Avatar billede guardiantroll Nybegynder
07. december 2006 - 15:10 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

For stof fil??

Vi har modtaget en forespørgsel fra en af vores brugere hvordan det kan være hendes excel fil pludselig med tiden bliver større og større. dette er på trods af at der stort set kun er tekst i filen og indholdet (efter hvad jeg har set) ikke burde fylde mere en 190 til 200 Kb.

Men på trods af dette så er filen vokset til næsten 5Mb af uforklarelige årsager.

Er der nogen der har en tanke eller ide om hvorfor filen vokser på den måde?????
Avatar billede x-lars Novice
07. december 2006 - 15:44 #1
Ved godt, at det ikke er meget af et svar, men det gør Excel altså bare!

Især, hvis man har haft udvidet arkene og sletter indholdet efterfølgende, så "husker" Excel, at det har været der!

Løsningen kan være at kopiere regnearket til et nyt regneark  ved at markere samtlige arkfaner, højreklikke og vælge "Flyt/kopier". I dialogboksen, der åbner, kan man så vælge "Til Projektmappe" og ændre til "Ny projektmappe" og sætte flueben  i "Opret en kopi". Det har virket for mig, men jeg kan ikke garantere noget.
Avatar billede guardiantroll Nybegynder
07. december 2006 - 16:51 #2
det var faktisk en mulighed som jeg ikke havde overvejet... Så jeg gik straks i krig med at teste det......... Men uden held.

Regnearket er stadig af enorm størelse
Avatar billede jkrons Professor
07. december 2006 - 17:16 #3
Prøv at markere alle ubrugte rækker. Højreklik derefter på eegt fække nummer og vælg slet. Gør det samme med kolonner. Gem igen, og se om det hjælper.
Avatar billede jkrons Professor
07. december 2006 - 17:16 #4
eegt fække  =Et rækkenummer
Avatar billede guardiantroll Nybegynder
08. december 2006 - 14:30 #5
Dette er desværre også prøvet uden held
Avatar billede jkrons Professor
08. december 2006 - 14:36 #6
Har du prøvet at åbne to mapper og så kopiere indholdet, altså de celler med indhold med cut/paste - ikke kopiere hele ark?
Avatar billede x-lars Novice
08. december 2006 - 14:42 #7
Er der eksterne kæder i filen? (Se under Rediger > Kæder. Hvis ja, kunne man prøve at danne disse kæder på ny. Eller evt. slette dem, hvis de kan undværes). Kæder har en tendens til at få filer til at vokse voldsomt i størrelse, selvom de ikke ændres.

Følgende lille add-in kan være meget nyttig til at finde kæder, som ikke umiddelbart kan identificeres: http://www.bmsltd.ie/DLCount/DLCount.asp?file=FindLink.zip
Avatar billede guardiantroll Nybegynder
08. december 2006 - 16:08 #8
desværre... Nu har jeg checket filen for kæder af diverse karakterer, men der er intet i filen som kommer frem. Ej heller eksterne kæder.
Avatar billede guardiantroll Nybegynder
08. december 2006 - 16:10 #9
Og ja... jeg har forsøgt at kopiere indholdet over i et nyt ark, men filen der gemmes der giver samme størrelse. DET er en af de ting jeg undrer mig over. Specielt hvis det kun er indholdet i de forskellige celler der bliver kopieret og ikke funktionerne.
Avatar billede x-lars Novice
08. december 2006 - 16:23 #10
Hmmmmm..... Prøv at trykke ALT + F11. Så starter VBA-editoren. Prøv her at checke, om alle regneark er sat til at være synlige. Hvis der er skjulte ark i projektmappen, kan dette medvirke til at gøre filen større, uden at man direkte kan se hvorfor.
Avatar billede kroholt Nybegynder
15. december 2006 - 15:19 #11
Prøv at markere tilsyneladende tomme kolonner og rækker op og slet disse, dette kan til tider reducere filstørrelsen væsentligt.
Avatar billede guardiantroll Nybegynder
21. december 2006 - 14:46 #12
Dette er allerede prøvet men heller ingen forskel.
Avatar billede jkrons Professor
21. december 2006 - 22:17 #13
Er der makroer i filen? Visse mqkroer får filen til atr vokse, hver gang de køres, uden at der tilsyneladende er nogen årsag til det - og størrelsen kan ikke reduceres igen.

Men hvis du søger i groups.google.com efter Excei filwe size growa vil du finde masser af spørgsmål omkring dette emne - og desværre ingen effektive svar.
Avatar billede jkrons Professor
21. december 2006 - 22:17 #14
Søg efter Excel file size grows selvfølgelig.
Avatar billede guardiantroll Nybegynder
29. december 2006 - 13:15 #15
Jeg syntes nu at have gennemgået alle de poster jeg kunne om excel file size growth grupper i google, men kan desværre ikke finde nogen brugbar løsning.
Avatar billede guardiantroll Nybegynder
29. december 2006 - 15:31 #16
Hmmm. der var intet som helst her jeg kunne bruge. Fandt dog ud af med en længere undersøgelse, at nogle rækker i excel åbenbart har indeholde et eller andet. det må de have gjort da excel ved kopiering af indholdet af disse celler frøs fuldstændigt og benyttede 98% af CPU.

Har derfor løst problemet ved at kopiere alle rækker med formler ind i et nyt sheet, og der resterende er tastet ind igen manuelt. Bruger er glad igen og alt er ok.

X-lars --> Du er den der er kommet nærmest en løsning der alligevel, på trods af alt, virkede. der var blot noget korrupt data i nogle af cellerne. Smid lige et svar jeg kan acceptere.
Avatar billede guardiantroll Nybegynder
29. december 2006 - 15:33 #17
I øvrigt..... Filen var før på 5 Mb.
Efter min ovenstående redigering er den nu på 67 Kb.

Dejligt dejligt.  Det drejede sig om data i 16 rækker af 4 celler
Avatar billede x-lars Novice
30. december 2006 - 10:52 #18
Altså, 64 celler får regnearket til at vokse med ca. 8.000%? Whauuuw! Fremragende, at du fik det til at virke! Godt nytår!
Avatar billede x-lars Novice
30. december 2006 - 10:52 #19
Ingen kender dagen, før Excel går ned!?!