Avatar billede offerlam Nybegynder
30. november 2006 - 09:42 Der er 4 kommentarer

endnu et "connection til MS sql server" spørgsmål

Hej, igen :)

stadig igang med C# og er selv igang med at kigge på oprettelse af en forbindelse til en MS SQL server.

Jeg har arbejdet med ASP og der igennem har min connection virket ganske fint.

JEg har også kigge rundt her på eksperten for at se om der ikke var et svar og ganske rigtigt har arne V givet nogle rigtige gode svar.

Men jeg har flere spørgsmål.

jeg har læst http://www.eksperten.dk/spm/539674 og fandt det mget hjælpsomt :) tak for det.

Men jeg synes sku det er en kende besværligt sammenlignet med ASP, men jeg tror nu det er mere mig der ikke fatter det helt.

I asp oprettede vi en connection på næsten samme still som c# ingen problemer der, men når jeg fx henter specifikke informaiton fra min database bliver disse lagt i et recordset som jeg så kan referer til i min asp kode. Jeg synes ikke at jeg kan finde en sådan variable i den kode arne v forklare om :)

På samme måde har jeg i min asp kode også en variable jeg kan sætte lig med min connection. Det smarte her er at jeg kan fylde min variable med en sql sætning og skyde den afsted mod databasen, hvis jeg fx vil insert. Synes heller ikke jeg kan finde en sådanne variable i arnes kode.

Jeg er sikker på MS har holdt på den samme metode som man gør med deres ASP men som så meget andet er metoden i C# nok en smule anderledes. Det kunne være rart hvis man lige kunne få en forklaring på det :)

på forhånd tak :)
Avatar billede hacked Nybegynder
30. november 2006 - 12:17 #1
Et spørgsmål til dig :) Er skriver du om ren c# kode eller ASP.Net?

Nu kender jeg ikke til recordset men umiddelbart ville jeg sige at dens equal i c# er DataSet. DataSet er meget fleksibelt. Dit DataSet repræsentere det du henter ud fra databasen i en in-memory tabelstruktur svarende til tabellen i din database.

Din SqlDataAdapter indeholder både SelectCommand, InsertCommand, UpdateCommand og DeleteCommand. Denne er broen imellem dit DataSet og Databasen. Ændrer du i dit dataset vil dette reflekteres ned i databasen såfremt du ønsker det.

Ydereligere har du SqlCommand der også kan eksekvere sql statements.
Eksempler:
http://www.java2s.com/Code/CSharp/Database-ADO.net/Insert.htm
Generelt:
http://www.java2s.com/Code/CSharp/Database-ADO.net/CatalogDatabase-ADO.net.htm

Kig nærmere på hvad dit System.Data.SqlClient assembly har at tilbyde. Alt hvad du leder efter finder du der.
Avatar billede hacked Nybegynder
30. november 2006 - 12:18 #2
*Skriver du om ren c# kode eller ASP.Net?
Avatar billede hacked Nybegynder
30. november 2006 - 12:19 #3
Avatar billede offerlam Nybegynder
30. november 2006 - 12:30 #4
beklager mit lidt sene svar, men har først fået afvide at du skrev endnu...mail notifire via msn... :)

ja det er n.net jeg bruger....kigger lige på de links du har vedlagt...super svar...lyder som noget jeg kan bruge...