Avatar billede fastpoint Nybegynder
19. februar 2007 - 10:19 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

få fat i child element

Jeg har en checkboks i et span tag.
Hvordan får jeg fat i checkboksen hvis jeg vil gøre det fra mit span tag?
Avatar billede barklund Nybegynder
19. februar 2007 - 10:41 #1
hvis der kun er det ene element, kan du bruge this.firstChild, men er der andre elementer (whitespace fx), kan du bruge:

this.getElementsByTag("input")[0]

Eller noget tilsvarende - for DOM gælder vist som for Perl: TIMTOWTDI :)

--
Morten Barklund
Avatar billede fastpoint Nybegynder
19. februar 2007 - 11:33 #2
Jeg får en fejl om at den enten er null eller ikke et objekt.
Jeg har flere span tags med samme name men hver sit id.
Det vil se ud som dette herunder.
<span name="et" id="1"> noget her </span>
<span name="et" id="2"> noget her </span>

problemet er at der hvor der står "noget her" der har min checkbox samme id som span tag'et. Når jeg så bruger GetElementById for at se om checkboxen er checked så får jeg fat i mit span tag fordi den har samme id.
har du en ide til hvordan man kan gøre?
Der kan ikke ændres på html'en så derfor skal det klares med javascript
Avatar billede fastpoint Nybegynder
19. februar 2007 - 11:36 #3
Mit script er dette.
Nu får jeg ikke fejlen med null pointer mere, men den fryser min flueben i min checkboxes så de ikke kan fjernes igen.
Der må kun markeres én checkboks.
(ligesom radiobuttons)

<script type="text/javascript">
function ValidateChecks(checkboks,group) {
  var list = document.getElementsByName(group);

  for ( i = 0; i < list.length ; i++ )
  {
    if(list[i].id != checkboks.id)
    document.getElementById(list[i].id).firstChild.checked = false;
  }
    document.getElementById(checkboks.id).firstChild.checked = true
}
</script>
Avatar billede fastpoint Nybegynder
19. februar 2007 - 11:47 #4
hmm.. list er = 0:S
kan man ikke hente span tags på den måde?
Avatar billede barklund Nybegynder
19. februar 2007 - 11:54 #5
Jeg har ingen anelse om, hvad du har lavet, hvad du vil opnå, hvilke fejl du får eller hvad du skal have hjælp til - så det er ret svært at hjælpe dig ;)
Avatar billede barklund Nybegynder
19. februar 2007 - 11:56 #6
Du kan kun have ét element, der har et bestemt id - det er ulovlig (X)HTML, hvis flere elementer har samme id. :)
Avatar billede fastpoint Nybegynder
19. februar 2007 - 11:56 #7
det er også i orden:) nu virker det med getelementsbytagname og lidt forskellige checks så det virker selv hvis der kommer andre tags af span ind i billedet:) læg et svar.
Avatar billede barklund Nybegynder
19. februar 2007 - 12:20 #8
Well, helt fint :)
Avatar billede fastpoint Nybegynder
19. februar 2007 - 12:28 #9
getElementsByTagName var løsningen:) var bare stædig og ville have det til at fungere med getElementsByName.

Tak for dit input!
Avatar billede barklund Nybegynder
19. februar 2007 - 13:57 #10
Yesyes :)