Avatar billede trivial Nybegynder
05. marts 2007 - 18:11 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Fullrate halvdelen af båndbredden ved trådløst ?

Hej !

Jeg har netop fået min 10mbit/512 internetforbindelse hos fullrate idag med trådløs router. Men jeg har selvfølgelig et problem.

Ser I, når jeg tilslutter kabel så kan jeg downloade med den fulde båndbredde - altså ca.1 mbyte i sek. men når jeg bruger det trådløse, er det præcis det halve, altså omkring de 500 kb i sek.

Hvordan kan det være ? Det er en Opsætning zyxel (P2602-D1A) router jeg har fået mig.

Med venlig hilsen
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. marts 2007 - 18:54 #1
Det er fordi TCP/IP er fuld duplex. Der går med andre ord en kanal til up og en kanal til down og når vi taler trådløst, så erder kun en radiokanal til at bære disse to "kanaler" Derfor er båndbredden i bedste fald halvdelen

Når du bruger kabler så er der to af de 8 ledninger der bære up og to af de 8 kanaler der bær down, derfor halveres båndbredden ikke med kabler
Avatar billede trivial Nybegynder
05. marts 2007 - 20:32 #2
Og det kan man ikke gøre noget ved ?
Avatar billede plx Nybegynder
05. marts 2007 - 20:34 #3
du kører nok 802.11b, for at udnytte den forbindelse skal du køre 802.11g
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. marts 2007 - 21:00 #4
Jo du kan købe et dyrere accesspoint der køre dual channel, så udnytter du to kanaler , en til up og en til ned. Som du måske ved er der et antal kanaler til rådighed så du kan køre flere trådløse netværk tæt på hinanden.

En dual channel router/accesspoint koster noget mere end en almindelig men giver altså tæt på fuld båndbredde.

Duskal dog også vide at trådløst netværksudstyr virker lige som en hub, hvilket betyder at to enhedder deler båndtreden
Avatar billede plx Nybegynder
05. marts 2007 - 21:08 #5
buffer, jeg forstår ikke hvorfor du vil have to kanaler. At hver kanal er halv duplex, er ikke ensbetydense med, at tcp trafikken bliver halveret. Min forbindelse bliver da heller ikke halveret fordi jeg kører trådløst
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. marts 2007 - 21:41 #6
For at tcp/ip kan virke SKAL der etableres to kanaler en sende kanal og en modtage kanal (du forvirres nok lidt af at ordet kanal bruges, men der er ikke tale om en kanal i radiomæssig forstand.

Når du køre tcp/ip over en trådløs (radio) kanal køre de to tcp/ip kanaler på samme radio kanal og derved halveres båndbredden da den ene halvdel går til sende (tcp/ip)kanalen og den anden halvdel til (tcp/ip)modtagekanalen.

Når du anvender et dual channel accespoint, så anvendes to radio kanaler (på hver sin freqvens) en radio kanal til sende tcp/ip kanalen og en radio kanal til modtage tcp/ip kanalen, hvorved du opnår fuld båndbredde (fordelt på to radio kanaler)
Avatar billede plx Nybegynder
05. marts 2007 - 22:06 #7
båndbredden bliver rigtig nok halvret ved halv duplex - sammenlignet med fuld duplex. Men hvis internetforbindelsen ikke kommer i nærheden af den båndbredde du har ved halv duplex, så betyder det ikke noget