Avatar billede karsten_larsen Praktikant
07. januar 2007 - 21:05 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Fange værdi fra dropdownlist i repeater

Jeg har en dynamisk genereret repeater med dropdownlist. Værdier ad de enkelte rækker og dennes værdi i dropdownlisten ønsker jeg at finde.

Men jeg fanger ingen værdier:

Dim thisControl As Control = FindControl("DropDownList1")
  If Not (thisControl Is Nothing) Then
    Dim valg As RepeaterItem
        For Each valg In Repeater1.Items
          If CType(Repeater1.FindControl("DropDownList1"), DropDownList).SelectedItem.Value > 0 Then
            Label1.Text = valg.ToString
            Label2.Text = CType(Repeater1.FindControl("DropDownList1"), DropDownList).SelectedItem.Value
          End If
        Next
  End If

?:-) karsten_larsen
Avatar billede thrytter Nybegynder
07. januar 2007 - 21:19 #1
Skal lige have præciseret, hvad du mener med "dynamisk genereret repeater"
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
07. januar 2007 - 21:29 #2
At jeg ikke kender antallet af rækker. Jeg er kommet lidt videre, men mangler stadig af få thiscontrol til at virke.

        Dim thisControl As Control = Repeater1.FindControl("DropDownList1")
        If Not (thisControl Is Nothing) Then

            Dim valg As RepeaterItem
            For Each valg In Repeater1.Items
                If CType(valg.FindControl("DropDownList1"), DropDownList).SelectedItem.Value > 0 Then
                    Label1.Text = valg.ItemIndex.ToString
                    Label2.Text = CType(valg.FindControl("DropDownList1"), DropDownList).SelectedItem.Value
                End If
            Next

        End If
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
07. januar 2007 - 21:30 #3
Er det muligt at forbinde et specifik id til en repeater f.eks. UserId?
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
07. januar 2007 - 21:35 #4
ahh - nu forstår jeg hvad du spurgte om "dynamisk genereret repeater"

<asp:SqlDataSource ID="dsTestName" runat="server"></asp:SqlDataSource>
<asp:Repeater ID="Repeater1" runat="server" DataSourceID="dsTestName">

Er det muligt at binde de enkelte række til et specifikt ID, så "valg" ikke bare angiver nummer i rækken?
Avatar billede thrytter Nybegynder
07. januar 2007 - 21:44 #5
Hvis det er samme DropDownList som i et tidligere spørgsmål, mangler du at angive Value - eks.

<asp:ListItem Value="1">1</asp:ListItem>
<asp:ListItem Value="2">2</asp:ListItem>
<asp:ListItem Value="3">3</asp:ListItem>

Løser sikkert ikke dit problem.

Skulle lige være sikker på, at vi var enige om betegnelsen "dynamisk", da DataGrid's, DataList's, GridView's og Repeatere alle egentlig genereres dynamisk.
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
07. januar 2007 - 21:55 #6
Det er det samme som et tidligere spørgsmål.

Prøver lige at forklare det lidt bedre. Udgangspunktet er en database med følgende felter

ID[int], Navn[varchar], Active[bit]

Hvis Active er True vises Navn i repeatere.

I repeater kan der ud for hvert navn vælges et antal 1 - 3, hvor resultatet skal uploades i en anden database.

Så hvis Active er False for f.eks. 2 og 4 i database, hvordan får jeg den information med over.

Er det mere klart? Eller er der en anden metode som er bedre?
Avatar billede thrytter Nybegynder
07. januar 2007 - 22:17 #7
Hvis du vil skjule værdien (navnet) i Label1 kan det gøres ved at tilføje:

Visible='<%# Eval("Active")%>'
eller
Visible='<%# Container.DataItem("Active")%>'

så din Label1 kommer til at se sådan her ud:
<asp:Label runat="server" ID="Label1" text='<%# Eval("Navn") %>' Visible='<%# Eval("Active")%>' />
eller
<asp:Label runat="server" ID="Label1" text='<%# Container.DataItem("Navn") %>' Visible='<%# Container.DataItem("Active")%>' />

Har du en opdateringsknap i hver række eller en knap udenfor din repeater til opdatering?

Hvis opdatering sker med knap udenfor repeateren kan du indsætte en label med visible="false" og Text='<%# Bind("Id")%>' i hver række.
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
07. januar 2007 - 22:39 #8
okay - opdatering sker uden for repeater (er det en ulempe?)

Vil du lave et svar og mange tak for hjælpen

øh - hvordan fanger jeg lige den ekstra label med "Id"

:-) karsten_larsen
Avatar billede thrytter Nybegynder
07. januar 2007 - 22:47 #9
Kan ikke afgøre om det er en ulempe at opdatere udenfor repeateren - kommer lidt an på antal rækker.

Hvis du vil have en opdateringsknap i hver række kan den se sådan her ud:

<asp:Button id="Button1" Runat="server" CommandName="Opdater" CommandArgument='<%# Container.DataItem("Id")%>' Text="Opdater"></asp:Button>

Ved tryk på knappen vil repeaterens eventhandler OnItemCommand blive kaldt, og Id'et sendes med som argumanent.

Eventhandleren kan se ud som:

Private Sub Repeater1_ItemCommand(ByVal source As Object, ByVal e As System.Web.UI.WebControls.RepeaterCommandEventArgs) Handles Repeater1.ItemCommand
  Dim sId As String
  Dim sNavn As String
  Dim sValue As String

  Me.lblMessage.Text = ""

  Select Case e.CommandName
    Case "Opdater"
      sId = e.CommandArgument
      sNavn = CType(e.Item.FindControl("lblNavn"), Label).Text
      sValue = CType(e.Item.FindControl("ddlStatus"), DropDownList).SelectedValue

      Me.lblMessage.Text += "Id= " & sId & "<br>"
      Me.lblMessage.Text += "Navn= " & sNavn & "<br>"
      Me.lblMessage.Text += "Value= " & sValue

      ' Eller kald opdateringsfunktion
  End Select
End Sub

En enkelt opdateringsfunktion kan se ud som:

Private Sub btnTest_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnTest.Click
  Dim sId As String
  Dim sNavn As String
  Dim sValue As String

  Dim i As Integer

  Me.lblMessage.Text = ""

  For i = 0 To Me.Repeater1.Items.Count - 1
    sId = CType(Me.Repeater1.Items(i).FindControl("lblId"), Label).Text
    sNavn = CType(Me.Repeater1.Items(i).FindControl("lblNavn"), Label).Text
    sValue = CType(Me.Repeater1.Items(i).FindControl("ddlStatus"), DropDownList).SelectedValue

    Me.lblMessage.Text += "Id= " & sId & "<br>"
    Me.lblMessage.Text += "Navn= " & sNavn & "<br>"
    Me.lblMessage.Text += "Value= " & sValue & "<br><br>"

    ' Eller kald opdaringsfunktion
  Next
End Sub

Den ekstra Label fanges på samme måde som de andre selvom Visible="False"
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
07. januar 2007 - 23:01 #10
super - tak for hjaelpen