Avatar billede laffe Nybegynder
20. november 2006 - 20:36 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

OEM License

Hej Alle

Jeg har et spørgsmål ang. en Windows XP License.

Jeg har købt en HP PC for nogle år siden, med en Windows XP Home Edition (OEM version). Klistermærke med license nummer lidder på siden af maskinen.

Da jeg købte maskinen, lavede jeg en backup af det hele (med et HP tool der fulgte med), men den backup har jeg selvfølglig smidt væk :-(

Mit spørgsmål er så: kan jeg downloade windows installationen et eller andet sted fra, eller kan man mod et mindre gebyr få tilsendt en ny DVD. Jeg har jo stadig registreringsnøglen, så licensen er jo stadig min.
Avatar billede a1a1 Novice
20. november 2006 - 20:41 #1
du burde have fået en cd med (recovery cd kaldes de tit), men du kan muligvis også købe et medie, og det er også lovligt at låne anden cd (samme sprog og version), og så bare bruge din gamle key (den der er på computeren).

;o)
Avatar billede peet49 Nybegynder
20. november 2006 - 20:45 #2
Ctrl+F10 under opstart burde starte recovery
Avatar billede peet49 Nybegynder
20. november 2006 - 20:51 #3
Muligvis kun F10
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
20. november 2006 - 20:54 #4
Ellers er det muligt at kontakte HP for at få en recovery cd, og NEJ man må ikke bare låne en andens cd, det har jeg ihvertfald fået af vide af Microsoft, for så har man jo ikke selv det originale medie :-(
Avatar billede nhe Nybegynder
20. november 2006 - 22:32 #5
Såfremt du fik en CD med da du købte PC'en (og dermed at XP installationen ikke lå på en partition på disken) ville jeg helt sikkert kontakte HP og undersøge muligheden for at rekvirere en CD. Se evt. følgende: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/genericDocument?lc=en&cc=us&dlc=en&docname=bph07143
Avatar billede nva Praktikant
21. november 2006 - 08:12 #6
Mon ikke en af dine venner har en XP-cd med samme version af XP som du kører? Lån den eller få en kopi - det vil virke.
Avatar billede peet49 Nybegynder
21. november 2006 - 12:45 #7
Nu er det ikke just mediet man betaler for hos microsoft, men licensen, så der kan ikke være noget ulovligt i, at låne en skive hos en ven, når man køber en licens til en ulovlig kopi hos microsoft, får man kun licensnøglen.
Avatar billede nhe Nybegynder
21. november 2006 - 12:51 #8
Ja, enig med peet49. Spørgsmålet går jo på den version der er relateret til licensnummeret på maskinen!
Avatar billede strych9 Praktikant
21. november 2006 - 19:33 #9
HP kan sælge dig en recovery DVD for 289,-

https://sales.sitel.be/hp/

Siten er god nok. Det var den vi refererede kunder til da jeg selv sad på HP supporten...
Avatar billede nva Praktikant
22. november 2006 - 08:17 #10
Problemet med en recovery CD er vel også at pc'en så bliver som den var dengang du købte den - altså uden alle de programmer og data, som du har samlet i tidens løb. Efter min mening er den slags recovery fuldstændig ubrugeligt i de fleste tilfælde.
Avatar billede nhe Nybegynder
22. november 2006 - 08:45 #11
Recovery CD'en kan da lige præcis det laffe gerne vil. Nemlig at anvende sin lovlige licens til at installere en blank XP i erkendelse af at hans backup er væk!
Avatar billede nva Praktikant
23. november 2006 - 12:32 #12
nhe -> Som jeg skriver er en recovery-cd ubrugelig i de fleste tilfælde. Maskinen bliver sat år tilbage og alle data/programmer er væk :( Det er MEGET ofte bedre at kunne vælge selv, hvad der skal lægges på af programmer - eller at kunne lave en repair, hvilket du såvidt jeg ved IKKE kan med en recovery-cd. Hvis du har en lovlig licens kan du altid nøjes med at lægge XP på uden alt det andet unødvendige reklame-crap som altid følger med en recovery-cd. Bare min mening ;)
Avatar billede peet49 Nybegynder
23. november 2006 - 12:39 #13
Enig.
Avatar billede nhe Nybegynder
23. november 2006 - 15:38 #14
Jeg ville helt klart foretrække en alm. ren XP installeret - så det er vi enige om. Men som tidligere nævnt så henviser laffe til den licens han har købt og den berettiger ham ikke til at installere en blank XP. http://download.microsoft.com/download/f/a/4/fa41559a-0a1f-4835-b0c8-292ed2e3b7bc/OEM_faq.doc
Avatar billede nhe Nybegynder
23. november 2006 - 15:43 #15
Men jeg synes efterhånden det kunne være rigtig spændende at høre hvad HP siger hvis de er kontaktet? Eller MS?
Avatar billede strych9 Praktikant
23. november 2006 - 20:08 #16
HP siger som jeg siger. Jeg har som sagt arbejdet i deres tech support.

Angående en Windows CD mener jeg ikke at de må sælge sådan en for MS. Der er nogle nye OEM betingelser som siger at en OEM CD kun må sælges sammen med enten en hdd, eller et motherboard, eller en helt ny computer.
Avatar billede laffe Nybegynder
23. november 2006 - 20:58 #17
Så har jeg løst mit problem - som ikke var så stor som jeg troede (tryk F10 ved startup). Der lå en skjult partition med an recovery installation på, så den kørte jeg, og er nu oppe at køre igen.

Jeg takker mange gange for de mange kommentarer.

Peet49 - Hvis du lægger et svar få du points.
Avatar billede peet49 Nybegynder
28. november 2006 - 08:23 #18
Sågerne.
Avatar billede peet49 Nybegynder
11. december 2006 - 17:31 #19
??
Avatar billede AnyFellow Mester
11. december 2006 - 17:37 #20
nhe...> Bare af nysgerrighed. Kan du ikke henvise til hvor i dit link, der fortælles at man ikke må installere en blank XP på en maskine med oem-licens?

Det har da altid være lovligt at installere en blank XP hvis man har en OEM-licens.
Avatar billede peet49 Nybegynder
22. december 2006 - 08:32 #21
Sker her snart noget?
Avatar billede laffe Nybegynder
22. december 2006 - 09:03 #22
Undskyld for den lange ventetid ;-)
Avatar billede peet49 Nybegynder
22. december 2006 - 09:04 #23
Takker - og glædelig jul.