Avatar billede want2learn Nybegynder
01. januar 2007 - 19:07 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

slå linje skift efter et DIV tag fra

normalt når man laver en <div> så laves der en ny linje - men det kan vist slåes fra i en style.

Hvordan !??
Avatar billede apo Praktikant
01. januar 2007 - 19:10 #1
style="margin:0;" måske?
Avatar billede windcape Praktikant
01. januar 2007 - 19:18 #2
apo: nej, Der kommer linjeskift efter et <div> element fordi at det er et blok-element.

For at løse det skal du enten bruge <span> , som er inline, eller bruge følgende CSS:

style="display: inline;"
Avatar billede windcape Praktikant
01. januar 2007 - 19:18 #3
bemærk at inline elementer har begrænsninger på hvilke properties der kan bruges. Såsom at sætte width/height.
Avatar billede want2learn Nybegynder
01. januar 2007 - 19:35 #4
Windcape

Mange tak
Avatar billede mclemens Nybegynder
01. januar 2007 - 19:59 #5
Alternativt kan man i nogle tilfælde floate div elementet style="float:left;"
så kan man stadig have block elementer indvendig i selve div elementet ...
Avatar billede olebole Juniormester
02. januar 2007 - 15:10 #6
<ole>

Har man brug for en cykel, hiver man ikke karburator, gearkasse og motor ud af en Volvo - og forsøger at køre på to hjul ... man bruger en cykel!

Har man brug for et inline-element, bruger man ikke et block-element og bygger det om til et inline-element ... man bruger et inline-element!

want2learn >> Brug et <span></span> i stedet for. Det er fra fødslen et inline-element - og danner derfor ikke en selvstændig tekstblok, sådan som et div gør det  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. januar 2007 - 18:39 #7
Er det ikke afhængig af behovet ?

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"><html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1"><title>Ingen titel</title>

</head><body>

<span style="width:200px;height:40px;border:1px solid #000;">Hej</span> med dig span<br><br><br>

<div style="width:200px;height:40px;border:1px solid #000;">Hej</div> med dig div almindelig<br><br><br>

<div style="width:200px;height:40px;border:1px solid #000;float:left;">Hej</div> med dig div float left<br><br><br>

<div style="width:200px;height:40px;border:1px solid #000;display:inline">Hej</div> med dig div som inline<br><br><br>

</body></html>
Avatar billede olebole Juniormester
09. januar 2007 - 10:24 #8
Et af de mest grundlæggende behov er logisk og semantisk kode. Det opnår man bl.a. ved at bruge block-elementer til tekstblokke - og inline-elementer til inline-tekst.

Jeg er helt på det rene med, hvad man kan opnå med sære tiltag - men resultatet er langtfra altid logisk. Således er kun dit første forslag (det med span) logisk ... bortset fra, du naturligvis ikke kan sætte højde på et inline-element - og eksemplerne derfor ikke giver helt samme resultat  ;o)