Avatar billede karsten_larsen Praktikant
09. januar 2007 - 22:38 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Dropdownlist i en Repeater giver NullReferenceExeption

Prøver på at få en dropdownlist til at genereres i en repeater med følgende code.

Dim i As Integer
Dim ddl As DropDownList = CType(Repeater1.FindControl("ddlTest"), DropDownList)
For i = 0 To 100
  ddl.Items.Add(New ListItem(i, i))
Next
ddl.DataBind()

men får fejl: NullReferenceExeption was unhandled by user code

Hvordan kommer jeg videre?

??:-) karsten_larsen
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
10. januar 2007 - 09:17 #1
prøv med Repeater.Controls.FindControl("dllText")
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
10. januar 2007 - 10:59 #2
okay - prøver det lige
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
10. januar 2007 - 11:31 #3
Det kan ikke lade sige gøre: controls.Findcontrol
Avatar billede thrytter Nybegynder
10. januar 2007 - 12:19 #4
Du bliver nødt til at gennemløbe repeateren, og for hvert element / række lave en FindControl og derefter fylde hver enkelt DropDownListe med data.
Avatar billede thrytter Nybegynder
10. januar 2007 - 12:21 #5
Eller fange hver enkelt DropDownList i repeateren's ItemDataBound
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
10. januar 2007 - 12:21 #6
hvordan er dropdownlisten tilføjet til repeateren ?
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
10. januar 2007 - 12:33 #7
<td>
<asp:DropDownList  ID="ddlTest" runat="server">
</asp:DropDownList>
</td>
Avatar billede thrytter Nybegynder
10. januar 2007 - 12:42 #8
Private Sub rptTest_ItemDataBound(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Web.UI.WebControls.RepeaterItemEventArgs) Handles rptTest.ItemDataBound
  Dim ddl As DropDownList

  Select Case e.Item.ItemType
    Case ListItemType.AlternatingItem, ListItemType.Item
      ddl = CType(e.Item.FindControl("ddlTest"), DropDownList)

      ' DataBinding eller andet
  End Select
End Sub
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
10. januar 2007 - 12:43 #9
du kan gøre sådan her:
<asp:DropDownList  ID="ddlTest" runat="server" onLoad="drp_onload">
</asp:DropDownList>

Protected Function drp_onload(ByVal sender As Object, ByVal e As eventargs) As String
Dim drp As Dropdownlist = CType(ConversionHelpers.AsWorkaround(sender, GetType(Dropdownlist)), Dropdownlist)

For i = 0 To 100
  drp .Items.Add(New ListItem(i, i))
Next
End Function
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
10. januar 2007 - 13:20 #10
hmm - jeg har ikke stødt på ConversionHelpers hvor findes den henne

Imports ?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
10. januar 2007 - 13:23 #11
prøv lige med
Dim drp As Dropdownlist = CType(sender, Dropdownlist)
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
10. januar 2007 - 13:32 #12
hmm - så forlanger den i declared og når det sker kommer følgende fejl "Function 'drp_onload' doesn´t reurn a value on all code paths..."
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
10. januar 2007 - 13:35 #13
det har noget at gøre med min manglende vb viden.

prøv lige med:

Protected Sub drp_Onload(ByVal sender As Object, ByVal e As eventargs)
Dim drp As Dropdownlist = CType(ConversionHelpers.AsWorkaround(sender, GetType(Dropdownlist)), Dropdownlist)

For i = 0 To 100
  drp .Items.Add(New ListItem(i, i))
Next
End Sub
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
10. januar 2007 - 13:59 #14
Jeg er ikke i stand til at afgører, hvilket svar der er bedst, så jeg fordeler point mellem jer dr_chaos(50) og thrytter(10), da jeg bruger dr_choas løsning fremover. Vil I begge lave et svar og tak for hjælpen begge to.
:-) karsten_larsen
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
10. januar 2007 - 14:01 #15
svar :)
Avatar billede thrytter Nybegynder
10. januar 2007 - 14:10 #16
svar - foretrækker min egen, da jeg helst vil undgå kode som "kaldes" direkte fra aspx siden.