Avatar billede htmlkongen Novice
24. november 2006 - 00:43 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Solens stråler

Jeg har hørt at man

"får mere sol" /
"bliver mere brun" /
"modtager flere solstråler" /
"solen er mere farlig"

når man ligger i vandet eller sidder på en båd.

For mig lyder det totalt urealistisk?

Er der nogle Myth Busters eller andre der kan bevise/modvise dette? Helst links
Avatar billede coderdk Praktikant
24. november 2006 - 00:48 #1
Det er såmænd korrekt, og det er der en logisk årsag til - Reflektion! Det samme gælder når man er ude og stå på ski - Solens stråler reflekteres også i sneen :)
Havet reflekterer dog kun 10% UV hvorimod sne reflekterer op mod 80%!

http://www.who.int/mediacentre/factsheets/who271/en/
Avatar billede htmlkongen Novice
24. november 2006 - 04:25 #2
Men selv om det reflekterer bliver solen da ikke stærkere eller virker stærkere på kroppen? Vil det sige at solen er stærkere gennem en spejl ass well ? Hvor meget stærkere er det end normalt sol?
Avatar billede larsendrengen Nybegynder
24. november 2006 - 07:46 #3
Ganske rigtigt det som coderdk skriver.

Det er ikke solen som sådan der bliver stærkere, men din hud bliver udsat for flere fotoner når der sker en stor reflektion fra vand eller sne. Og det er jo antallet af fotoner pr. tid og arealenhed som er det udslagsgivende her.
Avatar billede bergses Nybegynder
24. november 2006 - 09:53 #4
yeps... når solens stråler reflekteres, får du jo både på vej ned og på vej op :D
Avatar billede bergses Nybegynder
24. november 2006 - 09:54 #5
hov, ved ikke lige hvorfor jeg afleverede et svar! Det ignorerer du bare!!! :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. november 2006 - 10:37 #6
I tilgift får man oven i købet solen sendt ind på huden på steder, man ikke får normalt. Således er huden under næsen og under hagen meget udsatte, og da huden her ikke er vant til sol, bliver den ekstra påvirket...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. november 2006 - 10:40 #7
Jeg kommer til at tænke på, at man jo også i ældre film ser damerne sidde i strandkanten med et stort spejl i armene, netop for at sende ekstra meget sol ind i ansigtet.

Hvis man skal konvertere det til noget forståeligt, så tænk på regnen. Er du ude i regnvejr, bliver du våd der hvor regnen lander... - men forestil dig så at spejlet, vandet, sneeen "kaster" regndråberne videre, uden at de splatter ud. Så vil de ramme dig i ansigtet, og samlet set bliver du ekstra våd...
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. november 2006 - 11:13 #8
Er du på en ægte sandstrand, opnår du samme fænomen som med vandet, for de enkelte sandkort fungerer som mikroskopiske spejle.
Avatar billede htmlkongen Novice
25. november 2006 - 08:57 #9
Wow sikke mange brugbare svar! Kanon med fine forklaringer.

Smider i ikke lige svar allesammen? Kanon debat! Tak
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. november 2006 - 10:35 #10
Jeg springer over...
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. november 2006 - 18:17 #11
Ping :-)
Avatar billede htmlkongen Novice
27. november 2006 - 09:43 #12
Mange tak for hjælpen! :)