Avatar billede rockman Nybegynder
23. maj 2001 - 20:07 Der er 39 kommentarer og
6 løsninger

De første kristne

Jeg skal skrive en rapport om de første kristne, men jeg har haft problemer med at finde materiale.

Det skal være noget om de tidlige kristne. hvordan deres kår var, hvordan de gjorde osv osv. Vi taler om de kriste i vores forstand altså med jesus og lign.

Håber ikke ifinder det ligeså svært som mig.

DEt skal ikke være en dokter afhandling, men det må godt være fyldigt og det må gerne være på engelsk, men helst dansk.

på forhpnd tak! :-)
Avatar billede nomiz Nybegynder
23. maj 2001 - 20:09 #1
Min kærestes far er præst. Jeg ringer lige, 2 seks..
Avatar billede nomiz Nybegynder
23. maj 2001 - 20:09 #2
stedfar.. nåh, ligemeget
Avatar billede rockman Nybegynder
23. maj 2001 - 20:12 #3
Tak nomiz... :-)
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2001 - 20:12 #4
Øhhhhh....

Er det før bibelstiden...?
Avatar billede prodic Mester
23. maj 2001 - 20:13 #5
http://hjem.get2net.dk/dietronik/sp4.htm

Sådan noget sjovt noget?
Avatar billede prodic Mester
23. maj 2001 - 20:15 #8
Avatar billede qzar Nybegynder
23. maj 2001 - 20:16 #9
Så går i bare helt amok med jeres kristne fessorier!
Avatar billede rockman Nybegynder
23. maj 2001 - 20:17 #10
-> phillip - mon du overhovedet er i stand til at svare?

Når man snakker om de første kristne, som jo levede efter bibelen så ved jeg ikke helt hvad du spørger om - før bibeltiden?
Avatar billede prodic Mester
23. maj 2001 - 20:19 #12
Kim->Igen nu?? :-)
Avatar billede rockman Nybegynder
23. maj 2001 - 20:20 #13
DEt skal ikke være sjovt, men seriøst. Jeg ved ikke rigtigt med den bunke links. Det lugter jo meget af at det bare er en gang copy paste og du ikke ved hvad der står på dem kim. Jeg skal bruge noget historisk om hvordan de første kristne levede og udøvede deres tro. De fik sikkert hugget hovedet af for et eller andet hele tiden.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
23. maj 2001 - 20:22 #14
rockman>>linksne er skam også kun for din inspirations skyld! :) desuden står der altså brudstykker rundt om i de links du kan bruge!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
23. maj 2001 - 20:22 #15
prodic>>igen??
Avatar billede qzar Nybegynder
23. maj 2001 - 20:24 #16
Hvis du har en bibel er det vil sådan set bare at læse i den!
Avatar billede rockman Nybegynder
23. maj 2001 - 20:24 #17
Det skal printes ud så jeg er ikke interesseret i 200 sider med brudstykker... :-( Desværre...

Inspirationen har jeg fået på biblioteket. JE ghar brug for noget konkret.
Avatar billede prodic Mester
23. maj 2001 - 20:26 #18
Kim->Syntes bare altid vi ramler ind i hindanden med de \"samme\" links. :-)

Rockman->Du skal ikke forvente at finde urls der præcist henviser til dit problem.
Det primære er i sådan en opgave, må være at du læser en masse stof og samler dine egne konklusioner på opgavens spørgsmål.
Ellers prøv på det lokale bibliotek, de er ret gode til at vinde sådan noget informationer.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
23. maj 2001 - 20:26 #19
hehe..du vil altså have en færdig opgave, klar til udprintning? :)
Avatar billede rockman Nybegynder
23. maj 2001 - 20:26 #20
-> qzar - der står jo ikke noget som de første kristne. der står mest hvordan de brude leve. Desuden ved jeg ikke om du tror at man kan bygge en historisk rapport op omkring \"facts\" fra bibelen?

DEn holder ikke. det er ikke kristendom detteher. Det er ikke bibbelske historier jeg har brug for.
Avatar billede prodic Mester
23. maj 2001 - 20:29 #21
http://www.israel.dk/tekster/boganmeldelser/bogkdsjoedrod.htm

Citat fra siden :
\"Bogen er inddelt i to hoveddele: \"Jødedommen i det første århundrede\" og \"De kristne menigheder i den første tid\".\"
Måske kunne dit lokale bibliotek finde den til dig?

Avatar billede rockman Nybegynder
23. maj 2001 - 20:29 #22
-> kimrosgaard - nej det er ikke helt pointen. Det er slet ikke ig som skal skrive den. Det er en sød pige jeg kender som ikke fatter noget om internet og som ikke kunne finde noget materiale. Hun har valgt emnet og hun skal rimeligt snart til eksamen og deadline er mandag. - den skal skrives i morgen. Jeg lovede at hjælpe hende (hun ser godt ud - jeg kunne ikke gøre for det).

Det ville være alt for fedt hvis jeg kunne komme med noget konkret og brugbart.

hun har ingen pc så det skal printes ud på min egen printer. Derfor gider jeg ikke have 200 sider med brudstykker.
Avatar billede nomiz Nybegynder
23. maj 2001 - 20:30 #23
De var ikke hjemme.. Har heller ikke lyst til at ringe til min svigerfar i denne tilstand.. (sidste skoledag+mange bajere+simon = ... Jah!!)
Avatar billede rockman Nybegynder
23. maj 2001 - 20:31 #24
Vi var sammen på biblioteket idag prodic og det hjalp os ikke. DE handlede alle sammen om pyramider.
Avatar billede rockman Nybegynder
23. maj 2001 - 20:32 #25
-> nomiz - ellers tak for forsøget... :-)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
23. maj 2001 - 20:33 #26
rockman>>vis et billede af hende og jeg skal se hvad jeg kan finde *GG*
Avatar billede qzar Nybegynder
23. maj 2001 - 20:33 #27
Tilykke Nomiz!
Avatar billede prodic Mester
23. maj 2001 - 20:35 #28
Rockman->Man starter da ikke med at lede efter litteratur så kort tid før deadling. :-)
Pyramider->Måske skulle I præcisere hvad I ledte efter. Jeg har fået fremskaffet nogle UNDERLIGE ting der nede fra. Så det kan lade sig gøre.
Avatar billede qzar Nybegynder
23. maj 2001 - 20:35 #29
ja rock vis os et billede så lover jeg dig at kværne hele biblen(flash biblen *GG*)

-Jonas
Avatar billede rockman Nybegynder
23. maj 2001 - 20:36 #30
HeHe - hun ser godt ud, men det er desværre for dig min sag.... :-)
Avatar billede rockman Nybegynder
23. maj 2001 - 20:38 #31
Det er et meget omfattende bibliotek vi har, men de kunne ikke lige finde noget til os. De eneste interessante bøger der var, var desværre udlånt (sagde skrankepaven).

Det er sådan en slags i sidste øjeblik projekt. forskellige omstændigheder spillede ind. hun har kun vidst det siden torsdag. Det er jo ikke en projektopgave så det er vist ikke så slemt igen, men det er stadig noget som skal gøres FØR eksamen.

Jeg er godt klar over du er lærer prodic så det må smærte dig at se elever være så sent forberedt.
Avatar billede rockman Nybegynder
23. maj 2001 - 20:40 #32
Jeg er sgu nød til at smutte - jeg ser ind igen i morgen og krydser fingre....
Avatar billede prodic Mester
23. maj 2001 - 20:41 #33
Nej såmænd ikke - jeg fryder mig bare over deres lave selvforskyldte karakterer. :-)
Ring til Det Kongelige Bibliotek - de kan skaffe alt(næsten da), ellers så kender de nogen der kan skaffe det.
Avatar billede qzar Nybegynder
23. maj 2001 - 20:41 #34
giv mig nummeret på din \"veninde\" så skal jeg nók \"hjælpe\" hende *G*

-Jonas
Avatar billede red_eagle Nybegynder
23. maj 2001 - 20:46 #35
Avatar billede qzar Nybegynder
23. maj 2001 - 20:47 #36
Nej tak red eagle jeg foretrækker *irl* nedlægning!
Avatar billede hjhansen Nybegynder
23. maj 2001 - 20:58 #37
Prøv den her http://www.ccel.org/g/gibbon/decline/. Det er Gibbons hovedværk fra 1770\'erne om Rom storhed og fald. Hans afsnit om landbrugshistorie er forlængst forældede (hvilket jo ikke gør noget), men hans analyser og skildringer af den tidlige kristendom er stadig lødige i forskningen. Og dertil er de uhyggeligt morsomme. I drømmer ikke om hvor åndssvage kriste kan opføre sig. Sproget er engelsk, læst læst - kort sagt fremragende...
Avatar billede hotpop Novice
23. maj 2001 - 21:50 #38
øhhhh.... Adam og Eva??? *g*
Avatar billede need_heelp Nybegynder
23. maj 2001 - 21:52 #39
Jesus!
Avatar billede hotpop Novice
23. maj 2001 - 21:56 #40
need help> jeg fortsætter mit pjat lidt endnu, men med en rettelse: adam og eva kom først.
Avatar billede darkzone Nybegynder
24. maj 2001 - 13:01 #41
Gå ind på Kristne.dk
:)

-DarkZone
Avatar billede rockman Nybegynder
24. maj 2001 - 19:58 #42
hmm -det går vist ikke så godt. Jeg er ked af at skuffe dine lærer-følelser prodic, men min gennemsnits karakter er 10,7 og det er vist ikke hlet dårligt. I rapport i alle fag har jeg fået 11 - desværre er jeg elendig til tysk.

Rigtigt nok er vi lidt sent ude, men der er ikke rigtigt noget at gøre ved det.

Jeg accepterer at der ikke er noget at gøre og deler point ud for forsøgene.
Avatar billede qzar Nybegynder
24. maj 2001 - 20:05 #43
Tak!
Avatar billede hotpop Novice
24. maj 2001 - 20:40 #44
takker for point ;-)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
24. maj 2001 - 20:43 #45
tak for points :)