Avatar billede cogitans Nybegynder
18. februar 2007 - 23:05 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Sammenligning af 2 motherboards

Jeg prøver at finde ud af, hvilket bundkort er bedst. Der er tale om:
Asrock 775Dual-vsta
BioStar PT890 775

Jeg kan umiddelbart se, at Asrock understøtter DualChannel ram, og at Biostar ikke gør. Men hvad gør denne forskel i praksis?

Biostar'en er vist et ret nyt kort, så jeg kan ikke rigtig finde nogle informationer om det.
Avatar billede jacla Nybegynder
18. februar 2007 - 23:27 #1
Avatar billede kittyhawkdk Nybegynder
19. februar 2007 - 00:36 #2
asrock mb : http://www.legitreviews.com/article/377/2/

biostar mb : http://www.biostar.com.tw/products/mainboard/board.php?name=PT890%20775

asrock understøtter kun op til 2gb af enten ddr1 eller ddr2 ram, hvor biostar under støtter op til 4gb ddr2 ram.

asrock har både agp og pci-xpress port, hvor biostar kun har pci-xpress

asrock har 2x ide + 2x sata, hvor biostar kun har 1x ide og 2x sata

asrock har 7.1 onboard sound, hvor biostar kun har 6.0 onboard sound

og har du tænte dig at lege med OC har biostar CPU Temperature, CPU/System Fan Speed Controller, WarpSpeeder Hardware Monitor, OverClock, OverVoltage.
hvilken efter min mening gør det meget mere OC venligt.

så det kommer lidt an på hvad du skal bruge MB'et til, er det et cpu/mb upgrade af en lidt ældre maskine ville jeg nok vælge asrock, da dette kan bruge både ddr1 og ddr2 ram, samt har både agp og pci port, der gør det muligt at bruge eksisterende hardware af lidt ældre dato, samt mulighed for upgrades
Avatar billede arne_v Ekspert
19. februar 2007 - 04:49 #3
BioStar er vist et ret ukendt MB mærke, hvilket ville gøre mig lidt forsigtig
med at vælge det.
Avatar billede huset Praktikant
19. februar 2007 - 08:33 #4
Jeg er helt enig med Arne_V
Avatar billede cogitans Nybegynder
19. februar 2007 - 11:37 #5
Problemet er, at jeg hacvde købt et nyt system, som bl.a. bestod af Asrock 775Dual-vsta og 2GB DDR2 Ram PC4200 Kingston (2x1GB). Mit bundkort gik så ned, hvorefter jeg sendte det tilbage til butikken. 14 dage efter har jeg så modtaget min computer igen. Men bundkortet er byttet ud med et BioStar PT890 775, og muligvis er ram'en så også byttet ud (jeg har ikke set, hvad der nøjagtig står på ramblokken, men der er i hvert fald kun 2 ramslots mod de før 4 stk). Men jeg mener at have læst i manuallen til Biostar, at bundkortet kun understøtter singlechannel-ram. Og alle disse ting har fået alarmklokkerne til at ringe ved mig. Derfor er jeg ved at undersøge, om butikken har sat udstyr i computeren, som er væsentligt langsommere end det oprindelige - og om de derfor også indirekte har snydt mig for nogle penge.
Avatar billede cogitans Nybegynder
19. februar 2007 - 13:17 #6
Mht. overclocking så kunne Asrock overclockes gennem bios-indstillinger. Biostar har vist nogle få indstillinger i bios. Ellers medfølger nogle forskellige aplikationer, som man kan overclocke gennem.
Avatar billede cogitans Nybegynder
19. februar 2007 - 18:10 #7
Nu har jeg haft pillet en ramblok ud og set, at der på den står:

Kingston
9905230-002.Bo3lf

ATMS16A0603

KVR 533D2N4/1G 1,8V

Er dette samme type som det tidligere DDR2 Ram PC4200 Kingston ? Eller er det i det mindste lige så hurtigt?
Avatar billede cogitans Nybegynder
20. februar 2007 - 09:52 #8
Det er måske ikke så lige til, som jeg ville tro, at sammenligne priser for de forskellige produkter?