Avatar billede want2learn Nybegynder
10. december 2006 - 20:12 Der er 7 kommentarer

hvilket open souce CMS skal man vælge

Hej

Jeg har kigget lidt på nogle CMS systemmer men ved ikke hvad man skal vælge alle skulle gerne være Gratis og så skal de selvf. kunne køre på en server som jeg ikke hoster.

CMS systemmerne er:
- AxCMS
- Sapid CMS
- TYPO3 CMS
- Umbraco CMS
- Toenda CMS

hvad bør jeg vælge eller findes der et helt andet produkt til .NET/VB som jeg evt. skulle kigge på !?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. december 2006 - 20:16 #1
typo3 er vel PHP ??
Avatar billede swiatecki Novice
10. december 2006 - 21:31 #2
Jeg ved at der findes et til asp.net der hedder DotNetNuke.. har ingen erfaringe med det ..
Avatar billede want2learn Nybegynder
10. december 2006 - 21:34 #3
@ Arne V
du har vist ret at det er i PHP men synes der stod man kunne lave .net sider i det også, men bliver i tvivl nu.

@ Swiatecki
Jeg prøver lige at tjekke det program.
Avatar billede verakso Nybegynder
10. december 2006 - 23:43 #4
Det kommer også lidt an på dine krav omkring hosting.

Eks. så fungerer Umbraco pt. kun med MS SQL database, der er dog lavet nogle test med MySQL men de er bagt helt færdigt.

Men kører din ISP .NET og MS SQL DB så ville jeg ikke tøve et sekund med at vælge Umbraco. Det er dansk, det er fedt og det virker. Der er en ny version på vej i .NET 2.0, men det er ikke afgørende for at komme i gang eller arbejde med systemet.

Problemet med mange Open Source CMS systemer der er på .NET platformen, i større grad bliver kommercialiseret hen over tid, og dermed er går Open Source lidt i fløjten. Dermed ikke sagt at Open Source er gratis, det er ikke altid tilfældet, men der er en del åbne systemer der i dag er blevet lukket, og så er den kun en "light" udgave der stadigt er bevaret som Open Source :(
Avatar billede want2learn Nybegynder
10. december 2006 - 23:53 #5
Unoeuro kører MySQL men ved du om der findes noget om Umbraco så man kan køre MySQL selvom de tester det nu !?
Avatar billede verakso Nybegynder
12. december 2006 - 18:47 #6
Umbraco understøtter ikke mySql direkte, men en af folkene i teamet bag Umbraco, Kasper B, lavede for snart et build af Umbraco der kørte på mySQL.

Jeg forsøgte at få den i luften, men måtte opgive. Min ISP understøtter godt nok mySQL men ikke med den version som Kasper B brugte, og så kræver setupet tilsyneladende at mySQL skal køre med nogle minder restriktive rettigheder end min ISP tillader.

Men go ahead, giv det da et forsøg: http://kasperb.dk/2006/1/8/umbraco_on_mysql-_download_here.aspx
Avatar billede verakso Nybegynder
09. februar 2007 - 14:54 #7
Fandt du et du kunne lide?