Avatar billede kraesten Nybegynder
04. december 2006 - 19:26 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

To separate LAN's?

Her kommer opgaven.

En husstand med 4 computere tilsluttet en router med indbygget switch ønsker at etablere to ”separate” LAN’s med 2 computere i hver, hvor de indenfor deres eget lille LAN skal kunne dele filer, printere mm., men hvor det andet LAN ikke skal have adgang.
Samtidig skal alle 4 selvfølgelig kunne benytte routeren til at komme på det ”store” net, internettet.

Alle 4 computere benytter Windows XP Home Edition og bruger den indbyggede firewall.

Er dette muligt?
Og i givet fald hvordan udføres det i praksis?
Avatar billede dragonknight Juniormester
04. december 2006 - 19:36 #1
2 Routere som styrer hver deres segment. De 2 routere er så koblet sammen så den ene tildeler IP til den anden, og samtidig har den fat i nettet. På denne måde har du 2 seperate netværk, som ikke kan se hinanden, men kan begge gå på nettet.
Avatar billede dragonknight Juniormester
04. december 2006 - 19:38 #2
Begge routere skal have DHCP aktiveret, men skal tildele IP i forskellige segmenter. F.eks 192.168.0.xxx og 10.0.0.xxx
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
04. december 2006 - 20:08 #3
Du skal bare tildele alle maskinerne fast ip, du giver feks. den første pc en ip der hedder: 192.168.0.10, nr 2 får så 192.168.0.11
nr 3 skal så have noget der ligner 192.168.0.130 og nr 4 192.168.0.131, hvis du så i subnet masken giver dem alle sammen denne her: 255.255.255.128, så har du delt dit net i 2 segmenter med 126 adresser i hver, og så kan pc 1 snakke med pc 2, men ikke med nr 3 og 4, og nr 3 og 4 kan snakke sammen, men ikke med nr 1 og 2.

Det er dog meget vigtigt at du lige husker at ændre subnet masken i din router også, ellers kan du ikke komme på Internettet :-)
Avatar billede kraesten Nybegynder
04. december 2006 - 20:19 #4
lundorff-net:

Hvis din løsning virker lyder det jo billigere :-), men hvis alle computere, (og routeren), har fælles subnet mask og "samme" segment (192.168.0.XXX) kan alle computere så ikke se hinanden?
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
04. december 2006 - 20:30 #5
Det gør den :-)

Når du giver det en subnet maske der hedder 255.255.255.128, så er dit subnet delt i to, hvis du giver den 255.255.255.192 så er det delt i 4, og nej, hvis du tildeler ip sådan som jeg skrev, så kan de ikke snakke sammen på anden vis end jeg skrev :-)

Det handler om hvor mange bit der bliver brugt til hvad, men det er en længerer forklaring, du kan være helt sikker på at det virker hvis du gør som jeg har skrevet :-)

/Jan
(Jeg er igang med et MCSA forløb, så jeg har lige værert det hele igennem)
Avatar billede kraesten Nybegynder
04. december 2006 - 20:37 #6
lundorff-net:

Jeg synes at din løsning virker mest elegant og jeg stoler på at den kommer til at virke i praksis.
Hvis du lægger et svar er der points.
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
04. december 2006 - 20:46 #7
Jeg samler ikke point, så den tager du selv :-)

God fornøjelse med det :-)
Avatar billede kraesten Nybegynder
04. december 2006 - 20:52 #8
Svar