Avatar billede ulykken-smed Juniormester
23. december 2006 - 19:04 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

anmindelige linjer om til polyline

Hvordan laver man noget man har tegnet med almindelige linjer om til polyline så man kan extrude det .

Med venlig hilsen Ulykken-smed
Avatar billede rynke10 Novice
25. december 2006 - 03:09 #1
Du tegner bare en enkelt linie som polylinie. Skal hænge sammen med den kontur du vil lave om. Så markerer du den og vælger "Polyline edit" i højreklik menu.
Så kan du vælge Join, så bliver de linier du markerer lagt til din polylinie.
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
25. december 2006 - 13:51 #2
Jeg siger mange tak for hjælpen . rynke10 hvis du ligger et svar så får du pointene

Mvh ulykken-smed
Avatar billede sorensfar Nybegynder
25. december 2006 - 15:41 #3
Du kan springe den del over med at tegne en polyline først. Du bruger stadig kommandoen pedit, men behøver derefter bare at klikke på en af dine lines. Acad svarer nu med: "Dette er ikke en polyline, vil du lave den om til polyline <y>:" - hvorefter man svarer ja, og fortsætter med j for join, og hægter de andre lines på den første!
En anden metode er at bruge kommandoen bpoly - den virker lidt lige som hatch, men i stedet for at skravere et lukket område, tegner denne kommando bare en lukket polyline hele vejen rundt langs kanten af det område man har klikket inden i. Nu har man så sin polyline og kan delete de oprindelige lines.
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
26. december 2006 - 09:06 #4
sorensfar jeg siger også mange tak for hjælpen , så må i begge ligge et svar

Mvh Ulykken-smed
Avatar billede sorensfar Nybegynder
26. december 2006 - 12:33 #5
Jamen så vil jeg da bare benytte lejligheden til at ønske glædelig jul ;-)
Avatar billede rynke10 Novice
26. december 2006 - 12:48 #6
Ja glædelig jul da.
Vil så tilføje, at det kan være nødvendigt med det lille trick med en ekstra linie til polylinien, hvis man vil have startpunktet i en bestemt ende. (går jeg da ud fra, har ikke nyere end AutoCad 2000)
Markerer man bare konturen og laver den til polylinie, kan man ikke selv bestemme, hvor startpunktet bliver.
Avatar billede sorensfar Nybegynder
26. december 2006 - 15:29 #7
hmm - rynke10 - det er faktisk én af de muligheder man har med pedit - nemlig at flytte startpunktet. Men det er jo underordnet i denne sammenhæng, da linien skulle bruges til extrudering.