Avatar billede senil Nybegynder
27. november 2006 - 15:51 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Køb af ny PC

Hej Alle eksperter

Jeg skal ud og købe en ny pc til en ca. 12000.- inkl skærm.
Den skal primært bruges til spil.
... men jeg har totalt misted tråden i hardware snakken... så jeg er i tvivl om hvilken teknologier man bare skal have for at kunne køre det nyeste og ikke mindst Windows Vista(man kan nok ikke se bort fra denne, desværre).

SLI og ATI-Crossfire, er det noget værd?
Buffered ram/paired ram?
Sata 100/150?
ATI X850GT vs gForce 7650 gt eller andre grafikkort?
          DirectX 10
Strømforsyning, hvor mange watt?
P975 chipset vs nForce 4 vs andre?

... og alt det jeg har glemt, vil jeg også gerne vide lidt om.

Håber i kan hjælpe mig med at beslutte hvad man burde proppe i sin nye PC.

(Jeg har søgt lidt på Toms Hardware, men man drukner hurtigt i informationer, derfor håber jeg at i kan skære det ud i pap for mig.)

Jeg vil dele point ud
Avatar billede coderdk Praktikant
27. november 2006 - 16:10 #1
SLI og Crossfire er absolut noget værd. Det er næsten en fordobling af performance ;)
Af grafikkort er det lige nu Geforce 8800GTX der er kongen over grafikkort, og samtidigt det eneste på markedet der uderstøtter DirectX 10.
CPU'en skal være en Intel Core 2 Duo, så kraftig som du overhovedet har råd til.
Det hurtigtste RAM som bundkortet understøtter i Dual Channel (og 2GB eller over, specielt mhp Vista).
Chipsæt skal du op i nForce 6-serien, som f.eks. NForce 680i SLI...
SATA-II/300 diske helt sikkert! ;)
Strømforsyningen skal være kraftig, gerne omkring 600W.

Led efter nogen reviews af Geforce 8800GTX og se på deres konfiguration, så kan du se hvad du skal i nærheden af!
Avatar billede loppehund Nybegynder
27. november 2006 - 16:24 #2
Sikke en røvfuld spørgsmål :D

Lad os dele dem lidt op, og tage ét skridt af gangen.

Allerførst kommer det jo klart an på dine mål med produktet. Ja, den er til spil, men overvejer du overclocking osv.

Dette går jeg ikke udfra i mine del af tråden :D

Groft kogt ned, så omhandler disse 2 teknologier en feature, hvor 2 grafikkort arbejder sammen om beregning af 3D. Performance er i visse tilfælde ret markant, men set udfra en al. Brugers synspunkt, så er det totalt overkill. Det er kun hardcore nørder der begiver sig ind på dette område!

Man kan også anvende den ekstra ydelse i SLI - Crossfire til at forbedre den visuelle kvalitet ved hjælp af kantudjævning.

Når man snakker om ”buffered” RAM, så er denne term brugt om et produkt der indeholder en buffer. Buffered RAM re. Sender signalet tilbage i hukommelses chippen, og tillader på denne måde, at RAM modulet kan bygges med et større antal af hukommelses chips.

Citat - http://www.webopedia.com/quick_ref/dram_memory.asp
Buffered memory contains a buffer to assist the chipset deal with the large electrical load required when the system has a lot of memory. Much like registered modules, buffered modules are typically used in servers and other mission-critical systems where it is extremely important that the data is properly handled

Paired RAM hanviser til parret RAM. Altså RAM som man ofte ser som dual kit, som igen benyttes til dual channel mode.
Dual channel betyder at du får en lille hastighedsgevinst, men der er ingen problemer i at køre single channel. Mht. single/dual channel, så er hovedreglen at dine ram blokke skal passe sammen i størrelse (og sådan set også hastighed.

SATA er et interface der benyttes i henhold til harddisken. I ”gamle” dage havde vi ATA. Herefter kom S-ATA, og nu ser vi SATA II

SATA 150 150MB/sec per drive
SATA II 300 300MB/sec per drive

Igen er disse teoretiske hastigheder.

Hvad angår valg af grafikkortet, så afhænder dette totalt af din pengepung. Vi har lige set lancering af G80 aka 8800GTS/GTX, og disse er snart afløst af en nyere og eftersigende R600 grafikchip. MIT simple råd er – GLEM alt om at følge med i denne udvikling. Køb efter dine krav og budget, og glem så resten. Ingen har råd til at følge med beklageligt (hårdt for en nørd)

8800 GTS kan i dag fås til omkring 4.000 kr. og dette kort sparker sygt røv! GTX koster over 5.000 kr.

Valget af strømforsyning afhænger igen af valget du tager af komponenter, men 500W og du er godt med overall.

Valg af chipset
Avatar billede loppehund Nybegynder
27. november 2006 - 16:26 #3
Nedsabling:

SLI og Crossfire er absolut noget værd. Det er næsten en fordobling af performance ;)
Af grafikkort er det lige nu Geforce 8800GTX der er kongen over grafikkort, og samtidigt det eneste på markedet der uderstøtter DirectX 10.

Svar
Korrelt. G80 er det eneste med DX10 understøttelse, men hvor mange spil kan du finde med dette ? ?
Der vil gå ét til 2 år før vi ser dette, så glem at bruge dette som argument.

SLI/Crossfire har jeg skrevet om.

"Chipsæt skal du op i nForce 6-serien, som f.eks. NForce 680i SLI"

Svar
Alt for utestet pt!
Avatar billede loppehund Nybegynder
27. november 2006 - 16:39 #4
Skal min skadet nørd hjerne råde dig, så er det således:

Core 2 Dou E6600
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=216462

2GB GeiL PC2-6400C4
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=230534

Asus 8800 GTS
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=252321

Evt GTX hvis du er rig

Asus P5B Deluxe
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=210743

WD Raptor 360GD
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=24656

Som systemdisk til styresystemet -  og denne til resten
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=141551

Strømforsyning
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=215647

og så denne som køling til processoren
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=245680

Ved så ikke om du mangler kabinet, skærm, tastatur osv
Avatar billede coderdk Praktikant
27. november 2006 - 18:38 #5
Når vista kommer kan du udnytte Dx10, også til spillet Crysis, som kommer ca. samtidigt med Vista. Flere spil vil kunne udnytte Dx10 i den nærmeste fremtid, men ingen vil kræve det.

Geforce 8800GTX fås ned til 4.250,- http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=252322
Faktisk er det et fåtal af GTX-kortene der koster over 5.000,-
http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=15&Parent=2&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=&Equal100=259361&Direction97=2&Sorted97=&Equal31282=&Submit.x=23&Submit.y=11&Direction102=2&Sorted102=&Direction743=2&Sorted743=&Direction937=2&Sorted937=&Direction27034=2&Sorted27034=&Direction671=2&Sorted671=&Equal31283=&True1912=&Trueval1912=28196&True28869=&Trueval28869=117616&True1914=&Trueval1914=28199&True26090=&Trueval26090=98064&True1910=&Trueval1910=28191&True28706=&Trueval28706=115930

Jeg ville ikke spilde penge på raptor, men derimod f.eks. 3x160GB SATA 3Gb/s diske i RAID-5. F.eks. Seagate Barracuda 7200.9
Avatar billede loppehund Nybegynder
27. november 2006 - 19:09 #6
Du får ikke bedre "opstarts disk" end en raptor. Vi snakker opstartstider på 5-7 sekunder.

Ja, Crysis understøtter DX10, men det er ved gud grød ikke noget at tage med i overvejelser til GFX.
Problemet med G80 er de IKKE har GDDR4 som f. eks R600 og nuværende ATI kort har i visse tilfælde.
Avatar billede coderdk Praktikant
27. november 2006 - 19:20 #7
Jeg kender ikke boot-tiden for et 3-disks RAID-5 system, men det er sikkert i nærheden af en raptor ;)

Der er flere spil:

http://www.tweak3d.net/blog/gaming/directx-10-games
http://www.nvnews.net/vbulletin/showpost.php?s=b614278270fb1933714678ae1f1faa95&p=1010840&postcount=1

Hvad så om det ikke har GDDR4, det er stadig hurtigere end alle andre kort, NVidia eller ATI ;)
Avatar billede loppehund Nybegynder
27. november 2006 - 19:34 #8
"Jeg kender ikke boot-tiden for et 3-disks RAID-5 system, men det er sikkert i nærheden af en raptor ;)"

Måske, men så skal du også have 3 diske = flere omkostninger, og hvad skal han dog med et RAID system ;)

LOL - Alan Wake har været under udvikling i knap 3 år, og der er stadig ikke kommet en release dato på dette spil!

GDDR4 er den alle venter på fra nVidia coderdk :D
Man kunne se at DDR4 ikke havde nogen mega invirkning på R580 chippen, men udentvivl vil R600 blive en killer.

DDR4 kunne nemt gå hen og blive den "helt store forskel"

R700 sku allerede komme til næste år 2008 med GDDR4 - GDDR5 + DX10.1

Jeg ville klart vente til sidst i januar med at vælge grafikkortet.
R600 skulle have release 20 januar.
Avatar billede coderdk Praktikant
27. november 2006 - 20:42 #9
Ahem.

3 x Seagate Barracuda 7200.9 7200 11ms 8MB = 1210,-
1 x raptor + 1 x 250GB caviar = 1500,-

RAID-5 giver dig høj performance plus datasikkerhed. Du kan miste én disk uden at miste data.

Nu er det godt nok RAID-0, men: http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=2682
I de fleste tests slå seagate barracuda 7200.9 en raptor.

De fleste sites tror Alan Wake bliver released i Q1/07, for Xbox360-versionen skriver IGN 30. januar 2007 for europa.

Ja, GDDR4 kunne være lækkert ;) Det kunne også være lækkert med et nyt grafikkort fra ATI der slår G80, men det er der ikke endnu...

Man kan jo blive ved med at vente :-D Det er hårdt at være gadget-geek!
Avatar billede coderdk Praktikant
27. november 2006 - 20:44 #10
HD'erne burde måske være Western Digital WD1600JS :D
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=141547
Avatar billede loppehund Nybegynder
27. november 2006 - 22:36 #11
Ahem Ahem

Måske du skulle se mine links inden du konkludere RAptop koster 1500 kr
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=24656
Avatar billede loppehund Nybegynder
27. november 2006 - 22:36 #12
coderdk - håber ikke du har givet mig dårlig karma pga en teknisk diskution
Avatar billede coderdk Praktikant
27. november 2006 - 22:47 #13
Nej, det var jo både raptor'en og caviar'en du linkede til som jeg samlede til 1500 :)
Jeg havde ikke givet dig karma, men det har jeg nu! ;-D
Avatar billede loppehund Nybegynder
27. november 2006 - 22:58 #14
Hehe kunne heller ikke forstå en gavet gut lavede det nummer :)

Tak for de venlige ord. Ja, dejligt med en snak i god tone ;)
Grunden til jeg linker til den Raptor, er ganske enkelt rent lir. Den er nem at undvære, men øsnker man hurtig opstart, hvilket jeg går udfra i en spand til 12 big ones, så er det en mulighed. Min mening er, ar et RAID er lidt overkill for en alm bruger. At jeg så selv kunne finde på det, er en anden sag.

"De fleste sites tror Alan Wake bliver released i Q1/07, for Xbox360-versionen skriver IGN 30. januar 2007 for europa"

Hvad hjælper et Xbox 360 release denne PC bruger hehe
Avatar billede coderdk Praktikant
27. november 2006 - 23:11 #15
:) Jeg synes nu ikke at RAID er specielt overkill til en almindelig bruger :) Folk skal bare vænnes til nye ting :-D Alle nyere motherboards understøtter jo RAID 0, 1, 1+0 og 5 efterhånden :)
Men ja, raptor'en er lidt liret, men jeg gad nu godt sammenligne raptor opstartstid mod 3 x WD1600JS (eller sågar seagate diskene) i RAID-5 :)

Mht. Alan Wake ja, enig, men de deler jo en del kodebase, så hvis 360'eren er færdig er mit gæt at de er tæt på PC, måske venter de på Vista (hmm den er jo i final) og Dx10 bliver "færdige"? Kun Microsoft ved det :) Skide spilfirmaer skal bare holde gamere på kanten af stolene :(
Avatar billede loppehund Nybegynder
28. november 2006 - 00:11 #16
Hehe enig i sidste indlæg :D

Tak for snakken
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. november 2006 - 00:22 #17
Kan varmt anbefale ASUS P5B som loppen også linker til. Specielt i Delux udgaven er det et fænomenalt bundkort. Skulle du blive forelsket i RAID som coder taler varmt for, så er det faktisk indbygget på chipsettet. Understøtter RAID 0, 1, 5 og 10.

Vil du over i media center maskine, så har ASUS også en udgave af P5B til dette. P5B-V/DH/DLX/HDMI
Avatar billede senil Nybegynder
28. november 2006 - 13:30 #18
Tak for de mange gode meninge og links. Det ser ud til at i alle har gjort et stykke arbejde, og det er jeg glad for.
Jeg er sikker på at jeg finder en PC som lever op til mine krav og pengepung.

Men det er bare svært at fine et lækkert kabinet i metal/alu til nogle fornufige penge, de koster jo rundt 1000kr hvis man skal have noget krav, som man kan bygge videre med de næste mange år...

Men giv et svar og jeg deler point ud til jer alle.
Avatar billede loppehund Nybegynder
28. november 2006 - 14:05 #19
Jeg mangler ikke point, så giv min del til coderdk eller dragon
Avatar billede coderdk Praktikant
28. november 2006 - 15:40 #20
Schwar! :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. november 2006 - 15:45 #21
Ja, vil du over i alu kabinet, så ligger priserne omkring de 1000.- kr.
Det er selvfølgelig en smagssag, men ThermalTake laver nogle flotte kabinetter i alu. Desværre skal man så også anskaffe sig en strømforsyning, for den følger ikke med.
Avatar billede coderdk Praktikant
28. november 2006 - 15:59 #22
Studiedata har fede kabinetter fra Lian Li og mange andre.

http://www.studiedata.dk/index.php?cPath=33_37&osCsid=f00b92679f11e7ca4c55b6b80b63a23e

Og kig lidt rundt på siden...
Avatar billede coderdk Praktikant
28. november 2006 - 16:01 #23
(Ok, der var så lige færre end jeg husker)
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. november 2006 - 17:54 #24
Senil var det meningen, at coderdk ikke skulle have point. ?
Avatar billede loppehund Nybegynder
29. november 2006 - 17:57 #25
Hehe tror coderdk har nok. Men godt at se du er fair dragonknight.