om muligt hvordan skal det konfigureres gerne en hel plan over hvordan jeg gør
Avatar billede venturer Nybegynder
09. november 2006 - 21:16 #1
Nu skal vi jo lige vide om dine servere er Windows baserede eller Linux basered.

Min løsning passer til Windows:

Det eneste du skal bruge rent software mæssigt er den her:
http://www.microsoft.com/windowsserversystem/virtualserver/software/default.mspx

Dine to servere oprettes så i VS2005 (ovenstående link), og her installerer du "bare" Windows på helt almindeligvis.
Rent hardware mæssigt skal du bare have en kleppert af en maskine. Det vigtigste er MASSER af ram samt gerne en dedikeret HD til hver af de virtuelle maskiner.
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. november 2006 - 21:20 #2
Tjaaaa, med de oplysninger er det ikke muligt at være ret præcis.

Hardwaren afhænger af belastningen og trafik. I hvirkeligheden kan dete køre på en 800 Mhz maskine med 2 Gb ram og en lidt stor harddisk, hvis der er tale om få brugere og lidt trafik og går vi op i den anden ende så kan det også kræve en 4 CPU's blade server med 16 Gb ram og et ultra hurtigt raid disk system. Du er nødt til at dimmentionerer din hardware så den matcher belastningen og da du intet skriver om den, kan jeg jo ikke rigtigt udtale mig.

Herefter taler vi om WMware som til styring af de virtuelle maskiner om det er Workstation, GSX servereller ESX server afhænger igen af hvor stor belastningen er og hvilke noget jern det skal køre på

Endelig skal du have server software, det kan være linux eller f.eks. Windows 2003 Server samt software til web server og mail server, igen kan begge dele være både linux eller windows.

Hvis mit svar synes noget svævende og løst, så svare det helt til de oplysninger du har givet at arbejdet med
Avatar billede strikemusic Nybegynder
09. november 2006 - 21:38 #3
Hostmaskinen er en 2,6 Ghz som kører windows server 2003 2Gb ram 2 harddiske a 200Gb til de virtuelle og 1 30Gb til host
skal der to netværkskort i eller kan jeg nøjes med det ene?
Jeg kan seat de er venturers besvarelse der kommer nærmest det ønskede
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. november 2006 - 21:49 #4
ESX serveren har eget host system, en linuxclon. VMWare server er gratis og kan vist køre på windows

http://www.vmware.com/products/product_index.html
Avatar billede strikemusic Nybegynder
09. november 2006 - 21:56 #5
Ja det er rigtigt vmware kan køre på windows den der esx server lyder interesant
hvor finder jeg den er det freeware eller licenced
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. november 2006 - 23:20 #6
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. november 2006 - 23:21 #7
Glem sidste post, det er et kursus på ESX tilsyneladende har vmware lavet deres pakker om se her

http://www.ravenholm.dk/ProductDescription/ProductDescription.asp?ProductDescriptionID=42628
Avatar billede strikemusic Nybegynder
10. november 2006 - 07:35 #8
Ok Har du nogen erfaring med opsætning og alt det der eller skal man virkelig på kursus for at lave det jeg ønsker Grunden til at jeg kunne tænke mig at lave det er
jo nok for at spare lidt på strømmen
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. november 2006 - 18:16 #9
Jeg har en del arfaring med VMWare workstation, der er meget let at anvende. Server produkterne har jeg ikke selv arbejdet med, men jeg forestiller mig ikke at det skulle give de store vandskeligheder. Det sværeste bliver nok serveropsætningen med RAID og andet hvis du køber noget avanceret hardware