Avatar billede dragonnight Nybegynder
31. januar 2007 - 08:08 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Hvor meget strøm, i kroner?

Hej.

Jeg påtænker at sætte følgende op til en server:

Bundkort
CPU 2100 Athlon
512 mb ddr ram
Radeon 9700 pro
1 stk harddisk
1 stk dvd drev
psu 250 watt

Men inden jeg begynder at samle den vil jeg gerne have lidt bud på hvor meget et sådan setup vil koste mig i kroner og øre at have tændt 24 timer i døgnet?
Avatar billede fixxxer Nybegynder
31. januar 2007 - 08:36 #1
Tilsammenligning har jeg en
1300 MHz Athlon
1024 GB DDR RAM
7 harddiske
450 watt strømforsyning
og en mindre hær blæsere.

Ved idle bruger den 130 watt og det runder måske 150 når den får lov at arbejde.

150 watt = 150 j/s
150 j/s * 60 minutter = 9000 j/h
9000 j/h / 1000 = 9 kj/h = 9kwh
9kwt * prisen for 1kwh (fx 1,5kr) = 13,5 kr/h

Gang op med det antal timer den er tændt så har du hvor meget den bruger i strøm.

For en præcis måling kan du købe en lille måler, der efterhånden kan fåes i supermarkeder og i alle elforetninger til omkring 100-200 kr.
De kan endda også sættes til at regne prisen ud for dig, og så kan du lave nogle gennemsnit over en længere periode.
Avatar billede fixxxer Nybegynder
31. januar 2007 - 08:40 #2
Jeg skal vist lige have fundet kuglerammen frem, og lige have læst op på omregning fra watt til kwh..
Avatar billede dragonnight Nybegynder
31. januar 2007 - 08:46 #3
13,5 kr. pr. time, lyder godt nok voldsomt.
p.s. jeg har ingen monitor til.
Avatar billede t-bee Novice
31. januar 2007 - 08:48 #4
(150W x 24timer)/1000 = 3,6 kWh/døgn
3,6kWh x 365 døgn = 1314 kWh
Gang dette med prisen på en kWh, mener der et ca. 50 øre, men den vil jeg ikke hænges op på:)
Avatar billede fixxxer Nybegynder
31. januar 2007 - 08:52 #5
Som t-bee også skriver så tager du energi-forbruget (E) og ganger med timer.
Om man ganger W med timer og dividere med 1000 eller gange kW med timer giver samme resultat.

E = P · t = 0,15 kW · 24 h = 3,6 kWh/døgn

Prisen på en kWh er noget nær 1,80 kr., nogen steder over 2 kr.
http://cubus-adsl.dk/elteknik/haandvaerk/elforbrug.php
Avatar billede dragonnight Nybegynder
31. januar 2007 - 08:52 #6
Ok. Altså for lige at få det banket helt fast for mig, så vil det sige at:

1314kWh for 1 år -- ganget med 0.50 øre er lige med 657kr. pr. år?
Avatar billede fixxxer Nybegynder
31. januar 2007 - 08:53 #7
Pladder, du tager effekten (P) og gange med timer.
Avatar billede t-bee Novice
31. januar 2007 - 08:56 #8
Jep, hvis prisen er 50 øre/kWh så bliver det 657kr/år
Elpriser:
http://www.dongenergy.dk/privat/elognaturgas/El/fastpris.htm

Men jeg ved ikke om det er uden afgifter eller hvad?
Avatar billede fixxxer Nybegynder
31. januar 2007 - 09:07 #9
Avatar billede t-bee Novice
31. januar 2007 - 09:16 #11
Se så blev det straks meget værre:
1314 kWh x 150 øre/kWh = 1971 kr/år
Avatar billede t-bee Novice
31. januar 2007 - 09:17 #12
Og det er uden monitoren:S
Avatar billede melieha Nybegynder
31. januar 2007 - 09:20 #13
Hvis du løber ned til dit lokale elværk (Der skal nok være noget i den nærmest "store" by), så kan du låne en strømmåler, sætte den foran i en uge og så ellers gange op :) Det er i hvert fald væsentligt mere præcist end de fleste udregninger da forbruget kan svinge meget, ligeledes kommer det også an på om den kører full load eller om den bare står og idler :)
Prisen for en kWh er kan forventes at være imellem 1½kr og op imod 2kr og en slat når afgifter osv. Er betalt :) Hvis du vil være på den sikre side så brug 2kr ;) Så skulle du i hvert fald nødig blive slemt overrasket til den dårlige side. Dog er det forskelligt alt efter hvor du bor (! Forskellen kan være betydelig) - Men det kan dit lokale elselskab garanteret også svare på ;)
Avatar billede fixxxer Nybegynder
31. januar 2007 - 09:37 #14
Omkring 2-2500 kr/år for at have en server kørende er ikke ualmindeligt.
Avatar billede dragonnight Nybegynder
31. januar 2007 - 09:44 #15
Vil da lige se om jeg kan få fat i en el-måler og sætte på min stationere pc, så har jeg da lidt at sammenligne med.
Synes godt nok at det er mange penge for sådan et lille setup :-(
Avatar billede t-bee Novice
31. januar 2007 - 09:46 #16
Ja, det løber sgu hurtigere op end man tror:S
Avatar billede dragonnight Nybegynder
31. januar 2007 - 09:52 #17
Det virker voldsomt i forhold til at et gennemsnits parcelhus i 2005 brugte 4079kWh ifølge http://cubus-adsl.dk/elteknik/haandvaerk/elforbrug.php
Avatar billede t-bee Novice
31. januar 2007 - 09:57 #18
De fleste husholdningsmaskiner kører ikke særligt lang tid hver dag, det ville se anderledes ud, hvis folk havde deres ovne i køkkenet stående tændt døgnet rundt, især hvis ovnlågen står åben:)
Avatar billede dragonnight Nybegynder
31. januar 2007 - 10:10 #19
Jeg takker meget for hjælpen. Da jeg ikke helt kan sige hvem af jer da hjalp mest vil give point til den der først poster et svar. Håber det er ok med alle :-)
Avatar billede t-bee Novice
31. januar 2007 - 10:12 #20
Har allerede gjort det
Avatar billede fixxxer Nybegynder
31. januar 2007 - 10:12 #21
Jeg står oven, jeg fik rodet mig ud i en masse gamle formler som jeg tydeligvis ikke huskede særlig godt.
Avatar billede fixxxer Nybegynder
31. januar 2007 - 10:13 #22
Hov, det skulle ikke have været et svar..