Avatar billede torbenhawk Praktikant
18. november 2006 - 14:42 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Uelastisk stød. Fysik opgave!

Jeg har en veninde der har spugrt om jeg vil hjælpe med følgende opgave...

Efter et sammenstød mellem to biler har politiet foretaget en række opmålinger på ulykkesstedet. Politiet har konstateret, at en holdende bil, hvis håndbremse har været trukket, bagfra er ramt af en kørende bil, der har efterladt bremsespor med længden l1. Efter sammenstødet har bilerne sammenfiltrede bevæget sig stykket l2 med blokerede hjul. Friktionskoeficienten mellem hjul og asfalt er my. Den kørende bils masse er m. Den holdende bils masse er M.

a) Bestem den kørende bils fart, v1, lige inden den begynder at bremse.
b) Bestem den energi, der er gået til deformation af bilerne.

Kan det være rigtigt at jeg i b) får et udtryk der ligner dette:
v1=sqrt(v2^2-2*g*my*x)

Da jeg gerne vil kunne imponere lidt, håber jeg på en hjælpende hånd.. He He..
Avatar billede torbenhawk Praktikant
18. november 2006 - 16:05 #1
Er der ikke nogen der kan hjælpe??
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
19. november 2006 - 14:12 #3
hehe, går din veninde på dtu? :)

Jeg har endnu ikke regnet den fuldstændig, men sådan her har jeg tænkt mig at gøre.
Din formel er næsten go nok, der skal lige rettes til +, da friktionskraften gør negativt arbejde, og så når man lige får rykket rundt på det...

v1=sqrt(v2^2+2*g*my*x) (*), dog ville jeg ændre x til L1, som angivet i opgavebeskrivelsen.

i det øjeblik hvor bilerne kolliderer er der impulsbevarelse, da vi kan se bort fra friktionenskraften.

dvs. m*V_12=(m+M)V_fælles (**), V_12 er bilens hastighed lige inden sammenstødet, (m+M) er den samlede masse af de to biler (fuldstændig uelastisk kollision), og da bilerne sidder sammen, bevæger de sig med den samme hastighed V_fælles lige efter stødet.

Igen går du ind og ser på den kinetiske energi, fra lige efter sammenstødet til det sted hvor bilerne holder stille (præcis som du gjorde det for den første del af bevægelsen), dvs.

1/2*(m+M)*V_fælles^2-mu*g*m*L2=0 (***), (da bilerne slutteligt holder stille). Isoler nu V_fælles i (***), indsæt dette udtryk i (**) og isoler V_12, indæt nu dette udtryk i (*) og du er done! :)
Avatar billede torbenhawk Praktikant
23. november 2006 - 16:56 #4
Hej Luigi. Tak for hjælpen. Jo, min veninde går på DTU. Her er point til dig  ;)
Avatar billede torbenhawk Praktikant
23. november 2006 - 16:57 #5
Hov!! send lige et svar.
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
23. november 2006 - 19:30 #6
Det gør jeg! :)