Avatar billede jens123 Nybegynder
21. maj 2001 - 19:13 Der er 1 kommentar og
1 løsning

kommandoer (2) i turbo pascal 7.0

Er der en der kan en kommando til at læse den sidste byte i en file. Og er der også en der kan en til at skrive en byte tilsidst i filen.

Foreslag appcepteres også hvis der ingen kommando er.

P.S
Jeg har skrevet dette spørgsmål to gange fordi første gang fik jeg en fejl meldning.
Avatar billede kmikkels Nybegynder
21. maj 2001 - 22:02 #1
Jeg kender ikke en enkelt kommando.
Hvis det er små filer, så lav et array der dækker fil størrelsen. Lav en blockread, det går rimeligt hurtigt, og hent så det sidste element i arrayet.
Er det store filer, så sæt et pænt array af, lav blockread, indtil du får End Of File (Se hvordan i hjælp til blockread) og læs så den sidste byte.

/Kaj
Avatar billede sjensen Nybegynder
21. maj 2001 - 23:12 #2
prøv med:

var
data  : string[1];
data1 : string[1];

begin
..åben filen
  reset(fil,1);
  data := \'\';
  data1 := \'\';
  while not eof(filvar) do
  begin
  data1 := data;
  data := blokread(filvar,1);
  end;
{data1 indeholder nu den sidste byte i filen.}
end;