Avatar billede vint Nybegynder
04. januar 2007 - 18:40 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Tjekke om x indgår i y

Hej.

Jeg har brug for at tjekke, om en værdi indgår i en anden værdi.

Fx.

x = test
y = Dette er en test, som jeg foretager.

Hvis jeg her vil tjekke, om test indgår i sætningen y, hvordan gør jeg det?

Jeg har fundet funktionen ansicomparetext, men den tjekker vist kun, om de er helt ens, hvor jeg blot ønsker at finde ud af, om værdien indgår i sætningen.
Avatar billede abpdk Nybegynder
04. januar 2007 - 18:48 #1
Prøv funktionen "pos". Den returnerer index af x i y. Hvis x ikke findes i y returnerer den nul!

Det er muligt at der findes bedre løsninger, men jeg er pt. lidt blank.
Avatar billede snowball Novice
04. januar 2007 - 18:49 #2
var
  str1, str2: String;
begin
  str1 := 'test';
  str2 := 'Dette er en test, som jeg foretager';
  If Pos(str1, str2) > 0 Then
    Showmessage('str1 findes i str2')
  Else
    Showmessage('str1 findes ikke i str2');
end;
Avatar billede vint Nybegynder
04. januar 2007 - 19:21 #3
Tak for hjælpen.

Jeg deler pointene lidt skævt til jer. Der er ikke mange, men ret skal jo være ret.