Avatar billede pdj Novice
22. maj 2001 - 09:57 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Hvilket sprog skal/bør variabler være i?

Når man udvikler foregår det automatisk på engelsk i langt de fleste værktøjer. Jeg kender kun til VBA der en overgang syntes det var smart at bruge HVIS i stedet for IF....
Men de variabler man bruger undervejs, bør de være engelske eller på \"modersmålsk\"? Folk med engelsk modersmål behøver ikke svare :-)

Jeg kan se en masse argumenter både for og imod, men der bør være nogle kloge hoveder der har vurderet fordele og ulemper lidt mere systematisk, og forhåbentlig kommet med en konklusion.

Så mine points går til den/dem der kan komme med de bedste argumenter og/eller kilder til at svare på ovenstående spørgsmål.
Avatar billede disky Nybegynder
22. maj 2001 - 10:00 #1
jeg skriver alt på engelsk, men det skyldes jeg arbejder for en international koncern.

Derhjemme gør jeg det samme.

Men jeg synes du måske skulle vælge det sprog folk bruger på tonga tonga øerne :)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. maj 2001 - 10:04 #2
Jeg bruger selv engelske navne på mine variabler fordi at jeg bedre kan lide det engelske sprog end det danske ;-)

Hvad synes DU lyder bedst ?

bolIsConnected vs. bolErTilsluttet

?

bare som et eksempel.

Fordelen ved at bruge engelske variabel navne er at så kan de fleste folk fra hele verden læse OG forstå dine programmer/scripts.

Jeg har tit set program eksempler fra f.eks. www.planetsourcecode.com hvor variabel navnene har været på tysk, svensk osv. og da f.eks. Visual Basic i v6.0 tillader at man bruger SAMTLIGE tegn fra hele ASCII tabellen (med undtagelse af :,.\"\' og et par stykker mere) så kan den godt gå hen og blive ulæseligt hvis der står:

strÜberAlles (kun et eksempel *G*)

Avatar billede pdj Novice
22. maj 2001 - 10:08 #3
Der må være bedre argumenter???
Avatar billede senj Nybegynder
22. maj 2001 - 10:11 #4
Min erfaring er, at man render ind i problemer ved begge situationer.

Hvis man beslutter ar kører sin kode i ren dansk, der hvor det er muligt, ja så render man på et eller andet tidspunk ind i æ,ø,å problemer. Dette indebærer at man skal finde andre ord der giver samme mening eller bruge ae, oe, o , aa.

Hvis man istedet søger at bruge engelske ord så opdager specielt i databasesammenhæng at efterhånden mange ord er reserverede ord i det valgte sprog. Sådanne situationer kan betyder fejl der er uhyggeligt svære at finde. Hvis man ikke er den skarpeste til eks. engelsk så kan det være svært at finde andre ord m.m for da slet ikke at tale om at oversætte ord i første omgang.

Jeg selv mener at man bør droppe det danske sporg i denne sammenhæng. Koden bliver lettere at læse og mere overskuelig.

Eks. document.form.myfield.value VS document.formen.mitfelt.value - sidst nævnte virker rodet og uproffessional.

Sidst men ikke mindt mener jeg at konsistens er det mest vigtige. Det betyder, at man bør beslutte sig fra start af og kører samme stil resten af vejen.

Min holdning
/senj
Avatar billede wheio Nybegynder
22. maj 2001 - 10:12 #5
engelsk er klart det fedeste sprog,m brug det
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. maj 2001 - 10:13 #6
pdj:> du kan sku da ikke afvise mit svar når jeg har svaret på det du spørger om !?!
senj:> Du kan sagtens i f.eks. Visual Basic 6.0 have en variabel der hedder:

strØen

og DERFOR kan det blive noget l*rt hvis nogle der IKKE snakker dansk skal læse din kode ;-)
Avatar billede senj Nybegynder
22. maj 2001 - 10:17 #7
tdaugaard>> Jeg er enig med dig hvis personen arbejder et sted hvor normen er sat og der kodes efter et koncernsprog. Men Hr. Madsen på Fuglesangsvej bær ikke overveje at andre skal sidde og forstå hans kode???
Avatar billede zorrosbabe Nybegynder
22. maj 2001 - 10:23 #8
Well .... det er vel et religionsspørgsmål MEN ..

Jeg sidder p.t. og arbejder på et OpenSource projekt hvor andre s\'følig skal kunne læse min kode, rette i den etc. Og der går den ikke hvis skidtet står på dansk.

Jeg tror jeg hælder mest til det engelske sprog uanset hvilket projekt jeg arbejder på. For så er der lissom andre der kan overtage ens kode - det er sværere hvis det står på dansk. Desuden kan man løbe ind i nogle æ,ø,å problemer.

Og så lyder danske variable navne bare fjollet. Programmering foregår på engelsk - sådan er det !

Just my 2 cents.
Gitte
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. maj 2001 - 10:24 #9
senj:> Selvfølgeligt ikke, eller dvs. det er op til ham selv. Men ud over at jeg synes det ser bedre ud at de er på Eng. så vil jeg da også gerne have at hvis jeg en dag ligger inde med noget som en ikke-dansk talene kan bruge at så jeg kan hjælpe ham og give ham \"det\" stykke kode, men hvis han så ikke fatter en meter af hvad pokker \"lngResterendeTidTilbage\" betyder så kan det jo være det samme.
Avatar billede pdj Novice
22. maj 2001 - 10:41 #10
Ups! Jeg glemte vist en vigtig del i mit spørgsmål. Mit spørgsmål drejer sig i første omgang om systemer der viser en brugergrænseflade på \"modersmålsk\". Dvs, man har indtastningsfelter der vises som Antal, Beskrivelse, Pris etc. Men hvad skal variablerne der ligger \"bag\" hedde? Hvis eksempelvis man har behov for at beregne stk-pris, men den ikke skal vises til brugeren (af hypotetiske årsager). Skal man køre rent modersmålsk? Rent engelsk? Blandet, så viste variabler er i modersmålsk og ikke-viste i engelsk?

(Det er udelukkende den type systemer jeg udvikler, og var dum nok til at tage det for givet at andre også gjorde. My mistake)

tdaugaard: Mine points går til det bedste argument/kilde (evt. flertal), så det er ikke nok at komme med \"et svar\"... Der findes ikke noget forkert svar når man snakker om holdninger, men der findes \"mindre godt argumenterede\" :-)
Avatar billede senj Nybegynder
22. maj 2001 - 10:42 #11
pdj>> Hvis du søger yderligere info og ikke mener vi løser dit sp. her på eksperten, så kan du evt. søge på Google under \"Good Development Practice\"
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. maj 2001 - 10:45 #12
pdj:> f*ck en lad holdning at have! Et spørgsmål som det her opfatter jeg på samme måde som en site vurdering, eller efter samme koncept. Hvis du kun vil give een point er det da totalt latterligt.
Avatar billede senj Nybegynder
22. maj 2001 - 10:45 #13
Ja se - så bevæger du dig ud i helt basis systemudvikling. For i dit tilfælde så vil en sådan beslutning vel egentligt blive taget i fællesskab med rekvirenten samt de kommende brugere.

Hvis brugerne ønsker en brugergrænflade på dansk og det samtidig er et krav fra rekvirenten, ja så er der jo ikke meget at stille op. Lav koden i engelsk og brugergrænsefladen så den afspejler brugernes behov.
Avatar billede disky Nybegynder
22. maj 2001 - 11:04 #14
pdj: kort fortalt kør alt på engelsk, bortset fra det brugeren skal se.

Det laver du evt. så smart man kan skifte sprog uden at rekompile.
Avatar billede pdj Novice
22. maj 2001 - 11:06 #15
tdaugaard: Rolig nu. Jeg skrev den/de...

senj: Vil det sige du mener ren engelsk (dvs. bare rette captions til dansk), eller blandet sprog?

Problemet med \"bare\" at rette captions til dansk, er at så kan jeg ikke på nogen måde søge i koden efter fx. Beskrivelse (som kunden har fortalt mig har forkert format, whatever), men skal først finde ud af at den hedder Description. Selvfølgelig et banalt eksempel, men det kunne være opsætning af noget avanceret udstyr der kræver mange forskellige parametere. Så oversættelsen ikke er ligetil uden meget fag-viden som den næste der skal rette system sikkert ikke har (endnu).
Avatar billede senj Nybegynder
22. maj 2001 - 11:13 #16
pdj>> Jeg mener at det programmøren ser ska være på engelsk pg det brugeren ser, er det brugeren ønsker at se.

Kan gost se at der ligger et emne omkring dit eksempel med formatet som kunden siger er forkert. Men i bund og grund er det også programmørens opgave at lave et stykke arbejde der er til at finde rundt. Eks. kunne man indsætte kommentarer med brugergrænsefladens \"danske\" navn ud for den variablen i koden der henføres til.
Avatar billede delphidaner Nybegynder
22. maj 2001 - 18:53 #17
Jeg bruger engelske variabelnavne, fordi der ikke rigtig er nogle compilere, der understøtter æ, ø og å, og fordi det er rarere at læse koden, når de reserverede ord også står på engelsk.

Jeg finder i ny og næ sourcekoder, som jeg læser igennem for måske at kunne lære lidt, og jeg er flere gange blev utrolig irriteret over, når variabelnavnene og kommentarerne står på spansk eller østrisk.
Avatar billede pdj Novice
22. juni 2001 - 09:25 #18
Tak for debatten.